bult onder de keel???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

bult onder de keel???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-03 15:44

Hay mijn haflinger heeft zins een 1/2 weken een bult onder der hoofd??Het voelt neit hard aan maar ik weet echt niet wat het is ...Weten jullie moschien wat het is ik kijk het nog even aan anders bel ik de DA Ik kan er gewoon aanzitten het doet geen zeer..... groetjes laura

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 15:47

ik zou ook graag weten wat dat is, mijn paard heeft dat ook . Ik vond gisteren wel dat het minder was, ze heeft er ook geen last van. Weet er iemand meer?

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-03 15:49

Jah dat klopt want de eene dag is het groter en dan weer kleiner.Mischien heeft het met het weer of bepaalde plant of maybe wel met eiwitten te maken ....Staat jou paard nu op de wei....En waar heeft jouw paard het pr cies???

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 15:50

Weet je zeker dat het er voorheen niet zat? Misschien een rare vraag, maar veel mensen gaan zo ineens heel grondig hun paard onderzoeken, en ontdekken dan ineens een bult, kuil, pikkeltje, of iets anders. Iets dat er meestal voorheen ook al zat. Niet als aanval bedoelt hoor, maar het kan best zijn dat die bult daart hoort. Tussen de linker en de rechter kaakhelft zit een zacht kussen. Van onder af gevoeld. Dat hoort daar te zitten. Dat is een deel van de aanhechting van de tong.

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-03 15:51

Jah dat weet ik.En jah ik kijk mijn paard iedere dag grondig door als ik poets voel op ieder plekje of er geen bultje of sow zitten... dus dat weet ik zeker.

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-03 15:52

het is ook niet tussen die plek waar jij het beschreef maar iets onder der nek aanzet zeg maar.....Ik wist niet precies hoe ik het moest beschrijven :s

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 17:12

O dat, dat is vaak nadat ze op de wei hebben gestaan, hebben die van mij ook. niks aan de hand denk ik.
Er heft hier een tijdje geleden ook een topic op gestaan. Probeer daar eens bij te kijken, Misschien vind je daar iets bij.

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 18:31

Je bedoelt dat er onder de kin/kaak een zacht bult zit? Volgens mij heeft dat iets met vocht te maken.. kan geen kwaad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 18:37

Een overblijfsel van droes?
Veel veulens krijgen droes en houden daar tot op late leeftijd een soort van knikker aan over op de plek die je beschrijft

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 18:40

Het kunnen meerdere dingen zijn.
Het kan komen door het grazen, dan krijgen ze wel eens opgezetten klieren.

Maar het kan ook droes zijn en daar kan je paard in het ergste geval dood aan gaan.
Droes is een lymfeklier aandoening.
Paar dingen waaraan je het kan herkennen, minder eetlust, vieze uitscheiding uit de neus.

Ik zal iig je DA erbij laten komen, hij geeft je dan (als je paard droes heeft) een zalfje wat je opsmeert en dan springt de bult open en komt er pus uit.

Kijk wel uit want droes is zeer besmettelijk. Wat ook helpt is kleefkruid, wat je overal kan vinden, voeren. Dit versnelt ook het proces.

Ookal heeft je paard geen droes, toch slinkt dan meestal de bult.

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-03 21:49

Ik zal nog morgen eens heel goed voelen en kijken waar de plek precies zit.Ik denk zelf geen droes anders had ze ook wel andere verschijnselen gehad maar meet de temperatuur voor de zeker heid maar ff op.Kan nooit kwaad.Jullie horen het morgen!

dutchy_

Berichten: 4304
Geregistreerd: 04-05-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 15:01

Ja, bij mij op stal hebben 2 paarden dat ook. Achter de onderlip zit het in die holte.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 17:52

Mijn paardje heeft dit ook gehad, en na controle door de dierenarts bleek het toch droes te zijn, ondanks dat ze verder gen klachten leek te hebben.

Ze bleek toch een lichte verhoging te hebben zonder dat we het gemerkt hadden en iets sneller te zweten dan normaal.

toch maar even laten controleren denk ik. Tenminste als de bult precies tussen de kaakbotten zit, daar zit een lymfeklier die normaal 2 kleine zachte bultjes zijn.

Is het toch droes en je doet er niets aan, dankun je grote problemen krijgen met je paard.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 18:43

dola bedoelt niet onder de kaak, maar zeg maar als je bij de halsaanzet iets naar beneden gaat, volgens mij is het gewoon een soort klier die wij ook hebben iets onder onze halsaanzet.
ow laura, ik voelde trouwens bij king, en die heeft het ook hoor,
is denk ik helemaal niks aan de hand, maar je kan het eens vragen aan de dierenarts als die er is om te enten, king moet volgens mij toch weer binnenkort, en anders moon wel want die moet 2 keer in het jaar.

dutchy_

Berichten: 4304
Geregistreerd: 04-05-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 19:28

oww sorry, ik dacht dat je die plek bedoelde.

Maar het is trouwens geen gewone bobbel hoor, echt een ronde bult gewoon. Ik kan het niet uitleggen. Misschien zit het in de familie, want ze zijn wel familie van elkaar, moeder en dochter.