*navelbreuk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sithara
Berichten: 13
Geregistreerd: 17-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-01 22:09

navelbreuk schijnt zelden voor te komen bij paarden. nu hebben wij dit jaar al twee veulens (waaronder die bij mijn 'eigen' merrie) met navelbreuk gehad (en allebei nu dus dood). is dit nog toeval? is er bij iemand iets bekend over oorzakelijk verband bij navelbreuk??
om het bericht helemaal triest te maken: al onze veulens zijn tot nu toe dood geboren/dood binnen een paar dagen. het lijkt wel een vloek.
zijn er fokkers die dit ook hebben? is dit een verschrikkelijk jaar??

Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-01 00:08

Zover ik weet is het geen pechjaar. Je kan overwegen standaard een soort hechting om de navel aan te leggen bij elk veulen. Een zogenaamde U-hechting.
Komen de veulens uit dezelfde lijn/vader/moeder? Overigens is het niet zo dat elk veulen met een navelbreuk dood moet gaan. Het is goed te opereren

dressuurmiep

Berichten: 50
Geregistreerd: 10-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-01 12:37

We hebben hier een twenter gehad geboren met navelbreuk, het was echt zo'n punt aan de buik maar hoefte niet geopereerd te worden volgens de dierenarts. Is nauwlettend in de gaten gehouden want aanvankelijk dachten ze wel aan een operatie.

sithara
Berichten: 13
Geregistreerd: 17-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-01 14:22

nee, niet dezelfde vaders en moeders. dat maakt het nog gekker. maar dit was niet gewoon 'een bultje', maar de ingewanden kwamen naar buiten. eerste veulen geprobeerd, ging na vier dagen dood. tweede veulen heeft een spuitje gehad: verging van de pijn.
dus zo'n preventieve hechting is denk ik niet de oplossing, omdat het al open was.
maar is er niets bekend over oorzaken hiervan?