Verborgen gebreken???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Marije_jiplover

Berichten: 25296
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 11:03

Het feit dat er bloed is afgenomen en dat je dat nu als nog op verdovende middelen gaat laten controleren klinkt leuk, maar heeft geen enkele rechtsgeldige waarde. Voor dopingcontrole gelden zulke strikte regels over het nemen van monsters en het bewaren ervan, daar heeft de keuringsdierenarts vast allemaal geen rekening mee gehouden.
En met een niet rechtsgeldig monster is de uitslag ook niet rechtsgeldig, aldus een FEI dopingcontroleur en dierenarts, van wie ik vorig jaar les heb gehad mbt dopinggebruik en sportpaarden.

Als de gebreken die er nu uit zijn gekomen niet op foto staan, zal je dierenarts deze gebreken moeten gaan antedateren, dwz, aan gaan geven of deze voor of na de aankoop zijn ontstaan. Wanneer deze voor de aankoop zijn ontstaan, geldt dit als verborgen gebrek en kun je het koopcontract ontbinden en kun jij het paard teruggeven aan de eigenaar, die jou dan in ieder geval de aankoopsom moet terugbetalen.
Of je ook nog medische kosten vergoed krijgt, durf ik niet te zeggen, dat hangt ervan af of je kunt bewijzen (op een rechtsgeldige manier) dat de eigenaar op de hoogte was van de gebreken, of dat de kliniek die gekeurd heeft expres dingen heeft verzwegen. Dit is in de praktijk echt meestal erg moeilijk voor elkaar te krijgen, maar goed, met het aankoopbedrag terug ben je al een heel eind, want dan kun je een ander paard gaan kopen.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


Marije_jiplover

Berichten: 25296
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 18:17

Als het het een verborgen gebrek betreft, is het wel wettelijk geregeld dat als vaststaat dat het gebrek er voor de koop al was, de eigenaar het dier terug moet nemen en het geld teruggeven.
Alleen zijn er wel eisen wanneer het een verborgen gebrek is:
Aanwezig voor de koop, niet zichtbaar tijdens de koop en het derde punt ben ik vergeten en ik heb mijn boek er zo niet direct bij de hand.
Als het dus op foto wel zichtbaar was, is het geen verborgen gebrek, maar heeft de keuringsdierenarts een verkeerd advies gegeven en zou die dus aansprakelijk zijn.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Antgillya, Icelandshet, MyWishMax, Trendiction en 97 bezoekers