* Hoe veilig is vlas?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lady
Berichten: 17
Geregistreerd: 17-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-01 00:33

Ik hoorde laats een verhaal over een paard dat koliek had gekregen door het veel eten van vlas. Het paard had net een geheel schone box gekregen en is het vlas gaan eten. Ik was van plan om vlas te gaan gebruiken ivm minder afval e.d. maar hoe veilig is het eigenlijk?

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 07:24

ik gebruik ook vlas maar de meeste paarden eten dit toch echt niet.aubiose is wat dat betreft veel gevaarlijker.
ik heb vlas met etherische olieen.dan eten ze het zeker weten niet Haha!

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 14:38

Ik heb het ook een keer geprobeerd, maar bij mij aten ze het ook. Ook de hogere vochtopname is onzin. Ik gebruik nu weer gewoon houtkrullen, bevalt het beste.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 11:08

Ik gebruik ook vlas en mijn paarden eten het niet. Ik gooi wel smorgens en savonds een klein plakje stro in de box om aan te knabbelen. Het vlas werkt bij 1 paard super goed -kan altijd goed de mestballen verwijderen. Mijn andere paard maakt altijd een zooitje van de box en gooit alles door elkaar heen. Bij de laatste gebruik ik dus ook vrij veel vlas wat het geheel vrij duur maakt. Maar ik vind het prettiger werken dan stro (dat stinkt veel meer en is veel meer werk). En de mestafzet van houtkrullen levert bij ons problemen op.... Hoe zit dat overigens bij anderen??

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 16:00

tja ik gebruik de vlas omdat mijn pony niet tegen stof kan.zowel zaagsel als stro bevatten teveel stof.
overigens bevat onze mestvaalt zaagsel stro en vlas..........word altijd zonder problemen uitereden.......

ik vind vlas idd duur maar het is makkelijk schoon te houden,ik heb er weinig werk mee

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 16:04

Een hele tijd terug heeft er een artikel in de Bit gestaan betr een onderzoek naar de diverse stalbeddingen. Houtkrullen was het MINST stoffig en nam minstens zo goed het vocht op Knipoog

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 16:08

sugarmiss,de vlas die ik gebruik is door de fabrinkant speciaal stofVRIJ gemaakt.daarom gebruik ik deze vlas,is speciaal voor paarden met luchtwegproblemen

_________________
Where is the road
I must look at the road
I must pray a little longer
Or laugh a little more

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sanderijn op 2001-08-26 16:08 ]</font>

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 16:14

Ik ken alleen Hemparade, die moest je eerst nat maken, zgn om het vocht beter op te laten nemen. Volgens mij een mooie verkooptruc om het stof neer te laten slaan }>

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 21:01

nee ik heb equilin plus......das een stofvrij gemaakte speciaal voor de luchtweggevoelige paarden vlasstrooisel en nee ik hoef niet eerst wat nat te maken................ *LOL*

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 09:48

Verwar vlas niet met hennep. Vlas eten paarden niet omdat het simpelweg akelig smaakt. Hennep wil een paard nog wel eens eten, de smaak is minder afstotend.
De verhalen van volgevroten paarden waarvan de magen moesten worden leeggepompt, dat ging over hennep. Al zal de fabrikant stellig beweren dit NOOIT meegemaakt te hebben.... (overigens, ik heb het zelf niet meegemaakt.)
Mijn paarden staan op vlas van Eurolin. Ik vind het heerlik spul, onvoorstelbaar zo droog op stal. En ook heerlijk, geen geurtjes en zeer bijzonder; bijna geen vliegen! Ik heb weinig plaats voor mest en de afvoer van mest is moeilijk in Friesland, met vlas heb ik weinig mest. Met stro was ik nu al echt in de problemen geraakt. Voorts, mijn paard werd ook zo dik van al dat stro eten, naast haar gebruikelijke voer. madame ging er altijd "even voor staan"....
ik ben zeer blij met vlas.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 18:07

Wat betalen jullie zoal voor jullie vlasstro? Ik betaal 14,75 per zak linabox

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 18:25

eurolin is van ong 19 kilo en dan 19,60
ik heb equilin plus(met ethersiche olieen)25 kilo voor 28,-
tis wel prijzig maar ik vind het erg fijn,de stal is makkelijk schoon te houden en mijn pony hoest niet meer sinds ze hierop staat.