hebben alle paarden tegenwoordig artrose?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 14:12

Dit wordt een lang verhaal, het is een citaat van dr. Evert Offereins.
"Een beestje van 35 cm hoog, dat was het.
En het duurde 60.000.000 jaar om van die luttele 35 cm uit te groeien tot 1.35m. Het was en bleef een dwerg, perfect aangepast aan de leefomstandigheden. Keihard en taai, en de mens ontdekte het als rij en lastdier.
5000 jaar geleden ging de mens over tot het fokken van paarden en nam daarmee het werk van de natuur, nl de selectie over. De mens zette de evolutie naar zijn hand en gaf haar een fikse duw opwaarts en het paard groeide.
Een snel rekensommetje leert ons dat de natuur 20.000.000 jaar nodig had om het paard 35 cm te laten groeien, wij deden hetzelfde in 5000 jaar!
Vierduizend keer zo snel, van 135 cm naar 170.Evolutinair gezien zit het paard in een dolgeslagen lift. Nog steeds.
En dan verwondert het ons dat het paard, om maar iets te noemen, met een scala aan beenproblemen kampt. Daar kan ik maar een conclusie uit trekken, dat het huidige sportpaard niet solide genoeg is.
De evolutie heeft onze ambitie om een groot paard te willen fokken, niet bijgebeend. Vandaar dat we nu met de brokken zitten. Mijn boodschap: een groot paard is niet per definitie ideaal, onderschat de kleintjes niet. Pony's zijn oerdegelijk, letterlijk en figuurlijk, terwijl het bovenmaatse sportpaard een zorgenkindje is en blijft. Een klein paard is wendbaarder, meer solide, gezonder, soberder , goedkoper."
Verder commentaar lijkt mij overbodig.

Wat niet is kan nog komen...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 bezoekers