hebben alle paarden tegenwoordig artrose?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 16:01

OCD, arthrose, hoefkatrolontsteking... Offereins heeft groot gelijk: die grote beesten zijn eigenlijk gewoon te slap voor hun grootte en daarom komen dit soort kwalen veel vaker voor bij grote paarden dan bij pony's.


Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 10:29

Door goede training kun je een hoop problemen voorkomen of nadien oplossen, dat ben ik met Tim eens, maar het feit blijft dat het huidige sportpaard behoorlijk snel ontstaan is uit voorheen landbouwpaarden.

De belasting van die dieren was totaal anders dan die van onze sportpaarden. Ten eerste werkten deze paarden vaak de hele dag, op voornamelijk zachte grond, hoefden geen slangevoltes, schouderbinnenwaarts en weet ik wat nog meer voor oefeningen uit te voeren. Het kwam meer op kracht en een werkwillig karakter uit. En toen ging men het paard moderniseren dm.v. volbloeden en de paarden op een andere manier gebruiken.

Daarbij komt dat door inbreng van bijv. volbloed, veel paarden te kleine voeten hebben in verhouding tot hun lichaam (ik zie veel paarden met een enorm lijf en voetjes die onder een flinke pony zouden passen, kan niet hè! Verward ), wat zeker problemen kan gaan geven. Hoeft niet, veel hangt af van de juiste training, maar de kwetsbaarheid blijft!

En dat is denk ik het probleem: de huidige paarden zijn nog niet helemaal goed toegerust voor hun werk, daarbij komt opfok en training. De gemiddelde leeftijd van een warmbloed in Ned. is zeven jaar... Verward

Als hij op zesjarige leeftijd nog geen Z loopt, istie waardeloos voor de handel!! Boos!

Dus het gaat vooral om kwetsbaarheid, maar door middel van de juiste training hoeft het geen problemen op te leveren.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mieke op 2001-08-31 10:30 ]</font>


Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 12:56

Dees, ik denk dat hier een taak is weggelegd voor juryleden en instructeurs! Of ze het doen.... ik vraag het me af!

Volgens mij is acht jaar vroeg genoeg voor Z, maar wie ben ik???

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mieke op 2001-08-31 12:58 ]</font>

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 13:54

Dat ben ik met je eens Tim, maar hoe vaak gaat het niet anders?? Een jong paard zo snel mogelijk klaarstomen om hem goed te kunnen verkopen? Zo'n dier krijgt slijtageverschijnselen, das niet zo vreemd.

Feit is dat pony's gewoon in verhouding beter in elkaar zitten, sterker zijn en zich vaak niet zo laten forceren als paarden... Ze zijn wat slimmer!
Een paard wat op vierjarige leeftijd al arthrose heeft... dat zal dan wel iets met opfok te maken hebben denk ik! Je hoort het tegenwoordig akelig veel en daar gaat dit topic over.

De kunst is om als ruiter goed met de (helaas) kwetsbare paarden om te gaan en niet iedereen is daar even goed in, ook al bedoelt hij of zij het nog zo goed. Wederom: goede instructie is zoooo belangrijk! (en dat geldt dus ook voor mij... ben niet zo'n handige ruiter helaas Boos! )


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Firesolo13, Liselot, Marus, MRIIIS, oscar1996, stefanie33 en 116 bezoekers