veel drinken....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

veel drinken....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-03 12:50

Hoi allemaal,
Mijn pony drinkt sinds kort meer dan voorheen.
Hij staat nu in een noodstal(verbouwing)nu drinkt hij uit een emmer ipv zo'n automatische drinkbak. Wat opvalt is dat hij nu(sinds een weekje ofzo)meer drinkt dan de andere paarden.
De emmers moeten dus steeds gevult worden, nou is het zo dat vaak alle paarden nog bijna een hele emmer hebben alleen leroy heeft het dan al bijna op.
Enig idee wat dit kan zijn?(dierenarts is al gebeld, we moeten morgen terug bellen voor een afspraak)
Het probleem is dus een beetje dat ik niet weet of hij eerst ook al zoveel dronk, want bij zo'n automatisch heb je daar toch eigenlijk niet echt een idee van. Hij dronk vroeger vaak na het rijden dat heb ik hem nu niet meer zien doen...
Nou ik hoop dat iemand me kan helpen


Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-03 13:11

Nou tja, dat is wel een hele opgave..ik vul die emmer niet zelf(ja een keer per dag ofzo)het stalpersoneel vult gewoon die emmers van alle paarden tegelijk een aantal keer per dag ofzo. Als ik er dan ben en ik zie dat de paarden bijna geen drinken meer hebben vul ik het ook nog even, dat doen de meeste pensionklanten dan vullen we gewoon alle emmers bij ons is het rijtje...Het klinkt een beetje banketstaaf maar dat is dus nogal lastig bij te houden...
Hij staat niet op het land, hij krijgt biks(1-1-1.5) en hooi, sinds ik hem heb is dat steeds dezelfde hoeveelheid geweest(ja oke misschien dat hij de ene dag een plakje meer hooi krijgt ofzo).

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-03 13:33

we hebben nu een afspraak gemaakt.
ik moet urine opvangen(zal nog leuk worden..haha) en dus wel bijhouden hoeveel hij drinkt..ik hang een briefje op en dan hoop ik maar die iedereen het ook echt opschrijft..
ja, hij ziet er verder goed uit hoor, ik merk verder helemaal niets aan hem. hij is zeker niet mager Knipoog en hij is ook gewoon fit.
eergister kwam ik aan en was zijn emmer nog helemaal vol, hij heeft toen ik de tijd dat ik er was(dus ook niet na het rijden)helemaal niets gedronken..maar gisteren heeft hij na het rijden in een ruim uur bijna de hele emmer leeg gedronken, toen vulde ik hem weer bij en dronk hij hem zo aan een stuk door voor de helft leeg!(1 emmer is 12 liter!!!!)
de dierenarts zei dat 7 tot 25 liter normaal is, dat zou dus betekenen dat hij 2 emmers per dag zou horen te drinken, ik denk dat hij daar wel boven zit..
maar 10% van het lichaamsgewicht is wel weer wat meer..dat zou bij hem dan in ieder geval heel wat meer dan 25 liter zijn..(grote pony, best fors gebouwd..denk al gauw 450/500 kilo toch?)

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-03 12:58

Tja ik weet het ook, niet zat te denken: die emmer kunnen dus 12 liter bevatten, maar volgens mij drinken bijna alle paarden we meer dan 2 emmers per dag.. Verward lijkt me wel normaal...
Maar ja, we zullen zien wat er dan uit het onderzoek van de urine komt...hopen maar dat het niets ernstigs is...

Kan het trouwens niet misschien niet te maken hebben met het feit dat hij ook meer zweet dan de meeste paarden?Soms werken we nogal hard en dan merk ik wel dat hij die dag meer drinkt. Vandaag hebben we bijvoorbeeld niet zo hard gewerkt en heeft hij(tot nu toe)ook nog niet zoveel gedronken. Ik ga er vanavond weer heen dus dan ben ik benieuwd of de emmer al leeg is..

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-03 09:31

als ik dit zo hoor maak ik me inderdaad niet zoveel zorgen meer, maar ik vraag me toch af waarom de dierenarts een heel ander antwoord op deze vraag gaf... Verward

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-03 19:00

ja daar kan ik me ook wel wat bij voorstellen ja, alleen het verschil tussen 7 tot 25 liter en 60 liter is wel een reusachtige slag om de arm..haha.
Maar ja, we zullen zien..

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-03 20:47

visje schreef:
Tja, dierenartsen moeten ergens van leven, hé. Knipoog


haha das een goeie.. Knipoog

het is afwachten, woensdag en donderdag maar eens een plasje vangen en dan vrijdag de dag van de waarheid..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, hiphorse, horzlover, Luzerna, Samantha89 en 107 bezoekers