Slepen met de achterbenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Slepen met de achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-03 08:47

Mijn 2-jarige merrie, nog al rustig van karakter, sleept vaak met haar achterbenen. Echt van sjok-sjok. Scheve mond Vooral in de draf is het goed te horen, ze tilt haar achterbenen gewoon niet op. Is ze actief, bijvoorbeeld dat ze ineens wat bijzonders ziet, zoals rennende koeien in het land bijvoorbeeld, dan gaat de kop in de lucht, staart erop en dan showt ze erover. De achterbenen tilt ze dan ook heel erg hoog op, ze danst erover. Kwijl

Ook in het weiland is ze vaak tamelijk rustig, maar is ze ook wel eens erg actief. Vaak als ik met haar bezig geweest ben, borstelen wandelen en dat soort dingen en ik zet haar terug in de wei. Ze gaat op haar gemak rollen, staat op en dan begint het feest. Bokken, springen, racen door het land, uitgebreid showen en snuiven. Ze bokt dan soms zo hoog dat ze bijna over de kop slaat. Bloos Laatst ging ze onderuit door haar gestuntel. Ach gut

Ik heb wel eens geprobeerd om haar in de bak te laten draven, maar nee hoor, daar heeft mevrouw echt geen zin in. Een drafje van een paar meter kan er nog wel uit, maar dan heeft ze gewoon geen zin meer. Gaaaap Longeerzweep erbij en dan reageert ze nog niet, ze is o zo nuchter in de kop. Tja ze is nog maar 2, dus als ze dan echt geen zin meer heeft dan hoeft het ook niet meer, dat komt wel als ze een paar maandjes verder is. Maar ja dan denk ik dat ze nog precies hetzelfde zal reageren. Lachen

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 12:19

Ik zou haar nu al twee x in de week gaan longeren en dat hoeft echt niet lang hoor, maar dan leert ze wel luisteren en ok haar achterhand wat beter te gebruiken, als ze nu al schijt aan je heb word dat alleen maar erger, geef haar ook wat kracht voer, misschien heeft ze de energie wel niet. succes ermee

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-03 12:31

Tja daar dacht ik ook al aan, 1 of 2 keer in de week toch maar beginnen met longeren. Gewoon even 10 minuutjes d'r aandacht erbij. Maarja, ze reageert echt niet op de zweep, kan klappen wat ik wil maar daar doet ze niks op. Geprobeerd zachtjes te tikken op de kont, ook niks. Maar om haar nu flink te gaan lopen meppen met de zweep vind ik ook niks. Krachtvoer krijgt ze zowiezo niet, dat is ze nu nog niet nodig. Ze krijgt eten zat en ze is gewoon lui van karakter.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-03 12:33

Met longeren bedoel ik dus los in de lomgeerbak hè.

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 11:47

ik heb hetzelfde probleem met mijn vier jarige ruin. Die sleept ook met zijn achterbenen. Ik heb een tijdje geleden aan de dierenarts gevraagd waar het aan kan liggen en die zei dat ze ineens waarschijnlijk te fel waren geroeid en nu de achterhand nog niet zo heel sterk is als de rest. Maar volgens haar zou het als ze een jaar of 6 zijn over gaan. Ze zei dat veel longeren en over balkjes laten lopen moet helpen om de achtehand te leren gebruiken. Dat doe ik nu en dat help inderdaad. Mijn paard begint minder en minder te slepen met zijn achterhand. Je moet wel bijzets of zo gebruiken.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-03 11:58

Ze is nu 2, dus ik ga dan maar voorzichtig wat met haar beginnen. 1 keer in de week 10 minuutje proberen te laten draven in de longeerbak, en een keer balkjes stappen aan de hand. Ze geeft zelf ook aan dat ze dingen wil gaan doen, ze staat bij het hek en is dan helemaal opgelucht dat we gaan tutten of wandelen. Denk dat ik nog vaker met haar ga wandelen en dan ook eens wat door het park kleine heuveltjes op en af, niet te veel natuurlijk.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 12:33

Je kunt met een ouder paard zeg 5 jaar ook weighters om de achterbenen doen dan wel voorzichtig trainen maar dat werkt wel, of tijdens het rijden (als je rechtuit rijdt) het binnenachterbeen iets aan tikken met de zweep.... Maar bij longeren kom je vaak het probleem tegen dat ze over de buitenhand weglopen en dan kun je niet meer het binnenachterbeen er onder krijgen.... Het zijn maar ideeën...

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 12:37

Ruin die ik verzorgde had ook dat hij enorm sleepte met zijn achterbenen. Veearts zei dat het bij hem kwam door de knieschijf. Die zat te los en zijn achterhand was slecht bespierd. Ben balkjes gaan neerleggen tijdens longeren en flink laten doorstappen en laten doordraven en het was wel wat verbeterd na een maandje of 2. Maar jou paardje is 2, dus echt fanatiek gaan longeren kan je nog niet met dr, net als wat ik met mijn ex verzorgpaard heb gedaan. Maar gewoon 1 of 2 keer per week idd. Succes ermee!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-03 12:41

Ik hebhet ook nagevraagd, en het was dus gewoon nalatigheid, te koel en nuchter in zijn hoofd. Omdat als ze echt de kop erbij heeft en frissig wordt, gaat ze wel mooi lopen en heeft ze totaal geen moeite om haar achterbenen mee te nemen. Het is gewoon een slons Haha!

In de stap heeft ze trouwens wel de achterhand er goed onder en ze stapt mooi over.

Kan het niet zijn omdat ze nog wat overbouwd is, en van voren nog wat moet groeien en dat daarom de achterbenen 'te lang' lijken. Lachen

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 17:02

Ja dat kan natuurlijk ook. Mijn dierenarts zei drie dingen: of van de groei of van luiigheid of ocd maar dan huppelen ze echt als een konijn met de achterhand als ze gaan galloperen . Mischien sleept ze alleen als ze wat lui is? Anders kan je mischien wat longeren. Maar natuulijk niet te zwaar maken voor een twee jarig paard.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-03 18:34

Hoe bedoel je huppelen als een konijn??