ijzers?????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
stephje

Berichten: 375
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Musselkanaal

ijzers?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 13:28

klelvin heeft een paar weken geleden een hefzweer gehad. nou heelt dit heel langzaam. de hoefsmid erbijgehaald en die zij dat hij er het beste ijzers onder kon doen zodat er geen vuil in kwam. hij moet deze week naar de hoefsmid dus ik moet even wat info. gaan ze ook beter hun bene optillen van ijzers?
ik weet het namelijk niet meer iedereen zegt wat anders. kel heeft nog nooit eerder op ijzers gelopen en we gaan over twee weekjes fanatiek officiele wedstrijden rijden.
thanx xxx stephje

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 13:42

Kijk anders eens op www.hoofcare.nl
Daar staat veel informatie, en misschien ook wat je zoekt.
Succes!

radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 13:58

Welnee!!! Even terug naar af: hoefzweer moet gewoon goed genezen! De da heeft, neem ik aan, een gaatje in de zool gemaakt en het vuil eruit laten komen. Verder zal je paard met zijn voet in een zak een aantal dagen hebben gestaan? Nou, dan moet je alles gewoon goed laten helen en de aanwijzingen van de dierenarts volgen, eventueel nog even laten controleren. Zorg dat de ondergrond, waar je paard op staat, schoon is. Blijft die zweer zeuren, laat dan een antibioticum voorschrijven. Beslaan... als je paard nog niet eerder beslagen is...waarom?
De hoefzweer gaat daar echt niet van over. En wat is nou belangrijker, een goed geheelde hoefzweer of een wedstrijd rijden met ijzers die absoluut geen garantie geven op herstel. Misschien is de achterliggende gedachte dat de druk dan een beetje van de zool af is en dat je dan de wedstrijd kan rijden, maar zeg eens eerlijk...zijn er niet andere leuke wedstrijden op korte termijn, die je met een gezonde hoef zonder ijzer kan rijden???

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 14:45

ik zou ook pas gaan als het helemaal genezen is.
En ijzers lijken mij ook niet echt nodig, die voorkomen echt niet dat er vuil in komt

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 17:28

Als ijzers verder niet nodig zijn zou k t niet doen!! Zonde voor de hoeven en kost je alleen maar meer geld..

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 19:41

Als z hoeven gewoon verder goed zijn zou ik niet aan ijzers beginnen.. Waarom iets extra laten doen als ie ook zonder kan.

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 20:48

Als je paard 1 enkele keer een hoefzweer heeft gehad, dan zou ik idd geen ijzers eronder doen. In het gat waar de hoefzweer zat kun je een verbandgaasje met betadine proppen, zodat er geen vuil meer naar binnen kan.
als je paard echter vaak hoefzweren heeft, dan kunnen ijzers een oplossing bieden, hoewel het geen garantie geeft dat het niet meer voor zal komen, zal de frequentie vaak een stuk minder zijn.
Antibiotica spuiten voor-of tijdens een genezingsproces van een hoefzweer moet je NOOIT doen. Antibiotica verkleurt namelijk de hoefplaatjes, waardoor, als de zweer niet helemaal weg is, de hoefsmid hem niet meer kan vinden !

stephje

Berichten: 375
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Musselkanaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 16:10

ik ben blij dat iedereen hier dezelfde mening over heeft OK dan!
dankjwel iedereen

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 23:20

Heeft jou hoefsmid niet geadviseerd, elke dag even te weken in biotex? (trekt het vuil eruit) .. De tip van mist, (betadine gaasje) is ook erg goed,ontsmettende werking.

stephje

Berichten: 375
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Musselkanaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-04 15:25

ja dat hebben we twee a drie weken gedaan, maar het heelt heel langzaam. intussen is het gat dicht OK dan!

gr stephje

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 20:41

ik heb een aantal weken geleden ook hetzelfde akkefietje aan de hand gehad. hoefzweer, werd uitgesneden, paar dagen weken in een zak, niet helemaal over en nog een keer uitgesneden. toen heeft een van de dierenartsen me een ijzer met zool willen aanpraten. het gaat hier om een vijfjarige merrie die nog nooit beslagen was en wat mij betreft ook nooit ijzers krijgt. dat heb ik de man even goed duidelijk gemaakt. toen werd hij gelukkig creatief en heeft een droog hoefverband gemaakt met een "horsesneaker" (soort rubbere schoen) erover heen gedaan. moest een paar dagen blijven zitten. zo kon mijn merrie ook gewoon naar buiten en liep gewoon goed. nadat het verband eraf was, was ze ook weer gewoon rad en had geen problemen meer.

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 21:35

Een zooltje onderslaan terwijl er een gat in zit lijkt me ook niet echt verstandig dan kun je helemaal niks meer doen.

Zonder silicone komt er toch vuil tussen wat je er nooit meer uitkrijgt en met silicone sluit je de boel weer af waardoor de infectie niet naar buiten kan. Beetje dom gedacht.

Danno heeft een jaar geleden in een spijkertje getrapt. Vervolgens een week in het verband(met op het verband een betadine) en toen weer het land op. Iets te vroeg en 2 weken later een zweer. Toen heb ik hem elke dag in de biotex gehad en vervolgens het gaatje ingespoten met betadine. Hij liep gewoon buiten en na 2 a 3 weken was de zweer weg en na 8 weken was de hoef weer helemaal okay.

Als je dicht bij de kust woont kun je ook naar het strand en een tijdje door zee wandelen.