Is inenten tegen Rhinopneumonie zinvol?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-01 18:02

Ik vraag mij dus af of het inenten van drachtige merries tegen rhinopneumonie zinvol is of niet.
Een aantal jaren terug zei de dierenarts van de faculteit in Utrecht dat het niet nodig was, het geeft geen 100% bescherming enz.
Nu zegt mijn dierenarts (ik woon inmiddels in Groningen Haha! ) dat het wel verstandig is om ze in te enten.
En niet alleen de drachtige merries, maar alle paarden.
Ik heb dus alles maar laten enten.

Maar wat is de mening van andere fokkers/dierenartsen hierover?

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-01 20:43

Het Rhinopneunomievirus kent veel minder varianten dan het griepvirus en toch laat iedereen jaarlijks braaf inenten tegen griep en wordt over een inenting tegen Rhino getwijfeld. Ik heb er onlangs een artikel over gelezen waarin men schreef dat Rhino slechts "uitgeroeid" kon worden als er op even grote schaal tegen werd ingeënt als tegen griep.
Mijn merrie wordt tweemaal per jaar ingeënt tegen griep en tegen Rhino. Toen ze drachtig was, is ze op 6,8 en 10 maanden ingeënt. Normaal schema is 5,7 en 9 maar we waren iets te laat. Dat kon geen kwaad want hoe dichter naar de geboorte toe hoe meer antistoffen het veulen nog zou meekrijgen.

groetjes

Anja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-01 21:11

Enten tegen rhino heeft alleen zin als je het voor de uitbraak (en die komt 2 keer per jaar meestal) en dan wel de hele stal doet. Een enkel paard heeft geen zin en na het begin van de golf heeft ook geen zin, alhoewel je wel moet weten welke variant er rondwaart natuurlijk, maar meestal begint het wel ergens anders. Meestal is het volgens mij een 1e enting en een vervolgprik.
Om drachtige merries te beschermen zou ik ook de hele stal enten, liever dat dan een dood veulen.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-01 22:21

Ik heb ze ook ingeent omdat we toch af en toe "vreemde" paarden op stal hebben. Die laat ik ook zo snel mogelijk enten, maar meestal blijven die maar kort.
Laatst ook 2 pony's laten enten die allebei binnen 2 weken na de enting verkocht werden... Duur grapje hoor Boos!
Maar inderdaad, alles is beter dan dode veulentjes.

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 09:29

Lovely, je heb gelijk. Een enkel paard enten heeft geen nut. Je moet de hele stal enten. En nog kan je het niet uitsluiten, alleen mocht er een besmetting zijn, dan krijgen geente paarden het minder heftig en is er een grote kans dat ze er wel goed van af komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 10:42

Een paar jaar geleden maakte ik mee dat een veulen afgestoten werd, achteraf was Rhino de oorzaak. Op de hele stal was geen enkel paard ziek geweest, de merrie ook niet. Op een of andere manier is het virus toch langsgevlogen en konden alle paarden het zelf aan.
Dit is een reden om sowieso te enten denk ik. In ieder geval tegen die rhino die abortus veroozaakt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 12:41

is alleen zinvol als de hele stal ge-ent wordt. Anders werkt het niet. en ja, de virussen kunnen muteren, dus ze kunnen het alsnog krijgen.

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 12:44

Wij enten ook alle paarden 2x per jaar. En als er Rhino geruchten gaan gaat niemand meer met zijn paard van het erf en komt er geen ander paard, en ook geen vreemde mensen op.

Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 22:09

Enten tegen rhino (EHV) is alleen zinvol indien het vaak gedaan wordt. Minimaal 4 x per jaar bij gevoelige paarden (=jong en/of drachtig)
Aangezien het virus algemeen voorkomt gaan we ervan uit dat een gezond volassen paard uit zichzelf genoeg antisitoffen heeft om niet ziek te worden (luchweg infecties of neurologische problemen). Enten hoeft dan dus niet.
Het is echter wel mogelijk dat de merrie niet ziek wordt maar dat de vrucht wel wordt geaborteerd. Dus is het dan verstandig om om de 2 maanden tijdens de dracht te enten (5,7,en9). De jonge paarden in de buurt evt ook enten aangezien zij nog weinig antistoffen hebben opgebouwd.

Geen enkele entstof beschermt tegen alle typen viris dus geeft het inderdaag geen 100% maar wel veel bescherming.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 22:22

Wat ik zo vaag vindt, is als ik met mijn hengst naar de premiekeuring in Belgie ga, hij ingeent moet zijn tegen Rhino.... Verward Verward Verward

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 22:26

Ik ent mijn paard 2x per jaar tegen rhino, op advies van de veearts, om minder risico op hoesten te lopen, omdat ze heel overgevoelig is voor alle virussen e.d. die rondwaren. Heeft dit dan wel zin??? (als ik het bovenstaande dan zo lees...)