*Dikke achterbenen whaaaaaaaa

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-01 15:17

Mijn 17-jarige merrie heeft twee dikke achterbenen! Het is niet warm en de kogel is normaal. Na lichte arbeid slinken ze wel (vorige week bleven ze dik en heb ik alleen gestapt, maar dat is ook geen oplossing, want de doorbloeding moet toch gestimuleerd worden). Na het rijden spuit ik ze af en daarna koelen. Er is niets veranderd qua voer dus daar komt het ook niet door. Ze heeft geen pijn, maar het ziet er niet prettig uit als je dan op stal komt en ze zijn weer dik. Ik heb d'r elke dag een half uur in de trainingsmolen en 's avonds rij ik in ieder geval een uur (momenteel dus hele lichte arbeid, stap en draf). HELLUP!! Verdrietig Verdrietig
_________________


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Nikit op 2001-09-07 15:37 ]</font>

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 18:15

Welkom bij de 'stalbenen-club'! Als beide achterbenen ongeveer even dik zijn, niet warm en niet gevoelig zijn en als het slinkt na beweging dan is hier zeer waarschijnlijk sprake van stalbenen. Zeker omdat je paard al wat ouder is zou ik hier aan denken.
Mijn bijrijdpaardje (van 14, veel blessures gehad) heeft hier ook last van, het ziet er inderdaad niet prettig uit, maar het is niet echt iets om je zorgen over te maken. Je paard op rust zetten en alleen stappen is in ieder geval geen oplossing, beweging is juist goed, hou die bloedsomloop aan de praat. Stapmolen is prima, hoe meer beweging hoe beter, rust roest. 's ochtends molen en 's avonds rijden is prima. Weidegang zou ideaal zijn, in de wei zijn ze constant in beweging en daar heeft bijna geen een paard last van dikke benen, maar dat is niet altijd praktisch haalbaar.
Als ze er totaal geen last van heeft zou ik gewoon rijden zoals je altijd deed, misschien iets langer losstappen op het harde en heel goed uitstappen (heel belangrijk! Afvoer van afvalstoffen!), liefst ook op het harde en daarna afspuiten. Eventueel daarna insmeren met Tromba gel of iets vergelijkbaars.
Bij een jong paard kan het een teken zijn dat je teveel vraagt, maar bij een paard dat al wat ouder is en toch waarschijnlijk wat (onvermijdelijke) slijtage vertoont is het niet erg.
Er zijn wel wat dingetjes die je er tegen kunt doen, je zou appelazijn kunnen gaan voeren, dit werkt zuiverend en is goed voor de bloedsomloop, gewoon een flinke scheut door het voer (Gipsy krijgt het altijd door de dagelijkse slobber), dit kan in ieder geval geen kwaad en Gipsy reageert hier goed op, benen worden nog wel dik, maar aanmerkelijk sneller dun tijdens de beweging. Paardendrogist heeft ongetwijfeld wel nuttige spulletjes, bel ze eens zou ik zeggen. Stalbandages werkt ook goed. Mits je paard ze niet opvreet. En iets wat ook goed werkt: Azijnbandages. Het klinkt heel smerig maar het werkt heel goed. Je bandageert de benen gewoon, met dikke lappen eronder en dan giet je er een flinke hoeveelheid azijn in zodat de lappen doordrenkt zijn. Hiermee laat je ze een paar uur staan (stinkt!), of je doet het 's avonds laat en haalt ze er dan 's ochtends vroeg af en je zult zien dat de benen daarna weer mooi dun zijn en dit effect kan wel een paar dagen duren. Zuurkool werkt ook (tip van Rodinde) maar om de benen van je paard nou in te pakken met zuurkool.... Pas wel op dat je dat met die azijn niet te vaak doet (max. 1x in de week) omdat die azijn niet echt goed is voor de huid van je paard en als je dat iedere dag gebruikt kun je uiteindelijk een soort brandwonden krijgen waar de huid los laat, niet echt fijn, niet te vaak doen dus. Maar het werkt dus wel.
Weer een heel verhaal! Ik zou me in ieder geval niet te veel zorgen maken, als het nou 1 been was is het een ander verhaal maar met aan beide benen hetzelfde is het waarschijnlijk vrij onschuldig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 21:26

Dikke benen bij je merrie zijn een typisch ouderdomskwaaltje. Het vocht onstaat wanneer afvalstoffen niet goed afgevoerd worden in het been. Het onderste deel van het paardenbeen is nauwelijks doorbloed, terwijl het bloed normaliter het grootste deel van de afvalstoffen opneemt en transporteerd. Afvalstoffen onder in het paardenbeen worden afgevoerd door een pompende beweging die op gang wordt gebracht vanuit de hoef bij beweging. Wanneer je paard ouder wordt begint dit hele systeem minder te functioneren.
Het heeft dus zeker geen zin je paard minder in het werk te zetten. Geef je paard dagelijks regelmatig beweging, een stapmolen is prima maar dagelijkse weidegang zou beter zijn. Alleen door beweging kunnen de benen dunner worden.
Spuit na het werk de benen van je paard af en gebruik een cooling-gel. Stalbandages werken ook heel erg effectief tegen stalbenen.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 21:29

Ik ken een pony op leeftijd, die na een BioScan behandeling eigenlijk voor het eerst geen dikke achterbenen meer had sedert ik hem kende.

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 11:25

Ik mis hier toch het stukje van even de temp opnemen bij dikke benen, zeker als het acuut begint.
Ik weet het ik ben een Rhino neuroot, maar even tempen bij dikke achterbenen is een kleine moeite en zegt veel.
Ik denk zelf ook dat het stalbenen zijn hoor, maar toch........

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-01 12:12

Bedankt voor de tips! Ze heeft geen verhoging, dus is het geen Rhino pfffffffff.. Heb DA naar laten kijken en het is geen blesure! Waarschijnlijk is het door het warme weer gekomen en duurt het door d'r leeftijd wat langer om weer bij te trekken. Is het beste om weer gewoon met d'r te werken. Het springen laat ik nog maar even zitten tot de benen weer mooi droog zijn, maar we zijn weer lekker aan het rijden! Party!! Party!!

_________________


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Nikit op 2001-09-10 12:14 ]</font>

Leone

Berichten: 1051
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 19:59

hoi
mijn paardje heeft dit ook gehad de veearts vertelde mijn dat dit heel goed aan destofwisseling kan liggen door dat ze wat ouder zijn gaat dat steeds moeizamer en krijgen ze stalbenen/dikke benen. Mijn oplossing was elke dag een schepje Maxh Hippo voor de stofwisseling en Biotine voor de bloedzaamloop, dit is gewoon verkrijg baar bij eenruitersport zaak kijk anders op http://www.maxantis.com
Bij mijn paardje is het helemaal over Lachen en hij had er heel erg last van
groetjes leone