staartschuren (geen zomerexceem)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

staartschuren (geen zomerexceem)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-03 09:28

Ik heb een merrie staan die ieder jaar haar staart echt kaal schuurt zodra ze verder dan 4 maanden in de dracht is. Zodra het veulen geboren is, stopt ze ermee en daarna groeit het haar ook weer mooi aan.
Het lijkt me dus geen zomerexceem omdat ze juist in de maanden maart t/m juli niet schuurt.
Wormen zijn het ook niet, ze wordt regelmatig ontwormd en ook in mestmonsters is ze "schoon".
De DA heeft ook geen idee wat het is. Aan haar vulva is ook niets afwijkends te zien.

Wie herkent dit en heeft er een oplossing voor?
De merrie is weer drachtig en ik heb weinig zin in weer een rattestaartje en kale kont deze winter Scheve mond
Afbeelding

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 09:54

Overmatige talgproduktie?

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 11:45

Over de oorzaak durf ik niet zoveel te zeggen, ik heb ook een merrie die altijd schuurt als ze hengstig is, er loopt dan wat urine langs haar billen naar beneden en daar gaat ze op schuren - maar dat zie je, dus dat zal het wel niet zijn bij jou. Ik zou de staartwortel regelmatig wassen / schoonmaken met tea tree, als het geen eczeem is helpt dat vaak wel.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 12:25

Kan het niet zijn dat door de drachtigheid haar uier gaat veranderen of jeuken, en dat ze daardoor gaat schuren? (net als ruinen de staart schuren als de koker jeukt)

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 13:32

Vanf de vierde maand varandert er hormonaal wel iets, misschien dat het daar van komt. Uiergroei vanaf de vierde maand vind ik wel ERG vroeg!!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 13:52

Ik zeg ook niet dat het gaat groeien, maar er zullen best wel (hormonale?) veranderingen plaatsvinden. Het lijkt me nog niet zo onwaarschijnlijk dat dat jeukt of irriteert.

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 14:13

Ik heb heel erg goed spul gekocht bij van rijs. Werkt echt mega goed!!! Ik weet niet meer precies hoe het heet... iets van itch free.. je kan het als het goed is ook bij divoza kopen.. kost iets van 9 euro
staat helaa sniet op de site...

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 16:24

Alle paarden hebben nu wel jeuk.Donni ook.1 keer in de zoveel tijd was ik der met tea tree shampoo het helpt echt heel goed.(word er ook lekker schoon van) Je kan het overal kopen volgens mij ik haal het altijd bij de tuinen.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 17:37

Daarom kwam ik ook op overmatige talgproduktie. Door hormonale veranderingen kan het zijn dat er meer talg geproduceerd wordt, daardoor meer huidschilfers en daardoor jeuk. Teershampoo helpt hier goed tegen, ook het bijvoeren van levend gist kan helpen.

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 01:19

Mijn pony schuurt haar staart ook graag tot een pleeborstel.....oplossing!

super goed schrobben met een borstel en water. Die staartwortel moet vrij zijn van schilfers.

Dan afgewerkte motorolie tussen de haren deppen. En hij schuurt een stuk minder. of niet!

Maar pas op, witte stalmuren haha:S

Of zo'n bezemding in de stal! Kan ook, blijft de staart mooi, maja moet je paard wel ff weten waar het voor dient he!

Succes !

Groetjes BounceBabe

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 01:45

Dit bedoel je met dat bezemding: (ik kopieer ff de tekst van mij uit een oud topic, ben te lam om het helemaal opnieuw te typen)

Wij hebben op stal oude bezems aan de muur gehangen, waar ze aan kunnen schuren. Je moet het wel even voordoen voordat ze snappen dat het niet eetbaar is, maar voor het schuren.
De staarten en manen blijven er mooier van. Hier een plaatje dat je snapt wat ik bedoel:

[img]http://www.stal-mair.nl/foto's/borstel%20stal%20groot1.jpg[/img]

De site http://www.stal-mair.nl/Borstelframe.htm

Een oude bezem is ook goed. En niet zo duur.

Het is dan wel geen oplossing voor je probleem, maar de staart en manen blijven er wel mooier van dan dat ze langs hout o.i.d. gaan schuren.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 08:53

BounceBabe schreef:
Dan afgewerkte motorolie tussen de haren deppen. En hij schuurt een stuk minder. of niet!


Het is al vaker gezegd, maar hier dan nog maar eens: afgewerkte motorolie werkt engiszins tegen schuren, maar bevat zoveel rotzooi wat via de huid kan worden opgenomen en daardoor andere aandoeningen kan veroorzaken dat het middel haast erger is dan de kwaal.

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 09:27

Citaat:
(net als ruinen de staart schuren als de koker jeukt)


Dit heb ik nog nooit gehoord. Mijn ruin schuurt zijn staat ook enorm. Ik heb nu iets van Leovet en dat werkt redelijk, maar hij blijft het nog wel een beetje doen. Kan dat zijn omdat hij jeuk aan zijn koker heeft? En wat zou ik daar aan kunnen doen? Ik maak het regelmatig schoon met een spons, maar is dat genoeg??

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-03 09:43

Ik heb idd al verschillende shampoo's gebruikt. Ook tea tree.
Teershampoo zal ik ook eens proberen.
Afgewerkte motorolie gebruik ik liever niet bij een drachtige merrie Knipoog
Ik ga dit jaar maar eens vroeg beginnen met een azijnoplossing. Al heb ik het idee hoe meer ik aan die staart ga rommelen, hoe meer ze gaat schuren Verward

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 13:45

Zolang ik bij mijn merrie (bijna) dagelijks even de staartwortel was met water, schuurt ze niet.
Wanneer je met zeep wast, is er een kans dat er zeepresten achterblijven waardoor ze juist meer gaat schuren. Met water spoel je huidresten en eventueel vuil weg.

nadine1

Berichten: 191
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 19:12

ff iets van nemo zei itch free helpt echt super bij als je paard last heeft van jeuk aan de staart of de manen. ik ben echt blij dat ik dat gevonden heb!!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 21:42

Ik zal mijn paard's staartwortel ook eens wat meer gaan spoelen, heb ik eigenlijk nooit aan gedacht. Ze had een paar weken terug 2 kale plekken bij haar staartwortel, ze heeft een heel dikke staart en soms blijven er veel haren in de bilspleet zitten en dat gaat dan broeien. Ook iets om iedere dag naar te kijken. Sommige paarden hebben er helemaal geen last van, ligt maar net aan de dikte denk ik. Daarom vlecht ik de staart nu bovenaan vaak in. Helpt ook wat.

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 00:22

Meisje die ik ken gebruikte citroenolie en babyolie. Dit doorelkaar roeren en het hielp! Paard had trouwens geen zomereczeem.