is er IETS wat ik nu nog kan doen voor Meike?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

is er IETS wat ik nu nog kan doen voor Meike?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 18:55

zoals sommigen van jullie wel weten is Meike nu al ruim een half jaar steeds hoefbevangen, en dan weer niet en dan weer wel enz enz enz
de laatste keer is het mis gegaan, ze is nu al maanden aan de medicijnen (quadrisol) maar het helpt niks meer.
ze heeft een tijd binnen gestaan dag en nacht, zodat ze niet teveel gras eet, maar nu lijkt ze niet meer hoefbevangen maar loopt ze gewoon bijna niet meer!
ze is ngo steeds aan de medicijnen, de dierenarts kan niets zien dus heeft gezegd, gewoon doorgaan met die medicijen.. (overigens een niet zo goede dierenarts naar mijn idee maar goed das en ander verhaal! de eigenaar wil er sowiezo geen andere dierenarts naar laten kijken)

nu loopt ze dus bijna niet. als ik dr uit de wei haal moet ik eerst flink streng zijn en dan loopt ze daarna heel langzaam en voorzichtig mee.... iedere keer dat ze op een stukje opgelijke of harde grond staat doet ze een stap terug en probeert opnieuw vooruit te komen, bochten maken lukt niet meer, als ik dr hoeven uitkrab staat ze soms niet goed zodat ze 1 been gewoon niet kan optillen, dat valt ze letterlijk neer, dan moet ze eerst stevig staan en dan lukt het....

we (eigenaar en ik) weten nu niet meer wat we kunnen doen... ze lijdt duidelijk elke dag weer pijn... ik wil dr echt niet in laten slapen er moet toch iets aan te doen zijn??? alle tips zijn welkom!! ik zal ze ook doorgeven aan de eigenaar in de hoop dat hij iets doet....ALS hij besluit dr weg te doen neem ik dr sowiezo eerst mee om naar verder oplossingen te zoeken maar zolang ze nog van die vent is is het natuurlijk stukken makkelijker!!

ik hoop echt dat iemand nog raad kan geven want ik weet het niet meer en tis echt heel k*t om iedere dag weer haar pijn te zien lijden Verdrietig

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 19:03

Jeetje het houd ook nooit op! Deze medicijnen werken niet, maar ik neem aan dat hij geen andere dierenarts erbij wil halen en andere medicijnen wil geven.. Speciaal beslag kan ook helpen, en gewoon helemaal niet meer in de wei, al het eten is nu slecht voor dr en vooral gras, zo gaat het nooit over.. Dat beestje heeft echt geen leven met zon eigenaar

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 19:05

ze heb wel wer binnen gestaan laatst maar er was geen verandering met dat ze buiten loopt, maar van het gras is dus in ieder geval het best? ik neem aan dat dat wel te regelen is met die vent.... ik zat ook al te denken aan speciaal beslag.. maar ze heb denk ik zo gevoelige hoeven, dat het dan niet enorm veel pijn als daar ijzertjes op worden gezet?

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 19:08

Even binnen zetten helpt niet, de pony van een vriendin van mij was ook hoefbevangen, die heeft 2 weken in een kliniek gestaan met dr hoeven in verband, en heeft een half jaar binnen moeten staan op heel arm hooi, die staan nu na meer dan een half jaar nog met medicijnen en speciaal beslag.. Echt alles wat ze nu eet waar eiwitten en koolhydraten in zit is zo slecht.. Dat is dus t minste wat je kan doen, en een andere Da erbij halen die zorgt dat ze beter kan worden, want zo word het alleen maar erger Boos!

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 19:10

okee bedankt in ieder geval!! dan zorg ik er in ieder geval voor dat ze vanaf morgen weer binnen kan blijven... andere dierenarts gaat niet lukken ben ik bang

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 19:10

En met speciaal beslag zorg je ervoor dat dat botje (hoefbeen?) dat gekanteld is, ik weet al die termen niet, dat dat geen druk geeft op een bepaalde plek, zodat ze daar geen last mee van heeft. Alles moet weer terug groeien en dat heeft heel veel tijd nodig..
Maar misschien kan iemand wat beter vertellen over speciaal beslag?

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 19:26

Ik denk dat het enige humane wat je nog voor zo een beestje kan doen is haar in laten slapen! Als dat beestje zo veel pijn heeft en de hoefbevangenheid steeds weer terugkomt zal je toch ooit onder ogen moeten zien dat het einde in zicht is!

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 19:29

er is vast nog wel iets te doen!! nu is er nog zowat niks gedaan, ze krijgt iedere keer weer dezelfde medicijnen, de dierenarts heeft alleen nog aan de buitenkant van dr hoef gekeken en ziet niks, je kan toch minstens fotos laten maken? nu weten we nieteens wat er precies aan de hand is want ze staat niet meer als een hoefbevangen paard zeg maar, met dr voorbenen naar voren, zo staat en loopt ze dus niet!

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 20:02

hallo hallo,een paard wat meerdere keren zelfs hoefbevangen is geweest mag je nooit meer in de weide zetten TEN EERSTE!.TEN TWEEDE jouw paard zijn hoefbeentje zal nu wel zo gekanteld zijn dat het tegen de hoefwand duwt,het kan zelfs door de hoefwand eronder eruit komen,dat doet VRESELIJKE ZEER.(vergelijk het met jij die op een bloot enkelbot op straat moet lopen)
TEN DERDE,heeft ze geen speciaal beslag of correctiebekapping gehad?DAAROM is hoefbevangen zo gevaarlijk.
het is zover bij jouw paardje gekomen dat het hoefbeentje zover gekanteld is (en trouwens nooit meer goedkomt) dat je nu een onbruikbaar paard met veel pijn heb.
laat een andere dierenarts komen en eis dat je fotos wil maken van haar voorhoeven en je zal zien en geloven.(het spijt me)HET IS EINDE VERHAAL).

waarom heb je steeds terug in het land gezet????

meer weten.pb mij.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 20:08

ik heb dr niet in het land gezet maar de eigenaar... toen ze binnen stond ging het weer een beetje beter, toen ging ik op vakantie en hij heb dr naar buiten gedaan... toen heb ik dr daarna weer binnen gedaan maar er was geen verandering, dus weet naar buiten, ik snap nu ook wel dat dat heel slecht was maar ik heb ook niet alles te zeggen over haar....

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 20:15

de eigenaar heeft op deze manier zijn eigen pony dus vergiftigd,want hoefbevangenheid is bloedvergiftiging!
een soort marteling dus...en uiterst pijnlijk.

aub voor de pony,haal een andere veearts erbij.vertel goed wat er aan de hand is en hoevaak ze al bevangen is geweest en dan zal door de fotos jullie een beslissing moeten nemen.

ik wil ook best praten als je hulp nodig heb met de eigenaar.

ilsjuh

Berichten: 1009
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 20:20

He..Bokkertjes,

Heel fijn dat sommige van jullie anne proberen te helpen.
Er komen ook berrichtjes dat het gewoon einde verhaal is en dat ze beter ingeslapen kan worden.

Jullie moeten echt begrijpen dat anne echt ALLES, maar dan ook ALLES doet en wil doen voor Meike...ik ken anne al een tijdej en weet dat gewoon, omdat eht uit alles blijkt.

Berichtjes als EINDE verhaal komen erg hard aan...ze vraag om dingen die ze nog kan doen niet om dingen die niet gedaan kunnen worden...

Anne ga zo door je bent een TOPMEID!!! OK dan!

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 21:42

Anne doet t zeker goed, heb ook andere topics van dr gevolgd..
Ik denk niet dat het einde verhaal is voor meike, maar ze heeft wel heel erg veel pijn, zoals casanova uitlegd is t hoefbeen gekanteld en dat drukt tegen de hoefwand, met speciaal beslag kan dat gecorrigeerd worden. Ik weet alleen niet of dat nu nog kan omdat ze het al zo lang heeft.. dat is alleen op fotos te zien, dus als ik jou was zou ik proberen de eigenaar over te halen om fotos te laten maken bij een andere Va.
Misschien kan je m hiervan iets laten lezen? http://www.keerhoeve.nl/Hoefbevangenheid.htm

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 16:46

irish_lady schreef:
Ik denk dat het enige humane wat je nog voor zo een beestje kan doen is haar in laten slapen! Als dat beestje zo veel pijn heeft en de hoefbevangenheid steeds weer terugkomt zal je toch ooit onder ogen moeten zien dat het einde in zicht is!

Hoewel ik begrijp dat je echt alles voor het paardje wilt doen, kan ik me alleen maar aansluiten bij irish_lady.
Alles voor een paard doen... kan ook betekenen het te verlossen uit zijn/haar lijden!

Sterkte ermee.

xxxmelody

Berichten: 691
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 16:52

het spijt me zeer hoor maar je zegt eerst de iegenaar wil absoluut geen andere DA, maar je zegt wel de eigenaar en ik weten niet meer wat we moeten doen!
Als ik twijfels over mijn DA heb of iemand anders geeft me een tip van joh ga ens naar een andere dan deed ik dat meteen dus de eigenaar vind ik een beetje een slappe zak als je het mij vraagt!

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 16:55

Ik ben het met irish_lady en Kiara eens, deze pony kan waarschijnlijk nooit meer zonder pijn of medicijnen leven. Gelukkig wordt ze dan ook nooit meer.
Het is moeilijk, maar waarschijnlijk wel het beste.
Heel erg veel sterkte en succes

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 23:26

Onze welsh pony is in februari heel erg hoefbevangen geweest.
Ze liep s'ochtends met rijden een beetje kreupel, we hebben haar toen op stal gezet.
Toen we haar s'avonds uit haar stal haalde, wilde ze bijna niet meer lopen, het leek net of ze met blote voetjes over glas liep, zo zag het eruit. Ze had trouwens wel ijzers.
De dierenarts kwam, en die zei meteen dat ze hoefbevangen was.
Het rare was wel, dat het bij onze pony links-achter begon en ze helemaal niet in de bevangen houding stond, meestal begint het bij de voorbenen en gaan ze zo raar naar achteren hangen om de voeten te ontlasten.
Ze werd 3 dagen ingespoten en kreeg alleen nog maar wortels en wat nat hooi, 1 plak verdeeld over de dag.
Het hielp niet veel, dus na 3 dagen naar Utrecht.
Ook daar waren er studenten met twijfels, omdat ze gewoon dat loopje niet had.
Toen er foto's waren gemaakt, waren alle hoefbeenbotjes gekanteld, en als dat is gebeurd, heb je echt een probleem.
Ze moest blijven en de arts wist niet of ze ooit pijnloos in het land zou kunnen staan.
Ze kreeg een box met een gedeelte waar nat kokosvezel in lag, en daar ging ze meteen in staan,heerlijk voor haar want dat geeft tegendruk in de hoeven en verminderd daardoor de pijn.
De volgende dag zou ze plakijzers krijgen.
Toen we haar de volgende dag uit stal haalde, was het net of ze weer helemaal goed was, ze liep supergoed, we stonden raar te kijken.
Het plakijzer was niet meer nodig, ze kreeg ijzers met rubberen zooltjes en teer en hennep ertussen.
Na een paar dagen medicijnen mocht ze weer mee naar huis.
Daarna is ze altijd goed blijven lopen, ze mocht weer bereden worden (NIET OVER HET ASFALT) en heeft in september de eerste prijs op de clubkampioenschappen gewonnen!!!
Ze is nog wel 1 keer bevangen geweest zei de hoefsmit, dat zag hij omdat de ringen al uit de hoef aan het groeien waren en er 1 nakomeling bij achteraan kwam, maar ze is niet meer kreupel geweest.
Ze is 1.28m hoog en woog in Utrecht 320 kilo, ze moest ruim 80 kilo afvallen en we zijn al een heel eind want ze heeft een heel strak figuurtje!
Per dag mag ze dus 2 keer een halve plak hooi, absoluut geen kuilgras.
Ze mag ook 2 of 3 keer daags wat wortelen, daar zit voornamelijk water in.
Toen het wortelen-seizoen over was 9febr tot okt) hebben we 2 keer een kwart reform-kruiden-muesli per dag gevoerd, ze werd wel 6 dagen per week getraind, op de rustdag alleen hooi.
Een pony heeft weinig voer nodig, ze moesten het vroeger ook redden met een klein plukje gras tussen de rotsen.
Wat wel belangrijk is, als je pony bevangen is, ZET HEM METEEN IN NAT ZAND!!!!!
Hiermee kun je zelfs voorkomen dat de botjes gaan dalen. Er moet wel een droge plek bij zijk waar hij eventueel kan gaan liggen.
Wat onze pony betreft, We hebben na een half jaar opnieuw foto's laten maken, en haar voeten zagen er dankzij het speciaal beslag beter uit dan op de foto's van Utrecht, de zool was dikker geworden!

Wat jou pony betreft, als ik het zo hoor, zijn zijn botjes ook al gedaald, dat kun je wel stilzetten, maar niet beter maken.
Het hoeft dus niet het einde te betekenen.
Zijn ze zo erg gedaald dat ze door de hoefwand heen gaan prikken, dan wordt het wel erg moeilijk.
Ik heb wel gelezen of een hoefsmit, Fernand Greene, die daar veel ervaring (goede ervaringen) mee heeft, hij bekapt ze dan op een speciale manier.
Jij moet wel als de donder naar Utrecht of een andere goede kliniek (Wassenaar??), want ik weet niet wat voor da jij hebt maar het klopt niet dat hij zolang in zijn 1tje blijft dokteren....

Geef het nog niet op, maar kom wel heel snel in actie, haal desnoods de dierenbescherming erbij, want als er niks gedaan wordt, gaat je pony zeker dood...

Super veel succes!!!!!!!

xxxmelody

Berichten: 691
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 11:55

ik heb wel een reactie geplaatst maar ik weet helemaal niet wat hoefbevangen is heb er wel veel over gehoord, maar zelf nog nooit meegemaakt, is het een ontsteking in de hoef???

AnnemiekvM

Berichten: 8247
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 12:14

De hoeven koelen wil weleens wat verzachten. En alleen droog oud hooi geven. Veel succes. Koelen kan door in de modder zetten of natte washandjes op de hoef binden.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 15:01

ilsjuh schreef:
Jullie moeten echt begrijpen dat anne echt ALLES, maar dan ook ALLES doet en wil doen voor Meike...


Dat begrijp ik best, en het is heel akelig dat ze in deze situatie zit. Vreselijk. Maar op een gegeven moment moet je je afvragen wie je nu nog een plezier doet door deze lijdensweg voort te zetten. Het paard? Dat staat te kreperen van de pijn. Die wil alleen maar dat het ophoud.

Soms is dierenliefde, de echte, pure, onzelfzuchtige vorm van dierenliefde, om zo'n dier te laten gaan. In dit geval heel letterlijk uit z'n lijden te verlossen. Misschien wel de moeilijkste beslissing van een paardeneigenaar, maar wel een eerlijke, genomen met het welzijn van het dier in gedachte. Want moet zo'n dier lijden omdat de eigenaar hem niet kan missen? Zo te horen is er niets te doen voor het paard. Het zo laten staan is geen dierenliefde...

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 19:55

Kiara"]
[quote="irish_lady schreef:
Ik denk dat het enige humane wat je nog voor zo een beestje kan doen is haar in laten slapen! Als dat beestje zo veel pijn heeft en de hoefbevangenheid steeds weer terugkomt zal je toch ooit onder ogen moeten zien dat het einde in zicht is!

Hoewel ik begrijp dat je echt alles voor het paardje wilt doen, kan ik me alleen maar aansluiten bij irish_lady.
Alles voor een paard doen... kan ook betekenen het te verlossen uit zijn/haar lijden!

Sterkte ermee.
[/quote]
helaas ben ik het er ook helemaal mee eens. Dat was ook wat ik direct heb geschreven na de eerste ramp. Het is een lijdensweg voor het paardje. Iets waar jij niks aan kunt doen, hoe hard je er ook je best voor doet. Soms is het fijner voor het paard om uit z'n lijden verlost te worden. Ik denk dat meike ook in die situatie zit. Je hebt haar al heel erg geholpen, en gedaan wat je kon. Meer dan dat zelfs, maar er is een grans aan wat je kunt doen. Ik denk dat je de grens hebt bereikt. Meer kun je dus niet doen. Als pijnstillers niet meer helpen, wat gaat haar dan van de pijn af helpen? Een hoop liefde kan haar goed doen, maar neemt de pijn nooit helemaal weg. Denk er eens goed over na. Een heel zwaren beslissing, maar aan elk leven komt een einde.
succes ermee! Ach gut

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 20:08

Het paard van een vriendin van mij was zwaar bevangen. Het paard lag en kwam niet meer overeind. Uiteindelijk heeft Magda de Groot, dierenarts uit Gieten (Drenthe) het paard er mbv homeopathie toch weer bovenop gekregen. Ik ken Magda als een dierenarts die ieder paard altijd nog een kans geeft, maar ook eerlijk is.
Misschien kun je haar eens bellen en het verhaal vertellen - ik denk dat zij jou telefonisch al wat wijzer kan maken en event. je door kan verwijzen naar een DA in de buurt die dezelfde expertise heeft als zij op dit terrein.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 14:03

de rede dat ik sommige reacties minder serieus opvat, teminste, wel serieus maar er minder mee doe is om deze reden: toen ik een tijd geleden fotos heb geplaatst van Meike en verteld heb hoe ze erbij stond, kreeg ik ook veel reacties van, ze gaat overlijden als je nu niks doet, en ze moet direct van het gras af en ze overleeft dit echt niet meer er is niks meer te doen enz enz enz

toen is er een andere dierenarts geweest, die is gehaald door de politie, die zei dat ze op het gras mocht blijven staan, die vond het niet zo ernstig, ze moest wel medicijnen, maar verder niks.
terwijl ik van anderen hoorde dat ze elk moment kon overlijden.....

daarom zal ik nu dan ook niet reageren op de reacties dat ze uit dr lijden verlost moet worden....

ik weet zelf ookw eld at als het heel erg is met een paard en het lijdt alleen nog maar pijn, dat hij echt weg moet, maar zolang ik ook nog reacties krijg dat er fotos gemaakt kunnen worden, dat ze speciaal beslag kan krijgen en andere behandelingen ga ik daar eerst over nadenken! Lachen

op dit moment ben k erg ziek maar zodra ik weer naar Meike kan, wat hopelijk morgen of overmorgen al is ga ik eerst met de eigenaar overleggen of hij een hoefsmid kan laten komen om te kijken wat die vind van speciaal beslag...... in ieder geval toch bedankt voor jullie reacties en hulp!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 14:28

Ik snap dat je alles voor hem wel doen. Maar een paard wat chronisch hoefbevangen is is heel moeilijk te redden. In een acuut stadium kun je heel veel doen mbv medicijnen en aangepast voer etc.
Dat van dat hij helemaal niet meer de wei op had gemogen is onzin. Hij moet toch iets eten???? Natuurlijk is het niet goed als hij in een volle eiwitrijke wei staat, maar een stukje kale wei is prima met wat oud hooi. Zo'n dier dag en nacht op stal vind ik eerder mishandeling.
Waar ik nu bang voor ben is dat het hoefbeen aan het kantelen is. Dit is pas echt te zien op foto's. Is dat het geval, dan zul je aan een goede smid moeten vragen of hij er nog wat mee kan. Dit is natuurlijk per dier verschillend. Het probleem is dat je denk ik nooit meer op haar zal kunnen rijden, ik denk dat het daar al te laat voor is. Maar nogmaals, ik denk het, en weet het zeker niet zeker! Ik heb haar niet gezien en ben geen DA.

Verder doe je er toch goed aan om haar iig die pijnstillers te geven. Ook verdunnen ze het bloed een beetje en daarom zal er minder extra schade optreden.
Heel veel succes en probeer de eigenaar er van te overtuigen dat het beter is al er foto's gemaakt wroden!

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:28

tjonge,jonge annuh,

wat ben jij een eigenwijze Boos! donder(martelaar) dat je zo denkt.
dat jij weinig te zeggen heb over meike omdat het je verzorgpony is,daar kan je weinig aan doen.

nu zeg je ,ik ga als ik beter bent naar meikes eigenaar toe om te vragen of er een hoefsmid bij mag komen!! Verward

MAAR je slaat het belangrijkste over! jouw PAARDJE is al meerdere malen hoefbevangen geweest,ALLEEN FOTOS laten zien dat hoever het paardje nog te helpen is met speciaal beslag/bekappen.
en een HOEFSMID kan ook niet zien vanaf buiten hoever het hoefbeentje is gekanteld ,misschien begrijpt/denkt hij dit paardje pas hoefbevangen is
en doet daar zijn idee een oplossing.

zo,dan denkt jouw eigenaar dat is mooi,smid geweest,probleem opgelost,dus voorlopig komt er geen smid/arts meer naar meike.

MAAR DAN NOG,IK Huilen Huilen PROBEER DIT VOOR DE HONDERSTE KEER UIT TE LEGGEN AAN EEN NAIEF KIND MET EEN STOMME EIGENAAR.DE EIGENAAR HAD AL DEZE MOEITE MOETEN DOEN VOOR HAAR EIGEN PAARDJE,ZIJ IS DE NAIEVE MARTELAAR!!

vergelijk het lopen van meike met jij op blote voeten op scherp glas in een kaplaars. Verdrietig

annuh,ik heb je al eens aangeboden of ik met de eigenaar eens moet praten.OOK DAT laat je voorbijgaan .