Zijn teken schadelijk???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Zijn teken schadelijk???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-03 22:12

Hoihoi,

Ik rij al heel lang paard en heb er ook heel veel mee gedaan, maar nog nooit een teek tegen gekomen. Nu heb ik deze week er 1 bij Solide gevonden, ik heb deze er met kop en al gewoon uit gehaald, maar mijn vraag is of een teek schadelijk is voor de gezondheid van een paard...

Alvast bedankt.

Groetjes van Ilse

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 08:30

Er is wel een tekenziekte bij paarden maar die komt alleen in het buitenland voor. De ziekte van Lyme komt hier wel voor maar of paarden dat kunnen krijgen moet ik even opzoeken. Jij kunt wel de ziekte van lyme krijgen. Dus als je bij jou een teek vind moet jedat goed in de gaten houden. Deze ziekte kan namelijk dodelijk zijn.

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 09:23

Als je je paard gewoon iedere dag borstelt en bekijkt, en zo weet dat een teek nooit lang op je paard kan zitten kan het op zich niet zo heel veel kwaad. Mursey heeft zo af en toe ookwel een teek, maar als je die er met kop en al uit kunt halen, en geen alcohol gebruikt voordat de teek is verwijdert, loopt het allemaal wel los. Nadat ik de teek heb verwijdert smeer ik er wat ontsmettende zalf op. Koe

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 10:26

1 teek kan meestal niet zo heel veel kwaad op een paardenlijf. Maar op het moment dat je het nooit controleert en je paard 'onder' (bij wijze van spreken) de teken komt te zitten, dan kan hij bloedarmoede oplopen.
Ik heb er zelf overigens nog nooit een op Dex gevonden.

Pepcel

Berichten: 158
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 18:56

Hoi Solide,
Met de vorige bokkers ben ik het helemaal eens. Een paard kan wel de ziekte van lyme krijgen maar komt heel zelden voor. Er staan trouwens ook al een aantal berichtjes hierover op bokt, kun je eens kijken. Mijn pony had laatst ook een teek en is hier toch even niet helemaal lekker van geweest, beetje koorts (net als een mens kan krijgen van een tekenbeet) en toen heeft de dierenarts haar een weerstandsverhogende kuur gegeven, daarna voelde ze zich weer perfect. Dus je hoeft je verder geen zorgen te maken, hoor. Groetjes