Zomaar chagerijnig, last van winterdip, zere rug??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Zomaar chagerijnig, last van winterdip, zere rug??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-03 15:14

Ik zit sinds een aantal dagen, ongeveer 2 weken nu, met een probleempje met Kore.
Kore is een echte merrie. Ze is vos, en sommigen zouden al zeggen: ja, typisch vosmerrie. Maargoed. Ze is met opzadelen en dekens opdoen altijd al best vervelend geweest. Beetje dreigen, wat draaien, oren in dr nek, het bekende verhaal...
Maargoed, sinds een aantal dagen nu, heb ik het gevoel dat niks meer goed is. Bij het minste geringste oren in dr nek, dreigerig, heel kattig. Dat op stal dan. Met rijden gaat het momenteel erg goed, en ziet ze er niet verveeld uit. Het opzadelen is het ergste. Met borstelen begint het gekat al. Als ik met het sjabrak aan kom lopen, begint ze al te draaien. Maar het zadel is echt het ergste! Ze doet zo ontzettend lelijk dat ik me echt zorgen maak nu. Ze rukt haar deken met dr tanden van de deur, ze spant zich helemaal aan, probeert te happen, en sinds gisteren hupt ze heel lichtelijk met haar kont wat omhoog. Ik schrok daar echt van! En toch heb ik niks kunnen vinden met het zadel en haar rug. Ik heb haar rug goed bevoeld, niks gevoelig. Ze heeft ook geen drukplekken, geen witte haren, en als het zadel zonder sjabrak aangesingeld op haar rug ligt, kan je bijna je hele arm er onderdoor steken, en in ieder geval eronderdoor kijken. Met rijden dus ook niet kreupel, goed over de rug, niks aan de hand. Het lijkt aan het zadel te liggen omdat het alleen met opzadelen zo erg is, maar wat dan? Ook heeft ze geen singelplekken, schuurplekken of wat dan ook. Er is gewoon niks aan te zien of aan te voelen!
Verder komt ze gewoon halve dagen op de wei, het werk is niet zwaar, vanuit haar stal kan ze naar buiten kijken...
Ik twijfel of ik een dierenarts moet laten kijken. Ik zal in ieder geval contact opnemen met een goede zadel maker, zodat er misschien eens iemand naar kan kijken, maar ik betwijfel serieus of het daar aan ligt.

Wie nog tips, ideetjes, vergelijkbare situaties?

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 17:07

nou dat verhaal komt me heel bekend voor een meisje op stal bij ons haar paard deed dat dus ook maar ook alleen met opzadelen een drama de zadelmaker is geweest neeh hoor niets aan te zien dierenarts was geweest nog steeds niets aan de hand tot dat ze dus iemand het paard heeft laten doormeten toen bleek dus dat het paard gigantisch last had van zijn rug en toen is er een kraker geweest een paar keer en nou loopt het paard weer als van ouds ik wil nie zeggen dat jouw paard ook meteen wat mankeerd maar als je paard dus zo veranderd dan is er denk ik wel wat je kent je eigen paard toch het best

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 17:16

Ik wil je eigenlijk als eerste adviseren om de grens met betrekking tot het dreigen even heel duidelijk met de dame af te spreken. Want dadelijk krijg je een keer een lel of bijt ze in jou....... ik vind persoonlijk het huppelen al over de streep, maargoed dat is ieder voor zich.

Verder denk ik dat als ze onder het zadel verder ok is en het zadel zit verder goed dat het gewoon getrut is van een zeikerige merrie. Wij hebben er ook zo een op stal staan,

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-03 21:33

Ja, twee hele verschillende antwoorden dus tot nu toe. Ik probeer ook strenger op te treden nu, heb haar al een ram verkocht en een paar keer een rake schop Bloos maar ik twijfel zo of ik daar wel gelijk in heb. Natuurlijk mag ze mij onder geen voorwaarde bijten of slaan, maar stél nou dat ze wel wat heeft, dan sla en schop ik haar dus onterecht, en dat zou ik vreselijk vinden. Dus wat nu? Dierenarts, zadelmaker, fysio??? Verward Verward

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 21:54

Als je er zo over denkt, dan zou ik vandaag nog een zadelmaker bellen. Kan hij niets vinden, dan morgen de DA en eventueel de fysio.

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 11:34

Ik ben het met Mikey eens; kijk, het kán inderdaad zo zijn dat ze zich aanstelt... dat kán. Maar ik zou eerst wel even proberen erachter te komen of dat echt het geval is, en of er niet iets aan de hand is, want stel je voor dat ze wel last van haar rug heeft, dan wordt dat alleen maar erger. Natuurlijk hoeft ze, ook al heeft ze pijn, jou niet te bijten en schoppen, maar je weet denk ik zelf het beste hoe je daarmee om moet gaan.
Ik merk aan jouw posts dat je echt wel het idee hebt dat er iets aan de hand is, en ik zou zeggen: blijf daar niet mee doorlopen. Het is voor jou ook niet leuk als je je zorgen maakt; beter dan een keer voor niks iemand laten komen die jou geruststelt. Zoals iemand in een ander topic ook al opmerkte: als jouw ongerustheid weggenomen wordt en je krijgt te horen dat haar niks mankeert, is de DA toch niet voor niks geweest.

Ik zou hiervoor trouwens zelf eerder naar een fysiotherapeut of kraker gaan dan naar een DA. Laat wel eerst even je zadel controleren; het kan best dat daar iets mee aan de hand is (gebroken boom, ongelijke vulling, noem maar op).

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 12:27

Koortje schreef:
Ja, twee hele verschillende antwoorden dus tot nu toe. Ik probeer ook strenger op te treden nu, heb haar al een ram verkocht en een paar keer een rake schop Bloos maar ik twijfel zo of ik daar wel gelijk in heb. Natuurlijk mag ze mij onder geen voorwaarde bijten of slaan, maar stél nou dat ze wel wat heeft, dan sla en schop ik haar dus onterecht, en dat zou ik vreselijk vinden. Dus wat nu? Dierenarts, zadelmaker, fysio??? Verward Verward


Zal ik de weegschaal dan maar naar de andere kant laten doorslaan Haha!

Een paard mag jou nooit bijten, da's heel simpel. Alleen.....waarschijnlijk heeft ze al heel veel signalen gegeven die jou niet zijn opgevallen (zuur kijken, een oortje naar achter, wegstappen o.i.d) en is dit haar laatste 'redmiddel' om jou iets duidelijk te maken.

Zeker als ze dit gedrag voorheen niet had is het belangrijk er aandacht aan te besteden. Probeer eens met je duim (met flink wat druk) over haar rugspieren - net naast haar ruggegraat - te strijken. Als je dan een reactie krijgt is de kans groot dat ze last heeft van het zadel. Dan zou ik ook een zadelmaker bellen. In de andere gevallen gewoon even de da laten komen.

Beter niet geslagen dan onterecht geslagen. Maar dat is ook lang niet iedereen met me eens Knipoog

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-03 12:39

Ik heb haar rug gevoeld, en een stalgenoot, die dierenarts is (geen vee arts!) heeft ook gevoeld, en ze bleek er gewoon ongevoelig onder, zelfs heel neutraal. Verward Des te beter natuurlijk, maar wat is het dan WEL?! Huilen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 12:51

Je zou evt. Guy blom (is een hele goede fysiotherapeut) kunnen bellen. Maar of die iets kan vinden.
Kijk, iones is er ook zo een, altijd boos als ik het zadel opleg, nog bozer als ik aansingel en dat laatste moet ik echt met beleid doen hoor. dit heet "singeldwang" maar dat van Koortje zou "zadeldwang" kunnen zijn. Het zit ook in het karakter van het paard en daar is niets aan te veranderen. Je zult daar dan mee moeten leren leven. Leuk is het niet, maar ja.

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 12:52

Kan het niet zijn dat de pijn die ze voelt pas echt lastig wordt als jij er gezadeld op gaat zitten?
Het is toch nog wel een verschil of iemand met flink wat druk over de rug heengaat, of dat je er met je volle gewicht op gaat zitten en ook nogeens verwacht dat ze gaat bewegen. Misschien krijgt ze er ook pas echt last van als ze gaat bewegen, en is haar reactie op het zadel er dus één van: neeeee, ik wil niet gaan werken, dat doet pijn!

Ik weet het ook niet, hoor. Ik zou in elk geval eerst je zadel goed na laten kijken (dat kan de pijn ook veroorzaken zodat ze pas tijdens het rijden last krijgt?), en dan misschien toch een fysio-therapeut erbij halen ofzo.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 13:04

Koortje schreef:
Ik heb haar rug gevoeld, en een stalgenoot, die dierenarts is (geen vee arts!) heeft ook gevoeld, en ze bleek er gewoon ongevoelig onder, zelfs heel neutraal. Verward Des te beter natuurlijk, maar wat is het dan WEL?! Huilen


Oops sorry, ik had weer niet goed gelezen....

Mag je wel haar buik aanraken?

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-03 13:20

Buik is niks mis mee, behalve natuurlijk de normale reacties op gevoelige plekjes.
Met rijden is er niks aan de hand naar mijn weten, ik heb les, en we gaan juist met sprongen vooruit... Maar dan zou ze ook drukplekken moeten hebben toch, of gevoelig reageren als je op haar rug drukt en langs de ruggewervel gaat? En dat is er niet...

Cowgirl

Berichten: 23742
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 13:24

Citaat:
Kan het niet zijn dat de pijn die ze voelt pas echt lastig wordt als jij er gezadeld op gaat zitten?
Het is toch nog wel een verschil of iemand met flink wat druk over de rug heengaat, of dat je er met je volle gewicht op gaat zitten en ook nogeens verwacht dat ze gaat bewegen. Misschien krijgt ze er ook pas echt last van als ze gaat bewegen, en is haar reactie op het zadel er dus één van: neeeee, ik wil niet gaan werken, dat doet pijn!



Ik denk als je er gezadelt op gaat zitten en het paard heft echt piijn dat je dat dan wel merkt met rijden. rug wegdrukken, niet willen ontspannen, staart zwiepen etc etc.

Hoe is het als je eens flink gereden hebt en ja haalt het zadel eraf.
Heeft ie dan droge plekken en is de rest nat?
Als je zadel de druk goed verdeeld moet het overal even nat zijn, heb je zeg maar naast de schoft droge plekken dan drukt je zadel daar en past ie dus niet.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-03 13:33

Dat kijk ik ook elke dag na. Het is op en vlak langs de ruggewervel droog, daar waar het zadel dus niet heeft gelegen. Geen opvallende droge plekken naar mijn weten. En momenteel is ze ook niet zo erg nat, behalve op de hals en liesstreek...

*zucht*......... ik wil het weten!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 13:38

ik zou toch een zadelmaker laten kijken... en adners DA en fysio, ik zou niet gaan afwachten...

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-03 13:41

Ben ook opzoek naar een goede zadelmaker nu. Als iemand nog tips heeft, regio Eindhoven, GRAAG!!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 13:52

Is ze de afgelopen tijd nog hengstig geweest. Ik snap dat het wat moeilijker te bepalen zal zijn in de winter.

Maar Magic heeft nu dus al een tijd last van haar rug. Die ging alleen echt door het lint als we met zadel of longeersingel aankwamen (dit werd van hoofdschudden steeds erger tot haast door haar benen zakken). En met rijden nam ze achter niet helemaal mee, maar ook dat werd erger totdat ze zelfs met een heup inzakte.

Er zijn toen meerdere mensen geweest die al vroegen of het niet zo kon zijn dat een eitje niet gebarsten was en dus doorgroeit. Die kan dan op verkeerde plekken drukken (geloof darmen, nieren enz...ken de anatomie niet zo heel goed hoor).
Maar dan hebben ze wel koorts bij.

Het hoeft absoluut dat het hiermee te maken heeft, maar je weet maar nooit. Verder zou ik er als ik jou was een fysio bijhalen. Dan weet je zeker dat het geen spiertjes en/of wervels zijn.

Succes met het halfzusje van Magic Knipoog
Die vosmerries ook altijd Haha!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-03 13:58

katching...! Ziek Scheve mond

Ik kijk het nog even aan, misschien eens even een gelpad gebruiken ofzo, en in ieder geval temperatuur opnemen. Wat is ook alweer de normale temperatuur, tussen 38,5 rn 39,5 toch?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 14:02

37 graden, net als bij mensen. Maar een gelpad kan fijn zijn ja. ANders haal je er toch Guy Blom bij?

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-03 14:32

Ik dacht meer als dat.... Kan je me per pb wat meer info over G Blom geven? (prijs, adres, tel. nr, ervaring etc?)

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 15:03

Toen er laatst iemand bij ons wat voor de zadelpasservice die raadde ons juist een gelpad af, omdat het juist de rugklachten zou verdoezelen.
Ze zei zelfs dat als wij zonder gelpad hadden gereden de problemen heel waarschijnlijk eerder naar boven waren gekomen. En een goed passend zadel heeft nou eenmaal geen gelpad nodig.

Tja, als je het zo bekijkt Haha!
Maar zoals hierboven al staat, wij rijden eigenlijk altijd met gelpad Verward

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 15:10

Ik zou idd even goed laten kijken, Piropo heeft dat ook gedaan en die had een ontsteking aan zijn rug.......ik was heel blij dat ik hem niet "aangepakt had"
Die gelpad zou ik niet zo 123 doen, een redelijk tot goed passend zadel maak je daarmaa al snel niet zo heel goed passend meer, een goed zadel moet in principe zonder iets goed liggen, maar het hoeft toch ook niet aan je zadel te liggen?
Het paard van een kennis van mij veranderde ook zo van karakter, maar op de rug niets loos, tot ze bij zijn bil naar beneden ging richting hak.. paard had snachts een keer vastgelegen en zich weer losgewrongen en die had zich goed geblesseerd. Ik zou dus even goed laten nakijken.

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 15:14

Misschien ligt het aan je singel??
Kebie was ook vaak aan het draaien en toestanden als ik haar opzadelde. Had echter een goed passend zadel en een betere rug kan je bijna niet vinden. Sinds ik echter een singel heb van elastiek en haar met beleid aansingel is het gedrag grotendeels verdwenen. Alleen met de hengstigheid is ze soms nog wat narrig.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-03 18:34

Nee de singel is in orde...
Heb met de dierenarts gesproken, en die raadde mij ook aan eerst naar het zadel te laten kijken. Was het zadel in orde, dan raadde hij me aan terug te bellen om een bloedonderzoekje te doen, met name om te kijken of de spieren geen last van verzuring hebben. Dat zou me verbazen, want zo heel hard hoeft Kore niet te werken... maargoed, we zien wel, eerst maar eens een goede zadelmaker opsnorren, en vanavond temperatuur opnemen voor het gaan rijden.

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 20:38

Een merrie kan nou eenmaal grimmiger reageren maar het kilinkt echt niet leuk meer. Heeft ze wel genoeg afwisseling? Dagje wandelen dagje rijden dagje longeren dagje in de wei?

En als je echt zelf alles geprobeert hebt dan zou ik toch een deskundige er bij halen het is nl zo banketstaaf als ze een tijd door blijft lopen met pijn terwijl dat niet hoeft

Suc6 ermee! En vertel het ff als je het weet.