zomer-eczeem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ardonnypony

Berichten: 329
Geregistreerd: 23-10-02

zomer-eczeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-03 22:17

ik wil graag even alle tips voor zomereczeem verzamelen dus als jullie nog iets weten hoor ik het graag.

want wij hebben een heel lief shetje gekocht bij STAL WEYTENDAEL en hijzei dat ze geen zomereczeem had. WEL DUS Boos! . maar we konden het toen niet zien omdat hij haar op stal had staan al heel lang.
We willen haar niet terug brengen omdat hij haar samen met nog 30 andere shets gewoon aan hun lot overlaten op de wei vol met lastige mugjes en heel veel jeuk. en dat vinden wij dus zielug.

maar heb je tips bp me dan even. thnx OK dan!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 22:22

Hij laat ze blijkbaar niet aan hun lot over want ze stonden op stal zei je?
Maar dat is idd een oplossing... Meestal is het dan al een heel deel over.

bora

Berichten: 1387
Geregistreerd: 30-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 11:43

Mijn vorige pony had ook zomer-eczeem en die behandelde ik met Switch-pour on. verkrijgbaar via de da. Ik begon erin maart-april al mee en dan tot eind september. de eerste maand twee keer per dag daarna afbouwen naar 1 keer per dag de manen en staart goed in masseren met dat spul.

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 23:42

koop de Hemel op Paarden van deze maand. staat een stuk in over eczeem met allerlei tips.

haffi

Berichten: 218
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: St.Odiliƫnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 09:18

Wij halen altijd literflessen tegen zomereczeem uit de Ardennen. Daar is een arabierenstoeterij en de eigenaresse daarvan, maakt zo'n spul zelf. En het werkt super!!! Net zoals Bora zegt begin ik er ook altijd in maart mee en eindig in september. 1 keer per dag masseer ik dat spul dan in zijn manen en op zijn staartwortel.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 09:21

Weet je ook wat er in dat zelfgemaakte spul zit, haffi?
.

haffi

Berichten: 218
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: St.Odiliƫnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 13:32

Ik heb geen idee, we hebben dat gevraagd wat de bestanddelen zijn (zodat we het zelf kunnen maken), maar ze verzwijgt het helemaal, omdat ze het anders niet meer kan verkopen (wat ik ook goed begrijpen kan).

ghisje
Berichten: 538
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: op de grens van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 08:50

op stal hadden we ook een paardje die dit had en die waste ik om en om met teershampoo en shampoo tegen parasieten. De kale plekken behandelde ik met excemabalm ( zit in een wit met paarse fles te koop bij oa de boerenbond). Ook smeer ik het hele jaar door de droge plekken in de manen en staart in met babyolie. Want zodra de huid gaar schilferen krijgen ze jeuk, en met de olie blijven een hoop schilfers weg. Als je ze in de wei zet, zorg dan dat ze niet bij bomen of palen kunnen schuren.

ardonnypony

Berichten: 329
Geregistreerd: 23-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 22:02

ghisje schreef:
op stal hadden we ook een paardje die dit had en die waste ik om en om met teershampoo en shampoo tegen parasieten. De kale plekken behandelde ik met excemabalm ( zit in een wit met paarse fles te koop bij oa de boerenbond). Ook smeer ik het hele jaar door de droge plekken in de manen en staart in met babyolie. Want zodra de huid gaar schilferen krijgen ze jeuk, en met de olie blijven een hoop schilfers weg. Als je ze in de wei zet, zorg dan dat ze niet bij bomen of palen kunnen schuren.


als je ze niet bij bomen en palen laat schuren spreek je van dierenmishandeling! als jij jeuk hebt en je kan nergens krabben dan word je ook lichtelijk gek!, dus zorg juist dat ze aan iets glads (zonder splinters) kunnen schuren .

bora

Berichten: 1387
Geregistreerd: 30-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 11:59

Ik had vroeger ookeen pony met zomerexceem. Deze behandelde ik door eerst 1x per week de manen en staart te wassen met teershampoo of betadine-shampoo en daarna iedere dag insmeren met switch pour-on. Dit heeft mijn pony goed geholpen.

Groetjes Bora Lachen

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 12:34


roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 16:22

ik heb ook n fjordje met zomer eczeem, en ik was dr elke week met betadiene schampo. en ik smeer er its free op (bij de welkoop gekocht)
Ze heeft het niet heel erg (gelukkig)
maar ik heb nog niets gevonden dat het helemaal verhelpt, maar alle beetjes helpen.
ene ook appelazijn helpt wel een beetje.
groetjes roylinde

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 17:35

Als het echt heel erg wordt en er komt met geen middel vooruitgang in kan je altijd nog een boett deken proberen. Die houden de mugjes gewoon weg. het ziet er niet uit maar werkt verdomd goed. Cool

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 23:07

Ik heb allerlei middeltjes gebruikt bij mij shetlander en er werkte echt helemaal niks. Hij ging zo ver dat hij zijn hele kont en nek tot bloedens toe kapot schuurde. De enige oplossing die er is is een paard aan zee zetten, want daar zitten de mugjes die dit veroorzaakt niet.
Ik heb zelf een Boett-deken gekocht en het is echt een uitvinding! Helemaal geweldig! Hij heeft niks geen open plekjes meer en hij schuurt niet meer. Zelf met het warme weer van de afgelopen periode is de deken super!
Je kunt ook nog even kijken op: http://www.welshcob.nl/info_over/eczeem.php
Hierop staan nog een aantal middeltjes die je kunt proberen!

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 21:38

nou hier komt mijn tip, werkt bij mijn paard prima:
ik was hem 1 a 2 keer per week (in het begin om de dag) met Z-T shampoo van Sectolin, welkoop of paardewinkel +/- 7 euro per fles.
daarna doe ik er babyolie op, dit zorgt ervoor dat de huid soepel blijft. azijn had bij mijn paard een averecht effect, hij schuurde zich lam, dus gelijk weer uit de box, en gewassen. slaolie hielp bij mij niet goed, de huid werd al snel weer droog en schilferig.
in het begin is het best veel werk, maar nu ik het onder controle heb, valt het reuze mee. ik bekijk pe dag of ik hem in de olie zet (overigens gewoon huismerk van de drogist ik gebruik van DA zit een fijne spuitmond aan, die van kruidvat is te groot, verbruikt te veel, veel geknoei)of dat ik hem was, het ligt ook aan het weer, is het erg warm en zijn er veel vliegen, blinzen en andere steekbeesten, dan behandel ik hem vaker, omdat hij door de jeuk op zijn lijf ook automatisch meer aan zijn staart gaat schuren. met het weer zoals nu, weinig zon, geen blinzen behandel ik hem niet, gaat nu al dagen goed zonder dat hij schuurt, maar ik bekijk het elke dag
suc6