littekenweefsel tegengaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anne21

Berichten: 385
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: groet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-01 18:02

hoi allemaal ik zit met een vraagje, een paardje is in een stress situatie vol op haar knie gevallen op het asfalt. ze is niet kreupel, het is ook niet erg gezwollen, mijn vraag is alleen waar ik het het beste mee kan behandelen om zo min mogelijk littekenweefsel te krijgen. ik heb bij mij al rond gevraagd maar krijg veel verschillende adviezen. zo raadde iemand mij van die speciale klei aan maar dit leek mij niet echt verstandig omdat het op buigvlak zit en dan constant zal scheuren als het opdroogt, alleen acederm lijkt mij niet genoeg in het hele genezingsproces. weet iemand misschien een wondermiddeltje?
groetjes anne

[Edit Karin] titel duidelijker gemaakt [/edit]

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-10-10 09:56 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: anne21 op 2001-10-19 17:13 ]</font>

skipperfan

Berichten: 10877
Geregistreerd: 23-07-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 19:02

Nou, ik weet niet echt een wondermiddel, misschien is het het beste als je advies aan de veearts vraagt met een * ofzo, of gewoon naar de veearts gaan. Soms helpt masseren wel, maar als je paard gestresst is, weet ik niet of dat nou wel zal helpen.

Maar ik denk dat je beter naar de veearts kan gaan

Suc6

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 19:02

Ik smeer er in zo'n geval altijd Traumeel zalf of gel op. Is homeopatisch en te krijgen bij ruitersportzaak en drogist/apotheek.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 19:55

Als de wond schoon is en er is geen hechting nodig. Gewoon NIKS aan doen, de natuur doet zijn werk het beste zonder allerlei 'wondermiddeltjes'.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 20:37

Mee eens.
In zalf etc. gaat alleen maar troep zitten en als je het inzwachteld komt er weer geen frisse lucht bij... kies!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 09:27

Ik ga mee met Sugarmiss: helemaal niets aan doen...
die zalfjes zijn voor jouw eigen gemoedstoestand, aan de genezing van het wondje zelf zal het niets bijdragen.
Bij twijfel over de genezing van het wondje, dierenarts erbij halen....

Ton
Berichten: 126
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 09:58

Hai Anne

Groene klei erop smeren, dat barsten is niet erg.
Om littekenweefsel te voorkomen, moet je het korstje er steeds afkrabben, is geen prettig werk, maar zo krijg je geen litteken te zien.
Als het korstje eraf is, ff behandelen met betadine scrub, dan weer droene klei erop

Succes en groetjes Ton

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 11:44

Zeg Ton, als jij een schaafwondje hebt op je knie, krab je dat dan ook steeds open om het korstje eraf te halen?

Weet je wel dat dat de zekerste weg is naar JUIST WEL een fiks litteken!!!!
Lieve Anne21, negeren hoor, dat advies van Ton...
Sorry Ton, hoop dat ik je niet onherstelbaar beledig hiermee.... Denk echt dat je advies niet klopt.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 11:52

Wij gebruikten als een wondje wel dicht was altijd een beetje Calendulan-creme, homeopatisch en het voorkomt littekenweefsel. Het helpt echt goed, bij het paard van mijn zus zeker de moeite waard geweest want die heeft zoveel klappen van IJsco gehad dat we er al met al wel een tube op hebben gesmeerd. Bloos

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 17:25

Mijn arabier had een paar weken terug ook een wondje. Midden in z'n dish (knikje in de neus van een arab). Dus hij had ff een ramshoofd *LOL* .

Maar goed, de DA adviseerde me om steeds schoon te maken met water, en dan te deppen met een watje met levertraanolie.

Het ziet er nu heel goed uit.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 17:27

O ja! Levertraan heeft vitaminen en bevordert het genesingsproces.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 20:34

Volgens mij heb je aardig in de vraagstelling lopen snoeien... Verward Gezien de eerste reacties...

Als je de bijsluiter leest van Acederm (zalf of spray) in de tube dan kun je lezen dat het vooral dood weefsel afstoot en het het dichtgroeien van de wond bevorderd. Lijkt mij dus ideaal om littekenweefsel tegen te gaan!
Ik heb het ook -pas in later stadium- op de hap-uit-oogkas-wond van Sib gesmeerd en het enige wat nu te zien is is een dun donker streepje (en dat terwijl er gewoon een heel stuk vlees uit zijn hoofd gebeten was, maar goed.... ik dwaal af Slapen )

Ton
Berichten: 126
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 21:10

Hai Dees

Anne hoeft niks van mij hoor, en iedereen mag er over denken zoals hij/zij wil.
Weet voor mezelf, dat het een perfekte manier is, om littekenweefsel te voorkomen.
Ons paard heeft verschillende keren wondjes aan haar benen gehad, altijd op deze manier behandelt.
Voor de andere manieren...... succes.

Groetjes Ton

Groetjes Ton

anne21

Berichten: 385
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: groet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-01 16:43

hoi allemaal bedankt voor jullie advies.
de veearts adviseerde ook acederm(zit olie doorheen en dat houd het ook soepel), dus dat heb ik maar gedaan. niks er op doen zou te riskant zijn aangezien het wel wat meer is dan een schaafwond, maar het gaat al wat beter, m'n paard heeft wel een fobie voor spuitbussen ontwikkeld, dus loop ik elke keer met een doekje te klungelen Haha!
groetjes anne