Hoefkatrol medisch behandelen, of "eruit" trainen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 12:36

Ik heb dit topic met stijgende irritatie gelezen....

Mijn Lorenzo heeft hoefkatrol fase 4. Een dergelijk slecht straalbeen heb ik van mijn leven nog niet gezien, hele stukken van het gewricht zijn gewoon "weg" en de "kleine groefjes" waar over gesproken wordt, zijn dikke lijnen, duidelijk te zien op de foto.

Lorenzo loopt nu al ruim 10 weken ernstig kreupel en sinds de eerste tekenen van kreupelheid heb ik niet meer op hem gereden. Hij begint echter steeds slechter te lopen en ik heb zelfs al een paar keer gezien dat hij in de wei gevallen is door zijn toch nog zeer uitbundige karakter.

Wie ben ik om Meneer De Bodt zijn theorie in twijfel te trekken zul je denken? Nou, ik heb er ernstig mijn twijfels over, te meer omdat ik mijn instructeur meerdere keren gevraagd heb of Lorenzo rechtgericht was. Dit bleek zo te zijn. Verder claimt AdB dat hij een paard binnen een kwartier rad heeft lopen. Tja, kunst, dat lukt mij ook wel. Zodra ik Lorenzo aan het werk zet, veel overgangen rij en hem goed bezig zou houden, is de kreupelheid na een kwartier ook verdwenen. Ben ik dan zo'n goede ruiter? Welnee, er is een duidelijke (medische) verklaring voor te geven: de gewrichtsvloeistof die zich in het gewricht bevindt, wordt door het werk warmer en soepeler, met als gevolg een duidelijk betere scharniering van het gewricht. Probleem opgelost.

Dat er mensen zijn die het stom vinden dat ik besloten heb om mijn paard verder lijden te willen besparen en dat ik hem dus zeer binnenkort naar de slacht zal brengen, zal mij letterlijk aan m'n kont roesten.

Er is niemand die mij kan verwijten dat ik niets voor mijn paard wil doen. Ik heb diverse opties besproken (inspuiten van gewricht, zenuwsnede, AdB) en ik ben tot de conclusie gekomen, dat geen van deze opties voor mij iets is. Het inspuiten van het gewricht zal zowieso slechts voor enkele weken (!) resultaat hebben en ik ben van mening dat een zenuwsnede alleen iets is, om er zelf beter van te worden.

Mijn paard heeft pijn. zou dit niet zo zijn, dan had hij nog lange tijd in de wei mogen lopen en genieten van zijn leven. Nu ik merk dat dit niet meer mogelijk is en in ieder geval binnen zeer korte tijd niet meer ZAL zijn, heb ik besloten hem een verder lijden te besparen. hij HOEFT voor mij niet meer wedstrijden te lopen, hij HOEFT geen hindernissen te springen, hij HOEFT voor mij niets meer. Met en zenuwsnede zou ik ZELF heel blij kunnen zijn, want dan kan ik mijn paardje weer rijden. Maar doe ik Lorenzo daar uiteindelijk een plezier mee? Hou toch op!

Ik hou dusdanig veel van mijn dappere paardje, dat ik besloten heb dat het goed geweest is zo. Het is OOK dierenliefde om te besluiten om het lijden van je dier niet langer meer uit te stellen en de grens te stellen, dan door maar te blijven dokteren en proberen met als resultaat dat je jezelf gaat plezieren (want je kan tenminste rijden, toch?) en je je paard nog verder de vernieling in rijd.

dit is mijn mening.


Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 13:06

10 weken rust
ontstekingsremmers
pijnstillers
speciaal (zeeeeeer duurrrr) beslag met idd siliconenrubber, leren zooltjes, ijzer met belgische balk

Resultaat - niets, hooguit verslechtering.
Ik blijf mijn paard niet pesten.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 21:28

Citaat:
Een slechte beoordeling (3tje of 4tje) hoeft niet per definitie te betekenen dat het paard slachtrijp is en aan de andere kant kan een paard met een 1tje wel degelijk kreupel worden met HKO klachten (klinische HKO).

Bullshit!!!! Sorry hoor, maar als het mogelijk zou zijn om hier de foto's van Lorenzo te plaatsen, zou ik het doen. Ik wordt zo *piep* ziek van die mensen die beweren dat "een 4-tje niet erg hoeft te zijn".
Kleine impressie van de foto's van Lorenzo: hele stukken van het gewricht zijn WEG, de kleine groefjes zijn DIKKE LIJNEN.
Hij is fase 4, omdat het maar TOT 4 LOOPT!! zijn fase is feitelijk gewoon niet te omschrijven. niet voor niets zij men bij de uitslag: "op de schaal van 0-4 is Lorenzo een 5".


Citaat:
Alles bij elkaar genomen zou het naar mijn mening dus heel goed kunnen dat een kreupel paard door de juiste training blijvend goed zou kunnen lopen. Ik vind het ook niet zo gek dat mensen die daar mee te maken hebben het proberen bij Antoine en ik heb tot nu toe alleen nog maar positieve berichten gehoord van mensen met HKO-patienten (zowel klinisch HKO als met slechte foto's). Antoine is volgens mij in nederland nu een jaar of 2 bezig dus dan hebben we het niet over een kortdurende opleving van de paarden die met zijn methode gereden worden. Als je de resultaten op die manier afwijst dan steek je volgens mij wel heel erg je kop in het zand.


Dan steek ik mijn kop maar lekker in het zand. Ik kan mezelf tenminste recht in de spiegel aankijken. Ik hoef niet zo nodig mijn paard nog te rijden voor mijn eigen fun. Ik ga hem niet langer pesten voor mijn eigen plezier.
Als ik wil rijden, pak ik wel een ander paard. Mijn paard mag genieten van zijn leven. Nu dit helaas niet meer lukt, vind ik dat ik het hem ook moet gunnen om te rusten in vrede.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 10:58

marlon7 schreef:
hoi,
Ik snap niet waarom we op calippo moeten reageren??
Mijn pony heeft zijn hele leven zonder ijzers gelopen en is toch kreupel geworden. Met ijzers loopt mijn pony alleen maar beter. Dus ik denk dat dit niet op gaat voor elk paard.
Marlon


Daar ben ik het helemaal mee eens.

Ik zie geen enkele noodzaak om de ijzers bij Lorenzo er af te halen, buiten dat:

HKO heeft niks te maken met de kwaliteit van de hoef, het is een aantasting van het STRAALBEEN! dus een dergelijke actie lijkt mij zeer overbodig, buiten het feit dat ik nogmaal geen zin heb om Lorenzo zo lang nog te laten doorlopen. De huidige situatie is dat hij steeds slechter loopt, hij magerder wordt en zijn bespiering begint te verliezen. Zodra ik het groene licht krijg van de verzekering kan ik een afspraak maken met het slachthuis. als het aan mij gelegen had, was dit allang gebeurd.... maar helaas.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 20:14

Cassidy"]
[quote="marlon7 schreef:
Mijn pony is overigens vroeger bekapt door iemand die nu paarden beslaat die op hoog niveau lopen, dus ik neem aan dat hij goed is.


Even vreslijk off-topic: ik heb een hele goede jonge smid. Hij is nu bijna 10 jaar in het vak, en ik ben heel tevreden over hem. Maar ik durf niet te beweren dat hij 10 jaar geleden, toen hij net begon, dezelfde kennis en kwaliteiten had. En ja, hij bekapt en beslaat nu ook paarden voor de topsport. En hij is goed. Maar dat hoeft hij in het verleden nog niet te zijn geweest.
[/quote]

Okeeeejj, ik ga me er weer in mengen:

Mijn smid heeft voor Lorenzo advies gevraagd aan de smid van Anky van Grunsven, toch niet de eerste de beste denk ik....
Het was de laatste mogelijkheid voor hem, het zetten op ijzers met belgische balk , leren zooltjes en kit.

Et voila.... paard kan nog steeds de frikandellen in..... Lips are sealed


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, GoogleAdsense, Kabayo, Ladypronk, loowny, YandexBot en 95 bezoekers