bolspat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
naomi_s
Berichten: 1354
Geregistreerd: 24-04-03

bolspat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 22:45

kan iemand mij uitleggen wat dit precies is en hoe het behandelt wordt?

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 23:17

- chronische ontsteking van het sprongewricht
-niet alleen een vochtophoping, maar er komen ook vaak harde weefseldeeltjes in voor
-het gewrichtskapsel word hard en dik
-men vind de gallen vooral aan de voor-binnenkant van het spronggewricht
-ze zijn meestal niet pijnlijk en voelen niet warm aan.
-komen meestal voor bij paarden die veel en zwaar werk hebben verricht
-het is moeilijk te genezen
-wijst op minder goede constitutie van het beenderstelsel

(via de zoekfunctie)

[MD] Bol-Spat??
[MD] *bolspat?
[MD] bolspat

Bolspat

Evenals spat gaat het bij bolspat om een verdikking van het spronggewricht. Dit is chronisch ontstoken, waarbij zich niet alleen vocht ophoopt, maar vaak ook harde weefseldeeltjes gevormd worden. Meestal zijn de verdikkingen niet pijnlijk voor het paard en voelen ze niet warm aan. Waarschijnlijk zal een paard met bolspat en minder goed bottengestel hebben en veel en zwaar werk moeten doen. De aandoening is moeilijk te genezen.

(bron: http://www.geocities.com/stalbasquita/z ... breken.htm )

10) bolspat:

Dit is een overvulling van het spronggewricht met uitpuiling van het gewrichtskapsel. De uitpuiling vindt plaats aan de voorbinnenzijde van de sprong en aan de buitenzijde vlak voor en iets onder het hielbeen. Het is een weke, indrukbare zwelling, die niet pijnlijk is bij betasten. Bolspat is een aanwijzing voor een onvoldoende soliditeit van het spronggewricht. Het ontstaat door onjuiste of onvoldoende voeding, al of niet gecombineerd met te weinig beweging. Ook een afwijkende beenstand en overbelasting kan aanleiding geven tot het ontstaan van bolspat, eveneens ten gevolge van gewrichtskraakbeenaantasting (o.c.d.).

(bron: http://www.daphorst.nl/artpaardbeengebreken%201.htm )

Bolspat is een overvulling van steriel vocht van een van de tarsaal gewrichtjes (enkelgewrichtjes) aan de hak. Het ontstaat door prikkeling van de wand van de gewrichtsholte. Over het algemeen verdwijnt deze aandoening niet met het ouder worden, maar als het paard er niet kreupel (in het algemeen het geval) op loopt kan het gewoon bereden worden.

Behandeling is weinig zinvol, aangezien alleen het vocht weggezogen kan worden. In het algemeen zal de holte weer met vocht gevuld worden. Er bestaat een kans op infectie tijdens het leegzuigen wat veel ernstigere problemen kan veroorzaken. Ik zou me dus maar niet al te veel zorgen maken, maar wel goed opletten indien er kreupelheid aan dat been ontstaat.

Namens het veterinair team van de Dierendisk Tobias de Vlerk en Peter Klaver.

( http://www.dierennieuws.nl/paarden/dierarts.htm )

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes!

naomi_s
Berichten: 1354
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-03 09:21

bedankt, een vriendin van mij heeft dus sinds een maand een jonge friese hengst, hij is 2,5 weken geleden naar friesland de koppel in gegaan en na 1,5 week belde de dierenarts met het nieuws dat het dier uit de koppel gehaald was omdat ie een verdikking had aan het achterbeen en dat het dus bolspat is. ze vroeg hem wat er nu aan gedaan kon worden, toen vertelde hij dat hij het vocht eruit wil halen en dan met cortozonesteroiden(weet niet of ik het goed schrijf) het in kan spuiten.
ze heeft in de eerste instantie gelijk gezegd dat ze niet wil dat er gespoten wordt en daar was de DA aardig gepikeerd over.
vandaar dt ik graag wil weten wat het nou precies is en wat er over het algemeen aan gedaan wordt.

bedankt!!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 17:07

Als het paard er geen last van heeft... niks aan doen!!! Als er constructief niks fout zit lekker laten zitten. Ik heb een hengst met twee gigantische bolspatten op zijn beide sprongen. Op het oog zou je zeggen dat hij wel een gigantische ocd in beide sprongen moet hebben zitten. Hij is echter vorige maand rontgenologisch nagekeken en er is niets maar dan ook helemaal niets mis met zijn sprongewrichten. Die verdikking komt waarschijnlijk omdat hij te lang blootsvoets heeft gelopen en zijn achtervoetjes steeds verkeert afsleet. Daardoor veranderde de stand een beetje en dat heeft de bolspat veroorzaakt.
Nu hij ijzers rondom heeft kan hij niet meer zo wijd wegstappen en zal het probleem niet erger worden. Als er echt een chronische ontsteking zit dan zal weghalen niks uitmaken want het komt keihard weer terug.
In mijn geval kan ik het vocht met 100% zekerheid weg laten omdat er niks fout zit maar ik laat het lekker zo. Hij heeft het al zijn hele leven en nog nooit last van gehad. Ik denk dat hij meer last zou hebben van de ingreep om het weg te laten halen... ik dacht het dus niet!!!
Succes ermee!

Pepcel

Berichten: 158
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 18:12

Hoi Naomi,
Ik heb nog wel effe wat toe te voegen. In ieder geval erg vervelend wat haar hengst heeft en trouwens ook een vervelende da zeg pff. Mijn pony is inmiddels al dik in de 20 en een paar weken terug zag ik ook dat bij de sprongen een vochtbult zat aan beide buiten en binnenkanten. Mijn da is echt een hele goeie en vertelde me dat het dus een overvulling van het gewricht is (wat boven ook ergens stond), in Pepper haar geval is dit hydro-artrrose en dit uit zich in een verdunning van het gewrichtsvocht. Normaal is dit stroperig, maar in pep haar geval is dit dus te dun. Er is zeker iets tegen te doen, als je er niets tegen doet kan het zijn dat mijn pony over een aantal jaren gaat kreupelen. Dit wordt in Nederland vaak behandeld middels cortisoneninjecties. Mijn da vind dit geen goede stof, het lijkt op de korte goed te werken, van buiten zie je er niets meer aan. Maar op l;ange termijn is het niet goed voor het gewricht. Mijn pony wordt nu ingespoten met .....zuur, moeilijk naam en ik weet het niet meer maar het is volkomen natuurlijk. Deze stof is ook al gebruikt bij een peesbeschadiging, geweldig! maar aan de andere kant, deze hengst is nog erg jong, en bij mij op stal staat ook een paard die dit al een aantal jaren heeft en de da van dit paard (andere dan die van mij) adviseerde er niets aan te doen. Maar wegzuigen van het vocht lijkt me geen goede optie.
succes en ik hoop dat ik en de rest van de bokkers jouw en je vriendin wat geholpen hebben. groetjes