paard eet hennepstro en andere vage problemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
diegomarije

Berichten: 509
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Alkmaar

paard eet hennepstro en andere vage problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 21:02

Wij hebben een paard op stal staan, die sinds gisteren op hennepstro staat. Vandaag stonden we voor zijn box en bleek het dus dat hij het hennepstro gewoon opeet. Nou heb ik begrepen dat dat gevaarlijk kan zijn en darmproblemen kan veroorzaken, hij eet niet een beetje maar echt veel. Eigenaar had hem hierop gezet omdat hij zijn stro ook helemaal opeet en het een vieze bende wordt. Wat mij ook opviel is dat hij enorm veel aan zijn liksteen likt(rode) en heeel veel drinkt, hierdoor plast hij ook enorm veel. Zou dit een vitaminegebrek kunnen zijn of iets dergelijks? Er staan meerdere paarden bij ons op hennepstro en die eten het niet. De paarden staan net ruim een week binnen. Wie weet een andere oplossing, of zou het een gebrek of iets kunnen zijn?

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 21:34

Verveling is het denk ik. Veel hooi geven en zoveel mogelijk voor zorgen dat hij uit stal is.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 13:33

Je haalt me de woorden uit de mond symmetje.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 14:08

ellenlouise schreef:
Je haalt me de woorden uit de mond symmetje.



Dat denk ik idd ook. Is hennepstro vergelijkbaar met vlas? Vlas is nl. niet schadelijk bij opname, ook niet bij grote(re) hoeveelheden.

Wat je kan doen is in een spuitbus wat azijn doen en dat over zijn bedje spuiten, dan zal hij het niet meer zo lekker vinden.

diegomarije

Berichten: 509
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-03 18:42

Heb ik ook aan gedacht aan verveling, het is gelukkig niet mijn paard, maar hij komt idd ook niet veel zijn box uit, maar wel minstens 1x per dag. Maar het is toch vreemd, hij lijkt ook gewoon helemaal niet zo lekker in zijn vel te zitten. Hennepstro is niet echt te vergelijken met vlas, dit is grover en er zitten bepaalde stoffen in die schadelijk kunnen zijn, bovendien is het nogal scherp. En toch vind ik het raar dat hij zo veel drinkt, dit doet hij al vanaf het begin dat hij bij ons op stal kwam. De eigenaar heeft hem nog niet zo lang, dus weet niet hoe het daarvoor was

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 13:43

Misschien stond hij op zijn vorige stal wel gewoon op stro? Beetje afknapper als je eerst eetbare vloerbedekking had en nu niet meer.......
En wellicht kan een telefoontje naar de da ook geen kwaad.

diegomarije

Berichten: 509
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-03 00:47

Hij stond bij ons eerst ook gewoon op stro en at dan zijn hele stal leeg in een uur, met als gevolg dat hij 23 uur in een natte vieze stal stond, vandaar dat zij hem op hennepstro heb gezet, het zal wel verveling zijn denk ik, maar ik heb haar al aangeraden om even met de DA te overleggen, we wachten af....

Sampie
Berichten: 358
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 16:08

mijne stond ook op hennep (Biobase) maar at het ook op, ze had steeds koliekverschijnselen dus dat ging niet goed. Nu staat ze op vlas (al maanden) en dat gaat dus wel goed. *LOL*

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 14:03

Die van mij staan ook op hennepstro. Ik heb nog nooit problemen gehad en ik gebruik het al vanaf 1994. Wanneer je een paard voor het eerst op hennepstro zet of het bed vernieuwd gooi ik er altijd een creoline oplossing op. Rakel dit door elkaar en gooi er nog eens laag over. Creoline ruikt enorm sterk en daardoor zullen de paarden er niet van eten. Wel zullen ze er in zitten snuffelen met hun neus maar er niet van eten. Zeg nu dat creoline gevaarlijk is voor merries want dat is onzin. Ik heb 4 merries en ik heb nog nooit problemen gehad.

Dartel
Berichten: 163
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 22:58

Mijn paard eet ook hennepstro. En krijgt daar koliek van. Ze gaan daar ook ongelofelijk veel van drinken, en dan krijg je het gevaar van verstoppingskoliek. Ik heb er vanalles overheen gegooid, maar lekker of niet, op gaat het. Ze staat nu op houtmot en dat gaat beter. Ze eet het ook wel een beetje, maar krijgt daar geen koliek van. Het enige dat helpt is veel hooi voeren. Een paard eet in de wei de hele dag door. Je moet eigenlijk op stal zorgen dat ze de hele dag hooi kunnen eten. Mijn paard is allergisch voor hooi, een krijgt 4 x per dag Lucerne. Dit gaat ook goed.