Natte scheten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Natte scheten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 11:19

Mijn shetlander van nu bijna 1 1/2 jaar heeft altijd vieze achterbeentjes.
Zijn poep is redelijk normaal, al zijn het niet zulke mooie stevige appeltjes als van mijn andere paarden. Het is veel zachter maar er zit nog wel vorm in zeg maar. Het wisselt soms wel een beetje, er zijn ook dagen dat het er heel goed uit ziet en hij geen natte scheten laat. Hij is goed levendig, eet en drinkt normaal, heeft een liksteen en wordt goed ontwormt. Ik heb net op aanraden van mijn DA uitgetest of hij misschien gevoelig reageert op bepaald voer, hij heeft dus 2 weken lang alleen maar hooi gehad. Er verandert echter niks. Ik heb het idee dat steeds het laatste beetje van zijn poep een natte scheet wordt en dus lekker langs zijn (witte Boos! ) beentjes loopt. Hij had toen ik hem met 5 maanden gekregen heb een verschrikkelijke worminfectie, zowel een hele berg spoelwormen als die kleinere rode aarswormen. De DA vermoed dat hij toen toch een lichte darmbeschadiging heeft opgelopen.

Heeft er iemand misschien tips of middeltjes die ik hem kan geven om dit probleempje toch een beetje onder controle te houden ??

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:46

ja dat wil ik eigenlijk ook precies weten, mijn ruin van 31 heeft dit ook. ook bijna altijd vieze achterbeentjes en billen.geef ook hooi en eiwitarme brok maar zijn mest word nooit zoals van andere paarden.

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:09

Ontworm je paard een een keer extra, kan geen kwaad en al helemaalniet als hij al een s een ernstige worm infectie heeft gehad, 2 weken hooi geven heeft geen effect 6 weken moet je dat doen, zolang duurt het bij een paard, je kan ook wordtelen geven daar moeten de darmen extra voor werken en lucerne ook, hoopp dt het stopt en dat het niet een darm beschadiging is maar ja de kans is er natuurlijk wel, sterkte

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:20

ik heb mijn paard pas een extra x ontwormt (doe ik normaal iedere 7 weken) met equest, geef lucerne naast hooi, wortelen niet meer want daar gaat hij van aan de diarree (van slobber ook) denk dat het bij mijn paard een combinatie is van ouderdom/ beschadiging helaas. bij een dier van 1 1/2 al beschadigingen? lijkt mij vrij problematisch zo'n slechte start. idd nog wat langer met hooi proberen misschien of anders weer even met de da bellen misschien heeft die ook nog tips. ik zit nu al ruim een maand met mijn paard in de medische molen en ben er nog niet achter wel een rekening van € 398.00 al. dus vandaar als iemand tips heeft voor giggy misschien steek ik er ook wat van op

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:26

Beste gouda mijn reactie wqs voor de schet bedoelt, maare jou paard is al oud en ouderdom komt met gebreken, logisch dat je paard van slobber aan de dunne gaat want dat glijdt er door heen, hoe is je gebit van je paard? ik zou toch stoppen met die da rekeningen, want als je paard voor de rest fit is en alleen maar aan de dunne is zou ik het toch ff laten want dat is zonde van je geld, mijn oude pony heb ik in april moet en laten inslapen, leek eerst op verstoppings koliek toen spoot alles er uit en de da kwam was ze helemaal aan het vergaan van binnen en dat gebeurde allemaal en een kleine anderhalve week van gezond naar dood... En ik hoop toch niet dat je equest iedere 7 weken geeft want die hoeft maar 1x in de drie maanden. Succes het is niet leuk om je oude paardje kwijt te moetn, maar ja in je achter hoofd weet je toch wel dat zoals nu met de gebreken de tijd binnen nu en ... er aan komt, sterkt!!!

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 14:51

mijn shetje van 1,5 jaar heeft ook altijd diarree aan dr achterbenen zitten, ik geef dr gewoon normale bix, alleen dr weitje is 1 en al blubberzooi, ik denk dat het daar mee te maken heeft, waar staat jouw shetje in dan???

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 20:56

Wat geef je voor eten aan hem dan?

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 22:24

Ik heb een shet merrie van ong. 32 jaar. Zij heeft al jaren last van "natte" mest dus vieze staart en achterbenen(ze is wit dus ik wou dat ik haar zwart kon scilderen of zo Haha! ) Ik heb er al honderden euro's aan dierenarts kosten voor betaald om erachter te komen wat het is maar ze weten het gewoon niet.
Ik heb al van alles geprobeerd van tanden laten vijlen, muilkorven tegen zand eten, een aantal keer vlot achter elkaar ontwormen (op aanraden d'arts!!), oud hooi, lijnzaad, dure mest -en bloedonderzoeken etc.
Maar het is heel wisselend, denk je dat je het hebt gevonden... gaat het een weekje aardig goed en dan plots weer vieze blubberpoep en vieze natte benen.

Ik dacht eerst dat het aan zand lag omdat ze voornamelijk in de winter last heeft en het gras natuurlijk errug kort is. Ik heb haar een winter gemuilkorft (alleen als ze buiten was natuurlijk! s' nachts staat ze altijd binnen) Ook niet echt geholpen. De ene dag geen last de andere wel!

Nu heb ik me erbij neergelegt dat ze altijd vies is en de stal veel viezer heeft dan de andere. Ze is fit, eet goed, drinkt goed en oogt absoluut niet ziek! Het zal de ouderdom wel zijn waar ik maar mee zal moeten leven!
Lovers

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 23:30

Mijn paardjes hadden het allebei. Ik heb de mset en het bloed laten onderzoeken. Uit deze onderzoeken was geen afwijking af te lijden, alle waarden waren normaal. Ik vind zo'n onderzoek wel belangrijk je weet immers nooit of ze een of andere parasiet/ziekte hebben. Dit hadden mijn eestjes dus niet en op aanraden van de verzorgster van mijn paard ben ik ze twee etherische olien gaan geven.
Ik dacht dat werkt vast niet maar het kan geen kwaad om te proberen. Feit is dat het na drie dagen weg was terwijl ze er al een maand mee liepen.. Toeval? ik weet het niet maar ik vond het iig opmerkelijk.

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-03 08:58

Mijn shet staat nu in een paddock, maar heeft al last zolang ik hem heb. Terwijl hij toch in de zomer op de wei staat. Hij krijgt nu weer een handje biks en musli per dag en wortelen en hooi natuurlijk. Ik heb hem net 2 weken alleen maar hooi gevoerd. Opvallend is wel dat hij heel gevoelig is voor voerwisselingen, bv van de zomer moest ik meerdere keren wisselen van hooi naar gras en andersom ivm de droge zomer en nu sinds gisteren geef ik hem weer wat biks en musli, dan heeft hij even een dagje echt koeievlaai en de volgende dag is het weer goed, op de natte scheten na dan. Hij is net een maand geleden ontwormt met equest. Toen hij die worminfectie heeft gehad is hij zelfs om de 2 weken ontwormt en sindsdien houd ik het netjes om de 2 maanden bij.

Estragon, wat voor olien zijn dat dan en waar koop je die ???

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 09:37

dank je shaneen en judithm nu weet ik tenminste dat het weinig nut heeft om nog verder te dokteren met zor. ik heb alle mogelijke onderzoeken en medicijnen al gehad en t blijft de ene dag diarree de andere dag "gewoon voor zijn doen" en die natte scheten die blijven. Hij is verder gewoon alert en glimt dus zal hij er verder mee moeten leven. en idd hij is al 31 dat is al heel wat.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:21

Ik heb ze van haar gekregen maar je kunt ze bestellen bij Silverlinde. Anders moet je eens kijken op hun site www.silverlinde.com Ik geloof dat je daar ook een e-mail kan sturen om advies te vragen

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:54

Dit probleem heb ik met mijn Dikke ook al jaren. Heb de DA al een aantal keren er na laten kijken (ook bloed laten nemen e.d.) en er allerlei middeltjes voor gehad. Die werken alleen zolang je dat spul geeft en kosten een vermogen Scheve mond !
Van mijn vriendin kreeg ik vorig jaar voor kerst een boek ("wat de stalmeester nog wist") waarin allemaal tips en dingetjes in staan, zoals ze "vroeger" dingen oplosten.
Hier stond ook hetgene in, wat ik mijn Dikke nu met groot succes geef:
*per maaltijd, door het krachtvoer -biks/müsli oid- een bekertje biogarde joghurt doen
*en per maaltijd een flinke snuf oregano erbij doen
Als ik het hem dit geef, gaat het vanaf de derde dag al een heel stuk beter en na een week is het allemaal weer "gewoon" Lachen !
Ik geef hem deze extra´s ong. een week of 4, dan stop ik er weer mee.
Meestal na een week of 6-8 krijgt ´ie weer van die "spuitpoep" en begin ik weer met m´n joghurt/oregano gedoe Tong uitsteken !
(Een bekertje joghurt kost hier €0,19 (x 2 = 38 ct. per dag) voor 28 dagen = €10,64 + €2,49 voor een zakje oregano is in totaal € 13,13 voor een kuurtje van 4 weken! En dat is een heel stuk goedkoper dan de middeltjes die je van de DA krijgt !)
Je kan ipv joghurt trouwens ook een halve ltr. karnemelk per keer geven, maar dat vinden onze paarden dus echt Misselijk !! Gewoon uitproberen dus Knipoog !

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-03 23:33

Dat van Sterre ga ik zeker uitproberen. Hij is op dit moment echt aan de diarree, aangezien ik gisteren weer met biks/musli/wortelen ben begonnen. Tja, yoghurt met oregano, ik had er nog nooit van gehoord, maar baat het niet dan schaadt het niet denk ik dan maar. Eten jou paarden dat zo op, Sterre ? Bij een shet zal een 1/2 bekertje yoghurt zeker al wel voldoende zijn, of niet.
Ik ben overigens wel van plan zijn mest en bloed nog even te laten nakijken, je weet maar nooit, maar ik verwacht er inderdaad ook weinig van.

Mocht de yoghurt therapie niet werken dan ga ik nog eens achter die olien aan. Mochten er nog meer mensen tips hebben, dan hoor ik het graag !!! OK dan!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 00:07

De eerste dag vind Dikke dit "prutje" altijd een beetje suspect, maar de tweede dag weet ´ie wel dat ´ie toch niks anders krijgt en dan eet ´ie het wel gewoon hoor Knipoog !
Bij een shet zou ik per maaltijd idd een half bekertje geven! (van die bekertje met 250 ml inhoud) en ong. een flinke theelepel oregano.
Ik ben het vanaf vorig jaar ook gaan voeren onder het motto "baat het niet, dan schaadt het niet", maar bij Dikke werkt het dus vrij goed Lachen !
Als je toevallig thuis een pak karnemelk hebt staan, kan je dat ook proberen (bij jouw shet dan 250 ml. per maaltijd). Dat is nog wel een stukje zuurder dan joghurt en Dikke vind dat dus echt niet te eten !
(Ik heb het voor de gein de andere paarden ook laten proberen en de enige die überhaupt bereid was om wat van de müsli met karnemelk te proberen, was Biene, een van de shetjes van mijn vriendin; de rest rook eraan en draaide er meteen de kont naar toe *LOL* !)
Oh ja: ik zou de wortels even weglaten! Daarvan willen ze ook nog wel eens aan de race gaan!! (een worteltje als beloning kan natuurlijk wel Knipoog !)
Succes ermee, laat je even weten of je pony het überhaupt wil eten Knipoog ?!!

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 14:20

Mijn paard heeft er ook last van. Het is minder geworden nadat hij geen slobber en zemelen meer kreeg. Het gaat nog wat beter sinds hij wortels krijgt. Wortels schijnen het ook tegen te gaan, iig bij Mega wel. Nou heeft hij vorige week een wormspuit gehad en dan is het weer even mis.
Iemand die voor paraveterinair opgeleid wordt heeft het ook nog eens nagevraagd en die leraar heeft gezegd dat de darmen dan te goed werken. Verward
Zolang mijn paard er goed uit ziet en geen zieke indruk maakt maak ik mij niet teveel zorgen, ik me er maar bij neergelegd dat ik regelmatig zijn kont, benen en staart moet schoonmaken.

aqua

Berichten: 239
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 18:03

ahhhh....lekker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 20:29

Hier een slotje op het topic. Het gaat om een topic uit 2003 en is dus niet meer up to date. Een topic over dit onderwerp aanmaken is dan ook beter mochten mensen nog vragen over dit onderwerp hebben.