Opgelopen benen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Deetje
Berichten: 246
Geregistreerd: 10-04-02

Opgelopen benen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-03 12:28

Hoi, mijn paard heeft gauw last van opgelopen benen.
Wat kan het zijn en hoe kan ik het voorkomen?

Ik rij regelmatig en bouw de training goed op.
Mijn paard loopt van 11.00 - 17.00 in de wei.
Geen verandering in krachtvoer/ ruwvoer.

Iemand een idee?

Hij loopt niet kreupel maar toch is het niet goed....het geeft toch iets aan maar wat?

Wat kan ik eraan doen?

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 22:29

Hoe oud is je paard? Misschien is het een idee om je paard uit te stappen op een harde rechte ondergrond, daarna nog aftespuiten met koud water, misschien zijn de benen wat overbelast??? Door bv een te zware bak, onregelmatig weiland, misschien te veel in het gras, te veel in het hooi misschien is het wel nieuw hooi, kan ook zijn doordat het paard gedurende de dag beweging heeft en dan op stal staat dat daardoor de benen wat vollopen, dit heb je vaak met de wat oudere paarden, Succes

Deetje
Berichten: 246
Geregistreerd: 10-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 12:06

Mijn paard is niet oud. Hij wordt niet overtraint en de bodem van de bak is perfect! Weiland is niet helemaal strak! wel kaal dus niet te veel gras.
bedankt voor het meedenken.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 12:16

Heeft hij er altijd last van of de ene dag wel en de andere dag niet? En heeft hij het al langer of is het iets van de laatste tijd? Het kan ook zijn dat hij momenteel zijn afvalstoffen even niet goed kwijt kan. Dat kan verschillende redenen hebben: drukke wedstrijdperiode, veranderingen op stal, een net iets andere samenstelling van het hooi of kuilgras dan wat hij gewend is... Maar het is wel heel moeilijk om de exacte oorzaak aan te wijzen, er kunnen zo veel dingen meespelen.

Probeer hem zo veel mogelijk beweging te geven. Hij loopt al 6 uur op de wei, dat is prima. Stappen op harde ondergrond is ook goed om vocht uit benen te krijgen.

Ons paard (11 jaar) heeft het bij vlagen: maanden niet en dan ineens twee weken lang bijna elke dag. Het is na even stappen doorgaans weer weg en hij staat er dan verder fit bij, is niet kreupel of gevoelig, kijkt helder uit zijn ogen en wil graag werken, maar net als jij denk ik toch dat er 'iets' niet helemaal klopt.

De vorige keer dat hij in zo'n periode zat (verhuizing van stal, weekend weg voor wedstrijd, alleen binnen kunnen rijden vanwege vorst - allemaal stressfactoren) hebben we hem een kuurtje D-tox van de Paardendrogist gegeven. Dat is natuurlijk spul dat helpt om afvalstoffen uit het lichaam te verwijderen. Ik had zelf het idee dat het zijn lichaam hielp om te herstellen. Momenteel krijgt hij het weer door zijn voer, omdat hij nu even een wat drukker wedstrijdschema dan de rest van het jaar. Misschien zou je het eens kunnen proberen met D-tox? Succes!