een waarschuwing voor bloedwormen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 20:09


coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 00:52

Dank je.
Nu weten we tenminste waar we op moeten letten.

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 01:07

Ja bedankt.
zoals ik al vertelde vond ik echt veel wormen in de mest van een veulen bij ons op stal.
en niet een of 2 hoor, ze waren echt niet te tellen.
best eng, het veulen eet goed en ziet er niet ziek uit.
dit veulen is niet van mij, maar ik denk dat ze hem toch weer een wormekuur moet geven.
groetjes
Annick

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 01:29

Van het voorjaar wilde mijn vriendin de paddock mesten, toen haar blik op een oranje sinasappelnetje viel Verward ! Ze vond dit een vreemde plek voor zo´n netje en toen ze zich bukte om het op te pakken, schrok ze zich te pletter: een hele paarden drol vol met bloedwormen !! Gelukkig poepen de paarden allemaal "herkenbaar" en wist ze meteen van welk paard de drollen waren Clown ! Ze heeft meteen de DA opgebeld, die ook onmiddelijk kwam! Het was een van haar paarden en die heeft meteen een paar keer achter elkaar een wormspuit gekregen! De andere paarden zijn voor de zekerheid ook behandeld.
Wat ik alleen zo gek vind: onze paddocks worden echt iedere dag gemest, evenals de boxen! Buiten deze klont van die viezerds, hebben we nog nooit wat gevonden Scheve mond !!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 18:46

Als ik weer eens zo'n griezel vind stop ik hem in een potje en ga er metteen mee naar de kliniek. Ik bedoel we hebben wel 25 knollies staan....
Die griezels tussen de matten zijn inderdaad rood...

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 19:13

Die jij tussen de matten vindt, zijn dat niet dezelfde als je ook wel 's zomers in stilstaand water vindt? Die hebben niets te maken met paardewormen. Wat het zel zijn weet ik niet, maar het lijkt me sterk dat je zoveel paardewormen vindt in je stal.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 20:09

Jet schreef:
Die jij tussen de matten vindt, zijn dat niet dezelfde als je ook wel 's zomers in stilstaand water vindt? Die hebben niets te maken met paardewormen. Wat het zel zijn weet ik niet, maar het lijkt me sterk dat je zoveel paardewormen vindt in je stal.


Nee ik ben het met je eeens, maar dit topic heeft me een beetje de stuipen op het lijf gejaagt. De griezels in stilstaand water zijn veeeel kleiner. Ik wil gewoon weten wat het zijn

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 21:41

Jet schreef:
Wat het zel zijn weet ik niet, maar het lijkt me sterk dat je zoveel paardewormen vindt in je stal.

Wat ik hierboven al schreef: het leek net alsof er zo´n rood/oranje sinasappelnetje lag!
Het waren er dus echt een hele hoop Scheve mond ...

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 00:55

Sorry, Sterre, ik antwoordde niet op jou, maar op mrie. Ik begrijp wel, als je een hele kluwen wormen vindt, dat dat niet is wat ik bedoel, maar als je "gewoon" wormen vindt tussen de stalmatten, lijkt me dat anders.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 11:32

jet bedankt voor de info. die wormpjes die ik in oktober tussen mijn matten vond zijn dan geen bloedwormen gelukkig. was een beetje geschrokken omdat ik ook las dat het niet altijd in t bloed is aan te tonen na 1 test

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 16:56

Bij ons op stal hebben een aantal paarden last van koliek de laatste weken. Tot grote verbijstering bleek dat meer dan de helft van de eigenaren laks zijn met wormen kuren, inclusief de leiding. Ze hebben maar een kuur voor het weideseizoen gegeven en sommige daarna nog een (als ze eraan dachten). Schrikbarend!! Ben je nu paardeneigenaar of niet!!! Gelukkig ben ik heel strikt ben in ontwormen, maar lees nu in deze topic maar weer hoe lastig dit kan zijn om alle wormen goed te bestrijden.

jadico
Berichten: 1
Geregistreerd: 26-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 20:51

Het is een late reactie, ik weet het, maar ik wil toch ook graag even mijn verhaal kwijt.
Het is eigenlijk 1 1/2 week geleden begonnen. Alleen toen hadden we het helemaal niet in de gaten. Pas achteraf weten we dat het toen zichtbaar was. We staken het alleen ergens anders op.
Ciara, onze merrie, werd een beetje sloom, kwam niet echt meer op haar voer afrennen enzo. Maar omdat ze drachtig is, weten we het daaraan. De dracht duurt nog wel lang, maar we dachten dat ze toch daar op reageerde. Vorige week vrijdag ging ik met haar naar de manege om te lessen. Het was al laat voor haar doen, normaal lessen we dik een uur eerder. Ook tijdens de les liep ze naar mijn idee een beetje te slapen. En op een gegeven moment struikelde ze, of nee, het was meer dat ze door haar achterbenen zakte. Maar ze krabbelde weer braaf overeind en stapte rustig verder. Ik dacht eerst dat het een soortje van "niet opletten" was. Maar ze stapte dus niet lekker meer, ze bonkte zo zal ik maar zeggen. Ik heb nog een rondje gelopen maar ben toen toch afgestapt. Ze liep heel vreemd toen. Wat wijdbeens en erg ongelijk. Dus we hebben haar mee naar huis genomen en thuis liep ze al weer een stuk normaler. Toch zaterdagmorgen meteen de da opgebeld en die was er netjes op tijd. Gelukkig maar, anders blijf je zo vreselijk lang in de zenuwen zitten. In eerste instantie dacht hij aan maandagziekte maar het had niet veel nut om bloed af te nemen omdat het lab niks meer op zou komen halen. Dus hij zou maandag terug komen om bloed af te nemen. Heel vreemd vond hij dat het leek of ze haar coördinatie kwijt was. En ook het reflex in haar rug was er niet. Hij vermoedde dat er nog iets dwars zat bij haar, maar kon niet zeggen wat op dat moment. Hij wilde de bloedtest afwachten. Ze kreeg wel vast een spierontspanner en vit. E.
Zondagmorgen leek het allemaal aardig te gaan met Ciara. Maar toen kwam ze zondagmiddag. Wat ik zag was écht verschrikkelijk en ik dacht dat ze dood zou gaan terwijl ik naar haar keek. Ze struikelde heel erg veel en toen ze naar me toe kwam lopen zag ik dat ze verschrikkelijk scheef liep. Het leek ook wel of ze dronken was.
Dus meteen de da weer opgebeld. Meteen was het hem duidelijk dat het dus neurologisch was. Ze kon niet meer achteruit stappen, draaien ging niet meer en ze moest steeds hele kleine stapjes doen om haar evenwicht te bewaren. Hij dacht meteen aan een anerisma bij haar evenwichtsorgaan. Maar hij kon geen reden bedenken waarom ze dat zou hebben gekregen. Alle andere afwijkingen bij het evenwichtsorgeen konden uitgesloten worden zo leek het. Dus geen tumor, want het kwam heel snel opzetten, geen middenoorontsteking, ze had helemaal geen koorts. Wel is er meteen toen bloed afgenomen zodat we dinsdag in ieder geval meer zouden weten over de maandagziekte. En hij zou ook meteen de rest van het bloed onderzoeken. Jammer genoeg, door een communicatiestoornis, kwam er alleen alles wat met haar spieren te maken heeft dinsdag terug bij hem, de rest was niet gedaan. Uit de eerste uitslag bleek dat ze een hoog ijzergehalte had, maar niet zo hoog dat we ons er zorgen om moesten maken. Verder bleken haar spierenzymen allemaal te hoog te zijn, maar ook weer niet schrikbarend hoog. Dus wisten we nog niks over het eventuele anerisma.
Maar woensdagavond was er duidelijkheid! Ciara heeft bloedworm. En waarschijnlijk heeft zich, door een verstopping met de bloedworm een anerisma gevormd ter hoogte van haar evenwichtsorgaan. Dus is de da weer gekomen om haar te spuiten met Dectomax.
Gelukkig zijn we er op tijd bij, tenminste, daar lijkt het wel op. Nu is het verder afwachten hoe het zich gaat ontwikkelen. Ciara is op zich al wel iets opgeknapt, ze lijkt heel iets beter op haar benen te staan. Wel hebben we, hoe dan ook, een lange weg te gaan met haar. Haar zenuwcellen bij het evenwichtsorgaan zijn beschadigd nu, dus het gaat minimaal een jaar duren voor ze weer helemaal is opgeknapt.

Wat ik met dit verhaal wil zeggen is dat je dus helemaal niet aan je paard hoeft te zien dat het besmet is met bloedworm. De da had ook van alles verwacht, behalve een bloedworm-besmetting.
En zoals hier al eerder is gezegd: laat je da bloed afnemen als er iets is waar geen duidelijkheid over is! Het kan je heel veel ellende besparen. En in het geval van Ciara was er eerst eigenlijk niks, tenminste, niet omde da voor te bellen. Dat slome weten wij toch aan haar zwangerschap. Nu weten we beter.....

groetjes Jadico

Bonnieknol

Berichten: 207
Geregistreerd: 26-09-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 19:58

wat een nare verhalen over ivomec! De stal waar mijn paarden staan ontwormen de koeien en paarden allemaal tegelijk met ivomec, voor de paarden ieg. om de 2 maanden. Het wordt in de hals gespoten. Er is nog zoiets, dectomax een soortgelijk ontwormingsmiddel voor evenhoevigen, wat ook voor paarden gebruikt kan worden. Ik zal het is navragen maar volgens mij valt het wel erg mee!!
Mijn paard heeft overigens ook bloedwormen gehad voor een paar jaar geleden, de dierenarts was er idd nogal laks in en kwam er pas laat achter dat het wormen waren. Gelukkig is ze er weer helemaal bovenop gekomen en hebben we meerdere malen ontwormd met equest. Ik heb altijd gehoord dat je de wormenkuren moet afwisselen om resistentie te voorkomen!! Zorg in elk geval dat je alle paarden tegelijk ontwormd!!!