Wat lijkt er op koliek ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Wat lijkt er op koliek ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-03 18:45

Bram had vrijdag koliek. Met spoed de DA laten komen, hij is leeggehaalt van achter(kwam mest van 2 x uit) en heeft een spuitje met iets gehad. Hij mocht niks eten en zaterdag moest hij binnen blijven. Zaterdag leek hij weer niet goed, ditmaal ging hij ook liggen. De DA gebelt, moest het even afwachten. Na veel stappen werd het minder tot weg.
Zondag leek hij weer wat opgeblazen maar niet zo verontrustend als vrijdag's en hij was alert en vrolijk. Na wat stappen was het minder tot weg.
Maandag heeft hij gewerkt aan de longeerlijn en niets verontrustends, alleen erg dwars.
Dinsdags weer lusteloos, happerig en enigszinds dik bij de flanken. Twee verschillende DA's gebelt, geen van beide vond het erg genoeg om te komen.
Vandaag (woensdag) erg drammerig, happerig, lusteloos, maar kijkt wel alert uit zijn ogen. Stukje gereden, hij was erg drammerig en dwars.

Hij krijgt nu lijnzaadolie door zijn eten op advies van de DA.
Hij heeft vanaf zaterdag alle dagen gemest. Hij staat de hele dag op het land en s'avonds op stal. Hij mest s'nachts erg weinig, maar schijnt dit altijd te doen. Overdag is niet te controleren i.v.m weidegang. Onder het lopen mest hij nu meestal 1 keertje, terwijl dit voorheen meer was.

Nu maak ik me wel enigszinds zorgen. Geen van beide Da's constanteerd koliek. Alleen een kleine verstopping de 1e dag.
Ik vraag me af of er iets soortgelijks bestaat dat geen koliek te noemen is, maar wel in die richting komt?? Aangezien ik zijn gedrag toch niet normaal vind.

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 19:13

Als er sprake is van een verstopping dan verbaast het me dat ze geen parafine gegeven hebben! Lijnzaad is leuk, om het te voorkomen, maar als er een verstopping zit, en dat kan want een paard heeft 30 of 40 meter darmen (ben het ff kwijt) dus daar kunnen ze meestal niet bij !
Persoonlijk zou ik er op staan dat hij parafine krijgt (en wel HEEL SNEL), een verstopping meot je niet mee spotten! kan z'n leven kosten. Ik neem aan dat hij regelmatig ontwormt is ?
Eet hij normaal ? heeft ie koorts ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 22:10

Als jij je ongerust maakt, heeft een DA gewoon te komen! Hij kan door de telefoon niet zeggen dat je paard niet ernstig genoeg ziek is om niks te doen!! Als ze koliek hebben hebben ze koorts en met een verstopping ook een (erg) verhoogde hartslag. Zou ik ook maar eens controleren.
Betrerschap!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-03 23:32

Hartslag + Ademhaling is regelmatig en normaal. Temperatuur was vanavond 37.2 . Hij eet normaal!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 08:39

#Ymke# schreef:
Hartslag + Ademhaling is regelmatig en normaal. Temperatuur was vanavond 37.2 . Hij eet normaal!


Lijkt erg veel op wat een haflinger bij ons ook had...
Die meste nog gewoon, had ook geen koorts, maar was toch heel ernstig ziek, wou steeds gaan liggen en was zeiknat... Bovendien was het acuut ontstaan, zeker binnen een half uur van niets naar bijna overleden.
Hij had gaskoliek, kreeg ook enkele spuitjes en liters parafine.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 09:04

Parafine bij gaskoliek?
Heb ik nog niet van gehoord. Parafine is een soort glijmiddel en moet een verstopping losweken. Bij gaskoliek moet het gas eruit, maar dat gebeurt oha niet dmv parafine, volgens mij.

Staat je paard sinds kort hele dagen op de wei? Dan is gaskoliek wel een mogelijkheid, omdat de bacterieflora in zijn dikke darm dan nog moet 'omschakelen' naar andere voedingsstoffen.
Zou er toch maar eens op aandringen dat je DA wel komt kijken als jij hem belt, je belt tenslotte niet voor niets. Succes met je paardje!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-03 11:44

Hij staat het hele jaar door elke dag een paar uur buiten in het land. Ook in de winter. Hij is dus niet ineens op gras gegaan.

Vind het alleen raar hoe hij erbij staat.
Ik ga vanmiddag nog even controleren op koorts, en als ik het niet vertrouw ga ik maar weer de DA bellen..

Bedankt voor de reactie's!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 13:29

Marije_jiplover schreef:
Parafine bij gaskoliek?
Heb ik nog niet van gehoord. Parafine is een soort glijmiddel en moet een verstopping losweken. Bij gaskoliek moet het gas eruit, maar dat gebeurt oha niet dmv parafine, volgens mij.


Nee daar heb je gelijk in. Maar die haflinger bleef maar steeds zieker worden, dus wie weet zat er toch ergens een verstopping. Als een paard bijna doodgaat probeer je vanalles.
Het was uiteindelijk toch wel gewoon gaskoliek, dus die parafine was kennerlijk idd toch niet nodig, maar kan verder ook geen kwaad.