ingescheurde mondhoeken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

ingescheurde mondhoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-03 13:26

Help:

Mijn zusje haar paard heeft telkens ingescheurde mondhoeken. Ze heeft nu 5 weken met een bitloos hoofdstel gereden. De mondhoeken gingen mooi dicht nu heeft ze gister weer gereden, met ontspannen teugels en hij heeft weeeer zijn mondhoeken opengeschreud.

wat kan ze hier het beste aan doen??? Graag jullie reactie, ze is echt ten einde raad.

DA is ook wezen kijken en ze moest een zalfje van logage gel erop smeren,. Dat helpt dus ook niet.

Wie heeft de gouden (serieuze) tip voor haar?

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 13:48

Misschien moet je eens een bit van ander materiaal proberen, rubber, leer, kunststof, aurigan, enz. wanneer de mondhoeken weer geheeld zijn. Anders evt. ook dikkere of dunnere maat proberen. En tja anders toch maar bitloos blijven rijden.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 14:05

misschien is je paard idd allergisch voor het materiaal waar het bit van is gemaakt, dat is wel vervelend,

weet je zeker dat het niet komt doordat zn velletje ergens tussen komt, want die bitten heb je ook, daar zit net zo'n opening en daar heeft een paardje dat ik ken ook altijd zn mond aan open gehaald,
nu heeft ze een bit waar geen velletjes tussen kunnen komen en heeft ie nergens last van,
hoop dat je snel een oplossing weet,

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-03 14:10

Het bit waar mee mijn zusje rijd is een bustrens. Er komen geen velletjes tussen volgens haar. Haar paard heeft hier nooit last mee gehad maar zo opeens wel.

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 15:49

Je hoort wel vaker dat bij een bustrens de velletjes er tussen kunnen komen, maar dat is het niet. en de dierenarts heeft hij geen idee misschien kan hij jullie helpen als jullie een nieuw bit gaan kopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 15:51

Sommige bustrenzen worden na een tijdje een beetje gammel en sluiten niet meer mooi in elkaar.
En dan kan er wel een velletje tussen komen.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 16:24

Mijn paard had dat ook .. niet ingescheurd, maar wel van die wondjes,terwijl ik echt niet hardhandig ben,het bit perfect past,en zij niet trekt..
Ik smeer er nu telkens voor en na het rijden wat uiencreme op en dit werkt uitstekend!!
Ze heeft er totaal geen last meer van.
Probeer het eens zou ik zeggen,mij (of eigenlijk mijn paard) heeft het super geholpen.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-03 16:27

Maar als je er steeds zalf om smeert dan blijft het toch altijd een weke plek? Je houd het dan zacht en dan ben je weer bij het begin, toch?

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 16:30

Het wordt week ja, en dat is juist goed..Zo schuurt het minder snel open dan als je het hard laten worden..
Geloof mij maar,ik had hier voor ook vanalles geprobeert. Ik kreeg deze tip van iemand die dit ook heeft gehad..Gewoon even simpel een dotje uiercreme erop tijdens het poetsen,uitwrijven..En rijden maar..Na het rijden hetzelfde en als het goed is,is het binnen een week al een heel stuk minder..Bij mij was het binnen 2 weken bijna helemaal over.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 18:00

Met een D trens heb je als het goed is geen last van ingescheurde mondhoeken, an daarnaast zou ik de mond ook insmeren met een vette zalf.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 19:02

mijn paard heeft t ook heel snel

ik smeer voor het rijden zn mondhoeken altijd in met vaseline, ik heb heel lang met een D-trens gereden, en een tijdje met een rubberen D-trens.

rij nu met ee dubbel gebroken Bustrens(robart bit, waarvan alle delen kunnen bewegen) maar hij heeft nu wel weer af en toe n kloofje in zn mondhoek.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 17:38

Het kan ook zijn dat de ringen scherp geworden zijn. Ik het dat bij een watertrens gehad (mijn paard had toen kapotte mondhoeken), mischiein kan dat bij een bustrens ook ???

Edith

Berichten: 521
Geregistreerd: 23-07-01
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 10:17

Net zoals Kellyen Xena zegt is het het allerbeste om te smeren met uierzalf. Gewoon een paar dagen blijven doen, voor en na het rijden. Mijn paard had er ook last van, en dit is echt de beste methode!!!

En kijk goed naar het bit, maar dit is al heel vaak gezegd...

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-03 14:29

Bedankt voor jullie reacties, ik zal het aan mijn zusje doorgeven. Hopelijk dat het insmeren van de mondhoeken met een vette zalf haar ook zal helpen.

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 17:18

bij ons op stal staat een paard die het ook had, hij bleek een vitamine tekort te hebben.

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 20:27

Ik zou toch echt eens een D-trensje proberen. Mijn ex-verzorgpaardje had er ook last van.
Sinds hij met een rubber bekleed D-trensje wordt gereden is het over.

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 17:35

Mijn pony heeft daar ook last van gehad. Ik heb toen een rubberbitje gekocht dr mondhoeken iedere keer voor en na het rijden ingesmeerd met vaseline en het hielp. Dus probeer het eens uit! succes OK dan!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 17:40

Ik zou iig eens een ander bit proberen, weet je gelijk of het daaraan ligt. Mijn paard kreeg het van de bitringen, daar zat heel de tijd haar vel tussen. Nu heb ik een bit met van die stangen aan de zijkant, hoe leg je dat uit?! Maar goed, heb nergens meer last van.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 21:13

Ik gebruik het ook meestel gewoon een beetje uierzalf werkt perfect!

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 21:39

Esme_27 schreef:
Nu heb ik een bit met van die stangen aan de zijkant, hoe leg je dat uit?! Maar goed, heb nergens meer last van.


Kneveltrens?

bruintje
Berichten: 41
Geregistreerd: 20-10-03
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 21:44

ik gebruik er ook uierzalf voor en snoetenpoetsers van Zwitsal om z'n hoofd schoon te maken

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 14:48

Misschien niet gepast hier, maar ik heb zelf (vooral 's winters) wel een slast van een ingescheurde mondhoek. Bij mij ligt het dan aan een combinatie van kou en gebrek aan vitaminen. Is het niet een idee om sowieso het paard een vitaminestoot te geven? Het is maar een suggestie hoor Lachen

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 15:10

Ze heeft hem voor ongeveer 2 maand geleden een vitaminespuit gegeven maar geen resultaat.

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 15:14

misschien zit het bit te strak????

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 15:26

Ook niet, deze is ook nog nagekeken en past heel mooi, er zitten ook geen scherpe randjes aan of scheurtjes. Echt heel vreemd die mondhoeken.