*wormen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-01 18:41

mijn pony wordt genoeg ontwormd, maar had toch diarree. na een tijdje heeft de veearts een bloed en mest onderzoek gedaan. hij bleek toch wormen te hebben! nou moet ik 3 keer ontwormen 1x in de 4 weken en dan hoort het weer goed te zijn. ik houd zijn stal altijd schoon en hij krijgt vanwege de diarree even alleen hooi. van binnen blijkt mijn pony ook aangetast te zijn, komt wel goed want dat hersteld blijkbaar gewoon weer. heeft iemand hier ervaring mee, tips of iets anders? reageer dan a.j.b.

DubbelFun

Berichten: 88665
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-01 10:25

Je hoort tegenwoordig steeds vaker van worminfecties door zgn. bloedwormen. Die nestelen zich in de holtes van de darmwand en zijn moeilijk te verwijderen met de standaardmiddelen doordat ze 'dorment' (in winterslaap) zijn, zodat ze niet genoeg antiwormenstof binnenkrijgen.

Er is nu een nieuw middel met als werkzamestof Moxi...nog wat Verward Dit zit in Equest en in Equigel. Dit pakt de bloedwormen goed aan, ook het larven en eitjesstadium. Bij een gebleken infectie door bloedonderzoek, moet je vaker achter elkaar ontwormen om ze te verwijderen. Dit in overleg met je DA.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-01 14:16

dank je!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-01 12:14

Citaat:
Op 2001-11-07 09:25, schreef Sugarmiss:

Er is nu een nieuw middel met als werkzamestof Moxi...nog wat Verward Dit zit in Equest en in Equigel. Dit pakt de bloedwormen goed aan, ook het larven en eitjesstadium. Bij een gebleken infectie door bloedonderzoek, moet je vaker achter elkaar ontwormen om ze te verwijderen. Dit in overleg met je DA.


Ik wil even waarschuwen voor het wormmiddel Equest, de duurste op de markt met de werkzame stof moxidectine wat net als ivermectine afkomstig is van een schimmel. Ik heb niets tegen het middel equest maar een geringe overdosering kan tot ernstige complicaties leiden, dit heeft een bekende van mijn forum gezien tot aan de dood van jonge paarden toe, er staat inmiddels op de verpakking dat het daar niet geschikt voor is! Alleen gebruiken als je zeker weet hoeveel je paard of pony weegt! Een dierenarts heeft tevens gezegd dat equest minder werkt tegen horzeleitjes, althans tegen de larven van horzels, de eitjes zijn de geel/ oranjeachtige eitjes aan de benen, hals vh paard in de zomer. Advies is ook een keertje eqvalan/ furexel (is hetzelfde) te gebruiken, met voorkeur in de herfst winterperiode, dan worden de larfjes gevaarlijk.

(dit stukje staat op mijn eigen forum en is daar dus geschreven door iemand. Ik wilde alleen hier even zeggen dat je dus moet uitkijken met dat middel!)

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-01 16:05

ik moet van de veearts 3x eqvalant geven en 1x eqcuest (omdat dit sterker is). 1 tube is voor 500 kg en mijn pony is 1,54 meter en een KWPNer, dus dat zal wel goed zijn Verward.
heel erg bedankt voor de reactie! Knipoog