Rare kreupelheid - medische uitdaging

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dees

Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Rare kreupelheid - medische uitdaging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-03 13:54

Mijn 6jarige sBsmerrie [naam verwijderd] is al 3 jaar in mijn bezit en elk najaar hebben we gezondheidsproblemen. Stijfheid, wat veel lijkt op spierbevangenheid, maar nooit in achterhand, altijd in de voorhand. Elke keer leer je weer bij en inmiddels kan ik met zekerheid zeggen dat voer en/of arbeid geen oorzaak kunenn zijn. De merrie krijgt daags 2kg equiral Stud brok, aangevuld met ongeveer 4 kg hooi van natuurweide en 1 a 2 kg winterpeen. Ik geef haar Licosan Forte van Hofman Lieve, dat helpt haar wat losser in de spieren te zitten. Ze wordt op B/Lniveau gereden, mede omdat ze elke winter stilstaat vanwege de stijfheid; het schiet zo niet echt op....elk voorjaar moet je weer opnieuw beginnen met conditie opbouwen, en spieren trainen. Verder; het is ook geen echt dressuurwonder met haar Franse afstamming. Ook ik ben trouwens geen Z ruiter, en samen hebben we veel lol in de zomer, en daar gaat het om.

Twee weken geleden begonnen de klachten weer plotseling. Op een buitenrit in de middag had ze zich buitengewoon druk gemaakt, heel ongebruikelijk voor haar. Na een halfuurtje opgewonden stappen verstijfde ze weer onherroepelijk in haar linker schouder. Het is dan alsof ze het schouder gewoon niet naar voren kan brengen om een stap te maken. Been buigt nog wel, en met het heffen van hoofd en hals 'wipt' ze dan haar linkerbeen voorwaarts. Haar rechtervoorbeen en de hele achterhand lopen nog wel correct.
Ik heb haar schouder gecheckt op pijn, maar kon niets vinden waar ze op reageerde. Ze stond het liefst stokstijf stil. De volgende ochtend was er niets aan haar manier van lopen te zien, ze stapte weer zo kwiek als tevoren. Ik dacht dat ze zich in alle drukte had verstapt en besloot haar een dag rust te geven. Dinsdag avond had ik les, en ik nam haar mee, om te kijken hoe het zou gaan. Ze had me geen aanleiding meer gegeven om eraan te twijfelen, thuis liep ze gewoon weer fris en fruitig. Ik ontdekte dinsdagavond tijdens het poetsen een grote vochtophoping onder haar borst, tussen haar voorbenen. De bult had geen verbinding met haar elleboog, en was links iets meer dan rechts. De ophoping was dermate groot dat ik haar niet zou kunnen singelen, dus had mijn merrie weer even 'vrij'.

AFgelopen maandag heb ik haar aan het halster weer even gelongeerd een kort poosje. Zien hoe het nu met haar ging. Ze liep de eerste 10 minuten probleemloos, zo vrolijk en los. Toch, plotseling was daar weer die typische kreupelheid. Meteen kon ze geen goede stap meer zetten. [naam verwijderd] is een lief paard, dus ze probeerde het wel, maar het ging niet. Direct op stal gezet, en binnen 10 minuten was er ook een vochtbult. Kleiner dan de week ervoor, maar nu had [naam verwijderd] ook aanzienlijk minder ver hoeven lopen om op stal te komen. De volgende ochtend was ze weer volledig hersteld, zo leek het. GEwoon weer regelmatig in stap, en nog altijd vrolijk.

Mijn buurman, die veel renpaarden heeft getraind, adviseerde mij toen ik mijn probleem voorlegde, [naam verwijderd] elke dag heel eventjes te longeren. Ik heb [naam verwijderd] elke dag daarna aan het halster gelongeerd, begonnen met 5 minuten, toen 10/15 en een dag later 20 minuten. Dat ging probleemloos.
Gisteravond heb ik haar licht bijgezet met een pessoa. Ze was weer wat druk in het hoofd (bij arbeid is ze altijd wat drukker/opgefokter). 10 minuten ging het prima, en ja hoor...ineens weer stijf in het linkerschouder. Ik sta voor een raadsel.

De dinsdag voor de Tyrza-clinic in Assen had [naam verwijderd] trouwens ook zo'n aanval. We hadden tijdens de vereniginsles een zware galop-training gehad, en toen ik haar afzadelde verstijfde ze veel te snel. Schuivelend is ze thuis van de trailer afgekomen...en ook toen was ze een dag later gewoon weer hersteld.

[naam verwijderd] heeft een goede eetlust, altijd. Haar vacht glanst, ze is alert en geinteresseerd in haar omgeving. Ze hekelt haar gezelschapspony, ze is wat dominant. Ik houd ze express wat aan de warme kant onder de dekens, daar ze eerder stijf wordt als ze het koud heeft. Ze heeft deze zomer amper tot niet in het gras gestaan, ter voorkoming van abrupte voerovergangen die bevangenheid konden veroorzaken.
Haar temperatuur is goed, haar ademhaling is tijdens zo'n stijfheid wat zwaarder, maar ze hijgt niet. ze zweet ook niet overmatig. Haar pols is alleen goed waar te nemen direct na arbeid, verder kan ik het niet voelen.

Tja, een lang verhaal, waarbij ik misschien nog niet eens helemaal volledig ben geweest...
Er zullen niet veel mensen zijn die deze symptomen ergens bij kunnen plaatsen, maar misschien.... Ik zou niet eens weten naar welke dierenarts ik hiermee zou kunnen gaan....
Wie kan ons helpen?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?



Dees

Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-03 12:40

Natuurlijk is de dierenarts er veelvuldig bij geweest. Elk jaar weer een paar keer. Ik heb ze al eens een behandeling door Greet de Jonge laten ondergaan, we hebben al bloed onderzocht, vanwege de belachelijke hengstigheid altijd hebben we de baarmoeder al onderzocht....Vitamine E en Selenium stond in 2002/2003 op het menu, maar dit jaar doet ze het veel, veel beter op Licosan Forte van Hofman Lieve.

Woensdag gaan we maar weer eens naar weer een andere kliniek. Het grote probleem is dat veterinair nederland kennelijk niet veel van dit soort paarden tegenkomt; vaak wordt er symptoombestrijding gedaan, mijn paard is altijd 'even' gered, en dat is vrijwel altijd met "eerst maar een paar weken rust".....
Welnu, ze staat dus al 3 jaar elke winter stil.

Ik ben blij met jullie suggesties, het helpt mij de horizon te verbreden. ik dacht een paar dagen geleden nog 'hart'. Maar 'ontsteking' komt me beter uit Knipoog, als we niets vinden is een strenge antibiotica-kuur wellicht nog wel iets om 'lukraak' te proberen

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-03 11:58

Heee, dat is interessant!
Ik wil graag op de hoogte worden gehouden van dat onderzoek...
Jemig, wat zou dat wel niet kosten, zo'n totaal onderzoek... Scheve mond

Woensdag om 9.00 uur smorgens mag [naam verwijderd] naar de DA. Kliniek Wolvega. Als ze het niet meteen zien, mag ik [naam verwijderd] gaan voorrijden, gaan we ook de kreupelheid opzoeken.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-03 15:45

Er was verhoging tijdens zo'n 'bevangenheid'. Alleen daarmee constateer je in feite alleen eht verschijnsel. Waarom verzuurt het paard, dat is de vraag.
Want als een paard zich goed verstapt, zal het ook anders gaan lopen om pijn te voorkomen. Dat zal zijn weerslag hebben in het bloed (meer verzurging wegens andere manier van spiergebruik), en toch is zo'n paard dan niet echt bevangen, ook al kan je wel tot die conclusie komen nav het bloedonderzoek.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-03 12:13

Update:

Vandaag met [naam verwijderd] naar de kliniek geweest. Uitgebreid onderzoek:
Eerst stap en draf op rechte lijn; ze liep wat kort. Maar het was ook erg kijkerig voor mijn frisse [naam verwijderd].
Daarna buigproeven: het buigen vond ze minder leuk, maar ze draafde op alle 4 even vlot weg. Nog steeds niet ruim, maar wel regelmatig.
Toen volte op het harde in stap en draf; snurkend, geen echte ruimte, maar wel regelmatig en niet pijnlijk.
Volte in het mulle zand: heel veel beweging, snurkend, ruim... Tong uitsteken Wat liep ze zichzelf te verkopen, de aanstelster. Niets op aan te merken dus.

Na een minuut of 15 was de bravoure weg, en merkte je dat ze zich minder vlotjes ging bewegen. Het probleem werd zichtbaar, zij het nog lang niet zoals ik het thuis mag meemaken. Thuis is natuurlijk ook minder afleiding, en [naam verwijderd] hield zich vanochtend op karakter 'overeind'. WAt een wereldpaard dan toch, maar helemaal verbloemen dat ze toch wat lsast had, kon ze niet.
Halthouden en de ring uit, en ja hoor, daar ging ze. schuifel, schuifel.
De DA wilde het ook nog op het harde zien, dus weer moest [naam verwijderd] rondjes stappen en draven. Ze loopt er dan door he, omdat je het van haar vraagt, maar zodra je even niet oplet...schuifel schuifel...
DA dacht aan ongelijke gangen, dacht aan voorbeen, toen weer aan achterbeen, toen weer in de war...hij weet het niet. Hij vond het wel heel interessant, beroepsmatig dan, maar wat ie nou moest doen en waarom....
Fotos maken zou schieten met losse flodders zijn, daar er gewoon niet te zien is waar te beginnen.

Hij denkt aan toch weer spierbevangen, dus we hebben bloed afgenomen. [naam verwijderd] stapte nog flink de kliniek weer in om haar te laten prikken, maar na het opnemen van mijn adresgegevens had ze flink moeite om weer op gang te komen richting trailer. De DA en zijn assistente waren zowaar echt bezorgd; ze kon echt wel spierbevangen zijn. JA, zo loopt ze dan ook, heel sneu om te zien. Toch, dier is nog vrolijk, het lopen wil alleen niet meer.
Ik moest haar maar warm toedekken en verder op stal laten staan vandaag. Ik ben er zelf wat luchtiger onder; [naam verwijderd] staat wel vaker zo vast direct na arbeid (duh, daarom ging ik dus naar de kliniek toe), en dan loopt ze de volgende dag gewoon weer zo kwiek als een haantje. Dat paste idd niet bij spierbevangenheid, moest ook de DA toegeven. Vreemd. Verward

Welnu, we gaan het bloedonderzoek afwachten. Ik moet morgen even laten weten hoe mijn [naam verwijderd] kan lopen; is ze weer hersteld, of staat ze vast. Bij dat laatste komen ze langs om haar te helpen, bij dat eerste is de verwarring dus kompleet. Nav de uitkomsten van het bloedonderzoek wordt er verder gekeken.

Nou ja, laat ik me er maar bij neerleggen; bij mij en [naam verwijderd] is paardrijden gewoon een seizoenssport geworden. Zomers wel, sWinters niet.
Blijf duimen voor [naam verwijderd], dat we ooit achterhalen hoe dit toch komt.....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-03 17:04

En jawel hoor, vanmiddag 15.00 uur, ze kon alweer normaal stappen.
Herstel tijd na voor haar doen veel te lang doorlopen na verstijving: 5 uren.

Ik moest ze er even uit hebben voor het uitmesten van de box (dat gaat echt niet als ze in de box staat, dan wil ze meehelpen). dus heel even, met een plak hooi in de bak. Dan is ze wel rustig. ze liep er prima naar toe, en liep ook keuring naar de waterbak. In een stiekum sprintje om [naam verwijderd] weg te jagen kon je zien dat ze ietsjes stijf was, maar in stap is ze dus alweer hersteld.

Nou ja. ik hoop maar dat een algeheel bloedonderzoek meer zal uitwijzen...
Raar probleem toch Verward

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amiigo, ChanelR, Corelli, dianalamboo, eshz, Furst, Kimberley_, Nancy01, Pierus, RianneH, Room_Soesje, xxxmh en 115 bezoekers