*kan dit met elkaar te maken hebben????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-01 13:40

Ik rijd op een attactisch paard (Dientje). Twee weken geleden waren we balkjes aan het lopen en na die balkjes was een kruisje van ong. 30 cm. Het stelde dus niets voor en ze moest net een klein 'hupje' maken. Ik heb wel 50 cm met d'r gesprongen dus dat moest geen probleem zijn.
Na dat kruisje werd ze in eens helemaal gek(echt gek want ik ben wel wat gewent). Ik weet niet precies wat ze allemaal deed maar ik ben er af gevallen en ze is op me gaan staan(wat voor mij 2 dagen IC, in totaal 8 dagen ziekenhuis en waarschijnlijk 2 maanden niet rijden werd/word).
Kan het komen dat er iets fout gegaan is in haar rug met dat sprongetje en dat dat haar heel veel pijn heeft gedaan? En wat kan ik doen om dat in de toekomst te voor komen(op niet meer springen na)?
XXX
Ciska

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 14:55

Of het wat met elkaar te maken heeft (springen, pijn en ataxie) is moeilijk te zeggen zonder het gezien te hebben. Veel paarden worden een beetje gek van springen... maar een atactisch paard zal niet de coordinatie hebben om jouw te onlopen mocht jij er vanaf vallen.
Van pijn wordt een paard anders, onberekenbaarder. Het kan zijn dat jouw paard pijn heeft tijdens de sprong. Als je elke keer dat je springt die overdreven actie krijgt na de hindernis, lijkt het me gewoon verstandig om niet meer met je beestje te springen. Zeker bij ataxie mag je toch al niet veel verwachten aan springvermogen.....

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-01 15:41

We verwachten ook al niet zo veel van haar. Ze vind het springen (veel te) leuk. En normaal is er niets aan de hand. Ze springt alleen wat onhandig maar dat is niet zo erg.
Ze is altijd wat drukker met het springen maar nooit echt gek. En dit was de eerste keer dat er wat gebeurde. Het is normaal een heel lief en rustig paard en als ze druk is is ze meestal alleen wat loperig.
Wij denken dat er net op dat ene moment iets fout is gegaan omdat ze normaal niets geks doet. En ze moet echt enorm gebokt hebben omdat ik wel redelijk wat gewent ben(als ik het zelf zeg hoor). Ik lig er niet bij het eerste het beste bokje er af.
XXX
Ciska

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 15:51

Toch zou ik haar onder het zadel zeker niet meer laten springen tenzij de DA daar het groene licht voor geeft...dus als ik jou was zou ik even je DA bellen Ciska!

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-01 17:19

Nee, dat leek ons ook geen goed idee. Het enige nadeel dat Dien en ik het zo leuk vinden. Ik kan wel op een ander paard springen maar Dien niet met een andere ruiter en dat vind ik jammer voor haar. Ze heeft er nog nooit last van gehad en er was nog nooit iets gebeurt(tot dat ik er afgevallen ben).
XXX
Ciska

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 09:59

Misschien kun je haar voortaan vrij laten springen als ze er zelf zo vreselijk veel plezier in heeft.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-01 22:41

Ik ben nog steeds nieuwschierig.
Weet niemand hier mee over?
XXX
Ciska

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 10:52

Ik hoor nu juist dat springruiters vaak graag een licht ataxisch paard hebben, omdat die vaak een snel achterbeen hebben. De zenuwen aldaar worden overactiveert waardoor ze er sneller door raken en dat is nu juist gunstig.