Dik been

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gurk

Berichten: 272
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Brabant

Dik been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-04 00:42

Ik heb een jaarling met een dik been (door een draadwondje) iemand enig idee hoe ik het snelst het been weer normaal heb?

Momenteel heb ik 'm enkele dagen in de groene klei staan maar zie nog weinig resultaat.

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 01:09

Is de wond al wel dicht?

Ik zou het een paar keer per dag afspoelen met koud water. Daarna wel goed afdrogen... Ik weet niet hoe dik het is, maar anders kan je ook wel kleine stukjes aan de hand stappen, anders is er een aardige kans dat het stijf gaat worden...

(Tip: Misschien moet je dit de volgende keer bij Medisch zetten... Haha!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 01:41

Geen klei opsmeren als het nog een wond is!

Is het een grote wond?

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 10:20

goed koelen..! en als het met een week niet weer normaal is... dierenarts erbij halen.. anders kan het gaan infecteren.. als het nog open is zou ik er ook acederm op spuiten.. (soort jodium voor paarden... ontsmet de wond een beetje).. succes..

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 10:51

Wassen met betadine shampoo (dat ontsmet) en eventueel betadinezalf opsmeren. Acederm sluit de wond af en als er dan nog viezigheid in zit kan het alsnog gaan ontsteken.
Been in de gaten houden op temperatuur. Rondom de wond mag het wat wamer zijn, maar als het nog dikker en warmer wordt gelijk de dierenarts erbij roepen. Dan kan het namelijk om een einschuss gaan en als je dat teveel aankijkt loopt je paard een bloedvergiftiging op.

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 11:49

Idd kebie, ik zou alleen betadine poederspray gebruiken, is het beste zalf sluit toch wat af en houd de wond erg vochtig, en je paard zelf ook temperaturen. Is het been in enen heel dik of was het al een beetje en is het nu iets meer? is ie in ene dan de da erbij halen want dan moet ie waarschijnlijk wat antibiotica krijgen, komt er een soort "schuimig" vloeistof uit dan ook want dan is het ontstoken.. zo niet dan stappen op het harde en koelen, NOOIT op de wond spuiten want dan spuit je het vuil erin, altijd er boven met een zachte straal.. succes

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:24

je moet de wond natuurlijk wel schoonmaken.. voordat je er acederm op spuit.. maar das nogal logisch toch.?

Gurk

Berichten: 272
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-04 21:16

Bedankt voor de tips. We gaan aan de slag. Ik had 'm uit voor zorg alvast een antibioticum over het voer gegeven. Verder loopt ie er niet kreupel op.

Gurk

Berichten: 272
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-04 21:18

Pipo schreef:
Geen klei opsmeren als het nog een wond is!

Is het een grote wond?


Oei oei dat had ik dus wel gedaan. Why not eigenlijk?

de wond is niet zo groot 5x2 cm schat ik.

Het is alleen nogal lastig bij dat jonge spul aan de achterbenen te komen. Merk vaak dat ze dan toch electrischer zijn dan ik vooraf had gedacht.....

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 00:11

Groene leem mag je ook op open wonden smeren, kan geen kwaad, werkt zuiverend.
Alleen als het echt een grote diepe wond is zou ik er even een veearts naar laten kijken. Ook als het been na een aantal dagen nog zo dik is. Het is zonde als het bij zo'n jong diertje niet meer helemaal weg trekt.

Mijn paard had ook vaak dikke benen bij wondjes, als het dan niet weg trok kreeg ik een poeder van de veearts en was het zo weer dun...

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 00:13

Nouvel schreef:
Groene leem mag je ook op open wonden smeren, kan geen kwaad, werkt zuiverend.
Alleen als het echt een grote diepe wond is zou ik er even een veearts naar laten kijken. Ook als het been na een aantal dagen nog zo dik is. Het is zonde als het bij zo'n jong diertje niet meer helemaal weg trekt.

Mijn paard had ook vaak dikke benen bij wondjes, als het dan niet weg trok kreeg ik een poeder van de veearts en was het zo weer dun...



zowiezo DA !!!!
is ie wel geent tegen tetanus??
ook niet onbelangrijk met zo'n wond !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 00:54

Schoonhouden, verder zou ik er niets aan doen!

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 09:49

afspuiten en wassen met betadine shampoo ofsow!