Oudere pony valt steeds meer af

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Oudere pony valt steeds meer af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-03 13:11

Een van onze manegepony's is naar mijn idee een beetje aan het aftakelen. Ze is 25 en nu een 3 kwart jaar met pensioen. Ze is 80% arabier.
Ze eet prima, hooi, kuil, en elke avond krijgt ze een emmer slobber.
Ze lijkt het echter niet op te nemen en wordt beetje bij beetje steeds magerder. Ze is verder wel gezond.
Wat kunnen we nog voor haar doen? (misschien suplementen?)

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 13:19

misschien kun je eerst beter nagaan of ze geen last van wormen heeft.
een wormkuurtje proberen dus.
ook kan het aan de leeftijd liggen ze is tenslotte al 25.
ook kan het aan het gebit liggen (haken op kiezen) daardoor krijgt ze ook minder voedsel binnen en het wordt nog eens slechter verteerd..Lachen

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 13:21

Ik ben bang dat jullie alles doen wat goed is. Wel regelmatig een beetje beweging geven, maar meer kan je niet doen.
Helaas is een lichaam op een gegeven moment gewoon op en de een wordt mager, de ander krijgt bijv. een hartaanval.
Zelfs mager kunnen ze nog best een aantal jaren mee, als ze maar niet ziek worden. De winter is nu eenmaal een slechte periode voor ze.
Afbeelding

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 13:25

Oudere dieren hebben inderdaad moeite met het verteren van eten. Ik denk dat jullie goed bezig zijn door haar elke avond slobber te geven, mar ik zie geen biks in het rantsoen. Op de manege waar ik heb gewerkt hadden we een pony van rond de 40! Hij liep af en toe een lesje mee met een klein kindje, maar kreeg wel elke dag biks. Omdat hij zijn hooi niet zo goed kon kauwen kreeg hij 2x per dag twee scheppen biks. Dat at hij heel langzaam (miste wat tanden) en hij weekte het even in zijn mond voordat hij kon kauwen, maar hij zag er voor zijn leeftijd prima uit. In biks zitten essentiele voedingsstoffen die ze nu ze ouder wordt absoluut nodig heeft om fit te blijven.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 13:41

Misschien toont ze ook magerder omdat ze niet meer werkt. Zonder spieren ziet een paard er ook heel anders uit.
En anders, tsja, is het toch de ouderdom. Goed voeren, misschien van die "senior"brokken geven of wat extra lijnzaad- of zonnebloemolie door de slobber ...

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 13:45

ik heb een paard van 31. kauwt moeilijk vanwege de stand van de tanden en krijgt het volgende: hooi (krijgt hij niet veel van binnen maar mag geen kuil zit teveel met als gevolg diarree en spierbevangenheid) zoveel hij opkrijgt, 2 emmertjes hartog lucerne, halve schep pavo herbasan, 2 x 1 schep biks (kan hij ook niet goed kauwen maar maakt er zelf slobber van door in en uit te spugen!!) kompleet supplement van de paardendrogist en foene griek voor zn longen. verder ouderdom komt met gebreken en het word steeds moeilijker om hem goed te voeren. toen ik hem kreeg toen hij 27 was kreeg hij 4 kg biks p/dag om goed in zijn vel te zitten maar sinds 2 jaar heb ik daarmee gehalveerd ivm verstoppingen (koliek) en ben ik ook lijnzaadolie gaan geven. nu is hij weer vaak aan de diarree en word hij ook niet meer zo mooi vol als vroeger. ik had advies aan de da gevraagd en die zij: houd hem liever sober en een beetje aan de dunne kant dan dat je er naar verhouding teveel voer in stopt. ben ook dat complete supplement gaan geven omdat een paard op rust vaak te weinig biks krijgt in verhouding tot de aanbevolen hoeveelheid. omdat hij ook slecht verteerd verwacht ik dat hij uit dat beetje hooi wat hij binnen weet te krijgen misschien te weinig vitaminen haalt. (goed)ruwvoer is immers het belangrijkst. Ook viel mij idd op dat toen ik stopte met op hem te rijden hij ook zijn bespiering kwijtraakte en zijn rug begon in te zakken. succes ermee want ik weet het een mager paard is een rotgezicht

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-03 14:28

Wind schreef:
Oudere dieren hebben inderdaad moeite met het verteren van eten. Ik denk dat jullie goed bezig zijn door haar elke avond slobber te geven, mar ik zie geen biks in het rantsoen. .


De Biks zit door de slobber heen, wordt het gelijk geweekt, is wat makkelijker voor d'r

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 15:28

Voor een ouder paard of pony kost het in deze tijd van het jaar ook erg veel energie om zichzelf warm te houden, daardoor kunnen ze ook terugvallen. Dekentje op scheelt misschien al en idd slobber voeren..

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 15:32

Ja, dat had ik ook nog willen zeggen! Veel energie gaat zitten in warm houden dus houden ze niet over voor de rest. Misschien ook vitamine/mimeralen supplement. Heeft ze een liksteen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 15:40

Zo te horen heeft het beestje al een prima pensioentje zo.
De belangrijkste dingen vind ik zelf:
- in beweging houden (licht natuurlijk, bv door weidegang)
- zorgen dat ze zichzelf nog steeds belangrijk vinden (!!!!!) dus leg er gerust soms nog eens een zadel op en maak een wandelingetje terwijl je nichtje van vier erop zit
- warm houden zodat ze daar zelf geen energie aan kwijt hoeven

Dingen als geweekt voer, (mineralen) liksteen en wormkuren vind ik een vanzelfsprekendheid, daar ga ik niet eens over beginnen.

Wat magerder worden hoort er meestal bij op die leeftijd, zegt nog weinig. Bij ons staat er eentje van ruim in de 30, ook wat schraal, maar nog op en top het dametje.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 16:12

Misschien toch eens de DA laten komen.

Een algehele check up voor een oudje is nooit verkeerd.
Met de DA kun je bv een bepaald ransoen bespreken.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-03 19:01

ze is idd vorige week nog ontwormd, gewoon met de rest mee. Heel de zomer heeft ze op de wei gestaan, nu is ze (2 weken geleden ofzo) naar binnen gehaald ivm de kou en nattigheid, en de wei waar zij liep mogen van de gemeente in de winter geen paarden op (dijkwei).

Zal na overleg stalhouder eens kijken of ik een deken kan vinden die ze past

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 19:17

Ze krijgt maar een keer per dag krachtvoer, lees ik dat nou goed? Kun je beter over meerdere keren verspreiden, dan nemen ze het beter op.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-03 19:43

nee, ze krijgen 2x, weet eigenlijk niet of ze 's ochtends gewone brok krijgt of ook slobber.
2x krachtvoer, 3x ruwvoer

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 19:52

Ik zou inderdaad proberen om de pony toch een beetje een 'baantje' te geven. Een pony dier d'r hele leven manegelessen gelopen heeft voelt zich waarschijnlijk toch overgeslagen als de kinderen haar nooit meer komen halen. Ze kan prima dienen als poetspony, opzadel-lesjes, leren hoeven uitkrabben, dat soort dingen. Probeer het zo in te richten dat ze er gewoon nog bijhoort, ook al loopt ze geen lessen meer. Zodra ze de wil om te leven kwijt zijn, het gevoel van eigenwaarde, gaan ze vaak hard achteruit.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 19:55

zoals al gezegd is, aan het werk houden.... laat haar elke dag nog een beginnersles meelopen....

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 21:06

Zijn haar tanden ook nagekeken ?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-03 22:56

Geen idee, maar ze eet prima, ze laat niks vallen, maakt geen proppen, niks

KimDai
Berichten: 836
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 20:09

Errug afvallen is meestal niet zo'n goed teken. Zou toch de dierenarts er eens naar laten kijken. i.d.d.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 20:54

Hou er wel rekening mee dat ze oud is want paarden die oud zijn takelen vaker af en worden magerder en verschrikkelijk stijf.
Als zij nog goed eet en drinkt is er niks aan de hand maar als je het echt niet meer vertrouwt raadpleeg dan de DA.

succes

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 21:03

stef schreef:
Geen idee, maar ze eet prima, ze laat niks vallen, maakt geen proppen, niks


dat hoeft nog niet te betekenen dat haar tanden in orde zijn hoor! Die grote van mij moet echt elk half jaar bijgevijld worden (krijgt hele scherpe randen) maar daar is uiterlijk ook niets aan te zien. Ik kwam daar pas achter toen ze ziek werd (niet meer wilde eten + koorts) ze bleek door haar scherpe randen (op veel te "jonge" leeftijd: 7) haar wang beschadigd te hebben, waardoor het is gaan ontsteken, waardoor ze weer een voorhoofdholte ontsteking kreeg...... het duurde welgeteld 7 DA's voordat dit duidelijk werd.
Wel een heel andere situatie, maar als het recentelijk (het laatste jaar dus) niet gecontroleerd is, zou dat mijn eerste "gok" zijn. Het ene paard is nu eenmaal handiger dan het andere, maar als haar voedsel niet goed gemalen wordt, kun je dit soort problemen krijgen, voedingsstoffen die niet opgenomen kunnen worden

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 09:42

oei oei van het weekend is de tandarts langs geweest. ze had niet zo,n goed nieuws voor mij. zn kiezen achterin zitten los en gaan er dus binnenkort uit. en dat betekend dan denk ik het einde voor mn 31 jarig beessie ik weet uit ervaring dat hij niet tegen vloeibaar voedsel kan (diarree) en hij kauwt nu al zo moeilijk

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 10:29

Dat klinkt wel erg jammer.
Onze pony wordt binnenkort dertig en de laatste jaren durft ze in de winter ook wat af te vallen. Ik geef ze bijna evenveel krachtvoer als de paarden en dat schijnt wel te helpen.
Ik heb ooit ergens in een brochure rond voeding gelezen dat oudere paarden in een bepaald deel van hun darm minder goed verteren (vraag me niet het welke, dat weet ik niet meer) en dat luzerne geven een goeie oplossing is voor oudjes.
Misschien is dat nog een optie?

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 11:54

teigetje mijn paardje krijgt iedere dag 2 emmertjes hartog lucerne maar mag er van de da niet meer van omdat hij dan teveel eiwit binnen zou krijgen (spierbevangen geweest). Oude paarden kunnen er wel van aankomen idd omdat het veel voeding bevat. maar ja ik moet mij er maar bij neer leggen als hij straks zijn losse kiezen kwijtraakt en niet meer kan kauwen. ook dat hij magerder word is voor mij moeilijk hij was altijd zo lekker vol maar ja zolang hij zich nog lekker voelt dan moet het maar. kan er niet nog meer voer in stoppen want anders krijgt hij weer verstoppingskoliek . tja ouderdom komt dus echt met gebreken. dat van die darmen heb ik ook wel eens gehoord. het schijnt bij oude paarden zo te zijn dat de 'bandjes' waar de darmen aan vast hangen uit gaan rekken met de jaren en zo de darmwerking verstoren

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 13:57

Een vriendin van me heeft ook een "jong" oudje (ergens in de 20) en die heeft ook last van haar gebit. Ze stopt voer in haar kaken en lijkt dan een soort hamster. In de winter valt ze ook af, doet het dus het beste op gras. De tanden laten in orde brengen zou een hele operatie vergen en dan bij zo'n "oudje".
Maar, als het je kan troosten, ondanks die tandproblemen komt ze op die manier al heel wat jaren de winter door.
Mijn oude pony is een paar jaar geleden ook bevangen geraakt door voordroog (ze kregen zo veel ze wilden) maar nu kan ze blijkbaar die hoeveelheden toch verdragen, in die zin dat ze dus zonder problemen meer krachtvoer (oa haver) aankan. Blijkbaar omdat ze door die ouderdom minder opneemt dan vroeger.