Hoefbevangen na koliekoperatie...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Hoefbevangen na koliekoperatie...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-03 21:41

In februari heb ik mijn paardje van 2 jaar met spoed moeten laten opereren aan koliek, hij had en verstopping en een darmkanteling, dus hij heeft een zware operatie gehad. Na de operatie heeft hij een paar zware complicaties gehad, hij is ook in shoch geraakt en heeft ontzettend veel medicijnen gehad, 5 a4tjes vol...De 2de complicatie was dat hij hoefbevangen raakte. Hij heeft 3 maanden volledige stalrust gehad, maar zijn lopen ging alleen maar slechter daarna, fotos laten maken, hoefbeen zodanig gekanteld, bijna een sincker. Nu heeft hij speciaal beslag met sileconen erin en een leren zool en speciale ijzers..Hij loopt nog niet fantastisch. Ik heb wel zelf de keuze gemaakt om hem op de wei te zetten ( schrale wei ) en om hem van de pijnstillers af te halen ( Buut ).
Hij toont geen tekenen dat hij pijn heeft en is nog heel vrolijk, maar het blijft gewoon heel onzeker....Dit paard heb ik van veulen af aan en ik heb al heel veel geld aan hem uitgegeven omdat ik zo aan het paard gehecht ben, maar af en toe word je gewoon wel eens onzeker...
Ik blijf maar hopen op een wonder en ik denk maar zo : waar leven is is hoop en zolang ik zie dat mijn paardje nog verder wil blijf ik voor hem vechten..
Zo, dit wilde ik even kwijt...
Gr. Claudia

cooo

Berichten: 107
Geregistreerd: 27-10-02
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 21:51

onwijs vervelend zeg!!!! Ik kan me goed voorstellen dat je hier erg mee zit.. Mijn paard heeft wel vijf keer behoorlijk koliek gehad (verstoppingen) elke keer da een paar keer erbij geweest en sta nu op een andere stal ze heeft geen koliek meer gehad maar heeft nu straalkanker...... KLOTE maar ze is zoooo lief... daar doe je 't voor he?.
Succes met de jouwe!!!

*Jolanda*

Berichten: 1483
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 22:00

Hey,

Mijn pony is ook heel erg hoefbevangen geweest, gekanteld hoefbeen en losse hoefwand, dankzij de hoefsmid van dierenkliniek Bosch en Duin rij ik nu weer Z dressuur met hem.
Misschien is het een optie om ook met jou paard naar Bosch en Duin te gaan.
Heel veel beterschap met hem iig.

Groetjes Jolanda

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 22:53

mijn pony had zelfs sincker....
we zijn nu een maandje verder en na veel medicijnen en eeen behandeling in de kliniek en speciaal beslag loopt ze weer helemaal prima!
we zijn nog aan het opbouwen en alleen nog op zachte grond maar het ziet er goed uit!

wanhoop dus niet... het kan echt goedkomen!

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 20:02

Hoi, dat is vervelend zeg, denk je dat je paard die operatie te boven is, krijg je dat weer. Ik weet precies hoe het is. Mijn Jumper had vorig jaar hetzelfde, zeer zware koliekoperatie gehad in Kerken (Dl.) met allerlei complicaties en inderdaad daarna hoefbevangen en sincker gekregen aan 1 voorbeen. De adviezen van de verschillende DA en hoefsmeden liepen erg uiteen. Volgens de meesten was het maar beter om mijn paard te laten inslapen of in ieder geval pensioen te geven (hij is pas 12 !) want het zou nooit meer goed komen. Ik ben toen gaan zoeken op internet en ben terecht gekomen bij hoofcare.nl . Ik heb de betroffen hoefsmid gebeld en diverse malen met hem overlegd. Het advies wat hij me gaf heb ik opgevolgd door mijn eigen hoefsmid een apart ijzer te laten maken. De gangbare ijzers (inderdaad, met zool, hoofpad, opentoon ijzer etc.) werkten nl. averechts. Wij hebben dat ijzer er onder gemaakt en na 2 weken was Jumper niet meer kreupel. Na 2 maanden was hij niet meer gevoelig aan die hoef en nu, 9 maanden later, kan ik alles weer met hem doen, ook springwedstrijden en crossen. Je blijft altijd zien dat hij aan die hoef bevangen is geweest maar hij loopt er prima mee.

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 20:46

jollyjumper mag ik vragen wat je er nog aan ziet??

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 21:06

Het eerste jaar zie je de 'ringen' in de hoef nog zitten, die zijn er na een jaar uitgegroeid. Maar daarna zie je altijd dat de hoef wat anders uitgroeit. Vooral als het weer bijna tijd is voor de hoefsmid. De teen heeft als het ware de neiging om omhoog te groeien (jeetje wat is dit moeilijk uit te leggen, ik zal eens proberen om een tegen die tijd een foto te maken...). Als de smid dan weer geweest is zie je er weer een tijdje niks aan. Bij Jumper valt het extra op omdat hij aan het betreffende been ook nog eens toontredend staat (toeval) en omdat hij het maar aan 1 voorbeen heeft en niet aan allebei. De rest (verbreedde witte lijn etc.) moet na ongeveer een jaar eruit gegroeid zijn volgens mijn hoefsmid en dat klopt ook wel ongeveer als ik Jumper's voet zo bekijk.