Gewrichtsinjectie??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

Gewrichtsinjectie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-03 11:56

Hoe zijn jullie ervaringen hiermee??

Alle info is welkom!!!

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 13:49

Ligt eraan waarvoor en wat word er in gespoten?

Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-03 13:53

Is om gewricht op-te peppen na verwijderen los botje.
En voor artrose aan het kroongewricht.

Is er misschien een alternafief voor injecties??

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 13:58

ik heb gehoord dat adequan wel heel goed helpt, wel duur, maar of er een alternatief is, geen idee

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 14:25

Je hebt toch ook een soort poeder die van haaienvinnen is gemaakt? Dat helpt erg goed als je last hebt van je gewrichten... mijn vader eet het ook zo nu en dan. Verward Maar ik weet niet of dat hier ook bij zal helpen. Het is maar een suggestie Lachen

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 14:31

Primeval wordt door Kliniek Bodegraven nu ook vaak voorgeschreven bij jou genoemde problemen. Verder heb je chondoin (en nog wat) wat bijna gelijk is aan het ingespoten spul. Ook erg duur plus je moet het lang gebruiken (geldt ook voor Primeval).
Overleg met je veearts voor het inspuiten en eventuele supplementen die je daarna kan gebruiken.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 14:35

Eleonoor schreef:
chondoin (en nog wat)


Glucosamine en chondroitine soms?

Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-03 14:42

[quote="Eleonoor"]

Ik ga ook overleggen.

Maandag 5-5-03 om 11.00 heb ik een afspraak in Bodegraven.
Had al eerder gewild, maar ze zaten hardstikke vol.

Om even verder uit te leggen:

Mijn paard is vorig jaar oktober geopereerd aan een los botje in de kogel.
Hij heeft toen ook een hele dure op-pep injectie gehad.
Het ging prima met hem tot zaterdag (26-4-03).
Hij geeft een hele heftige reactie bij aanraking van het geopereerde been.
Je ziet er niks aan en het is ook niet warm.
Hij is ook niet kreupel.
Voordat ze daar beginnen over injecties, wilde ik jullie ervaringen weten.
Ik hoorde nl. dat ze daar graag inspuiten.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 14:51

Margreet"]
[quote="Eleonoor schreef:
chondoin (en nog wat)


Glucosamine en chondroitine soms?
[/quote]

Vaak is het ook nog de combinatie Clucosamine/Chondroitine/MSMZwavel een hele goede oppepper voor de gewrichten en het kraakbeen, alsmede de spieren die er mee te maken hebben.
En dat is idd niet echt super goedkoop, maar ook daarin moet je weer je wegen weten te vinden, ik zelf ben altijd wat hufterig voor inspuiten in gewrichten en dat voor de bekende redenen van ontstekingen en kalkvorming dus als het niet noodzakelijk is doe ik het niet.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 14:52

Ja, ze spuiten inderdaad relatief vaak, maar het helpt ook vaak. Wel moet je zelf kritisch blijven in Bodegraven en blijven doorvragen over waarom er gespoten moet worden en of er geen alternatief is. Als je daar besluiteloos het verhaal van een van de artsen aanhoort zal hij waarschijnlijk ingespoten worden zonder dat jij er eigenlijk bij stil hebt gestaan. Wat dat betreft is het goed dat je er nu al over nadenkt en over de eventuele alternatieven. Al is het wel zo dat er misschien op 5 mei iets heel anders uit het onderzoek kan komen waar jij nog geen rekening mee hebt gehouden.
Zelf heb ik inspuiten eens geweigerd omdat Pablo alleen maar verstapt had. Ik wilde van hun echter weten of het niet iets ernstigers was en zo niet het zelf door tijd laten helen. Ik gebruik nu wel Primeval, maar omdat ik nu ook een andere instructeur heb en daardoor PAblo veel beter train, kan ik moeilijk oordelen of Primeval de enige veroorzaker is van de huidige verbeteringen. Wel weet ik van een paard die twee keer is geopereerd aan een los botje en nu Primeval krijgt er enorm van opknapte. Scheelt weer risico's met inspuiten, maar is niet per definitie goedkoper (voor prijzen zie www.primeval.nl).
Succes op 5 mei en laat weten wat het is geworden.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 14:53

cloris schreef:
ik zelf ben altijd wat hufterig


Joh?! Dat had ik niet achter je gezocht Verward

Zullen we er maar huiverig van maken Knipoog

Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-03 14:56

[quote="Eleonoor"]

Ik hou jullie op de hoogte.

Was net weer lekker met hem aan de gang.
Hoop echt dat het niks ergs is!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 14:57

Margreet"]
[quote="cloris schreef:
ik zelf ben altijd wat hufterig


Joh?! Dat had ik niet achter je gezocht Verward

Zullen we er maar huiverig van maken Knipoog
[/quote]

Haha! Bij ons wordt hufterig ook gebruikt voor huiverig, vandaar dat ik het schreef hihi Clown

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 15:05

Het gewrichtsoppervlak bestaat uit kraakbeen.
Dit kraakbeen is opgebouwd uit collageenvezels, proteoglycaancomplexen(PGC) en water.
De collageenvezels vormen het skelet (een soort netje/vergiet-idee), de PGC's hangen hier in, en trekken meteen ook het water aan en houden dat ook vast.
Het PGC is opgebouwd uit een eiwitkern met daaraan glucosaminoglycanen en water, dit alles verbindt zich met hyaluronzuur (wat weer aan de collageenvezels gebonden is).

Het kraakbeen vernieuwt zichzelf maar erg langzaam (bij de mens is de vernieuwing van de totale hoeveelheid PGC in het lichaam zo/n 1000 dagen!)

In deze gewrichtsinjecties zitten over het algemeen glucosaminen al dan niet met hyaluronzuur.

Omdat het kraakbeen zich zo langzaam hersteld (bij jonge dieren gaat het sneller dan bij oude), heeft het (in mijn ogen) maar bij een beperkte groep dieren zin om dit soort injecties te geven.
Alleen bij kleine, oppervlakkige beschadigingen van het kraakbeen heeft het nut. Dan kunnen de bouwstoffen extra worden opgenomen en is het kraakbeen ook nog in staat om te herstellen. Dus eigenlijk alleen in de gevallen dat de collageenvezels (het netje) nog niet kapot zijn.

Arthrose is een chronisch aandoening waarbij het gewricht steeds verder wordt aangetast. Het begint in het gewrichtskraakbeen, maar kan zelfs verder gaan in het onderliggende bot en het gewrichtskapsel. Er is meer afbraak dan aanmaak van het kraakbeen.

Vaak is het zo dat arthrose pas wordt opgemerkt wanneer het al vergevorderd is. Het kraakbeen wordt afgebroken, dat begint aan het oppervlak van het gewricht en gaat steeds dieper.
Wanneer de collageenvezels zijn aangetast, is het netje (skelet) verbroken en heeft het weinig zin om extra PGC's te kunnen maken. Die kunnen niet meer vastgehouden worden! En kan zo'n injectie weinig bijdragen aan herstel.

Daarbij in de gaten gehouden dat dit soort injecties behoorlijk prijzig zijn, zou ik het zeer van de situatie af laten hangen om ze te laten zetten.

Bij alternatieven voor deze injecties heb ik de bemerking dat deze vaak oraal gegeven worden, en dat maar een klein deel van je eigenlijk dosis op de plek van bestemming komt.
Maar er zijn er best die goed schijnen te helpen, oa: Equiflexion, Joint Supplement, Primeval, Cortaflex.
Lees eens: [MD] primeval
dan heb je een overzichtje van een aantal mensen die verschillende producten gebruiken en je er meer over kunnen vertellen.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 16:46

Mijn paard heeft ook een chronisch probleem, namelijk osteo artritis. Dat is in principe ook een degenererend proces. We hebben 2 keer een gewrichtsinjectie laten zetten, combinatie van een ontstekingsremmer en hylaronzuur. De eerste keer heeft goed geholpen maar vanaf de 2e keer had het geen effect meer. Hij krijgt nu een supplement oraal toegediend, Radical SP. Dat is een supplement wat bestaat uit glucosamine, chondroitine en MSM aangevuld met extra vitamine C en duivelsklauw. Het lost het probleem niet op maar verlicht de gevoeligheid wel voor een groot deel. Dit paard wordt nog ten volste belast en loopt prima na voldoende opwarming. Loopt op dit moment op M2 niveau zonder al te veel problemen.

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 19:06

Mijn paard heeft al sinds haar 5e vergevorderde arthrose Boos! (verbening hoefkraakbeenderen, lage- en hoge overhoef) Sinds 1 jaar (ze is nu 16) staat ze op het break-over beslag omdat ze toen pas onregelmatig ging lopen, wat heel goed hielp, ze ging zelfs ruimer lopen! Het enige wat bleef was dat als ze smorgens opstond, het net leek alsof ze een hoefzweer had (echt eerste 2 minuten op 3 benen). Ik ben me toen gaan verdiepen in voedingssupplementen, maar ik kwam er niet uit, veel producenten geven niet precies aan WAT en HOEVEEL er in zit, bovendien is het heel erg duur. Na overleg met mijn eigen kraker (ik heb zelf ook e.e.a. meegemaakt) heb ik besloten om glucosamine en chondroitine te gaan geven (ook, moet ik toegeven na een paar oudere mannen op mijn werk als proefkonijn gebruikt te hebben ! Schijnheilig - ze waren uiteindelijk heel blij met mijn advies) Maar ik haal het wel puur bij de apotheek, ik bepaal zo zelf hoeveel ze krijgt en ...wonder boven wonder loopt ze gelijk vrolijk weg als ze nu smorgens opstaat ! Dus ik kan alleen maar zeggen dat het bij mijn paard super helpt. Hopelijk vertraagt het het proces dat zich in de botten afspeelt. Ik rij trouwens geen wedstrijden meer (geen tijd ivm werk) maar ik rij wel gewoon 3 uur door het bos en zo, ze is niet vies van een pittige galop!

Rosanna

Berichten: 323
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 13:05

Ik heb ook ervaring met zo'n inspuiting met hyaluronzuur. Mijn paard was van de ene op de andere dag stokkreupel. De DA deed volledig kreupelheidsonderzoek en kwam tot de diagnose: peesschede-onsteking . Dus mijn paard werd ingespoten en kreeg flinke pijnstillers mee omdat de behandeling nogal pijnlijk is. Na tien dagen zijn de pijnstillers op en staat mijn paard op drie benen in zijn box. Andere DA doet weer kreupelheidsonderzoek, maar stopt al na eerste verdoving. En wat blijkt de oorzaak van de kreupelheid: hoefzweer Scheve mond Hoefzweer uitgesneden, paar dagen later loopt mijn paard weer als een zonnetje *LOL* Ik heb sindsdien ( ruim half jaar geleden) geen problemen meer gehad. Alleen is mooi droog voorbeentje, geen mooi droog voorbeentje meer. Op de plek waar ze is ingespoten, blijft toch een vochtbultje zitten. Hopelijk geeft dit in de toekomst geen problemen. In feite is hier natuurlijk erg onzorgvuldig gehandeld en daar ben ik erg kwaad over Je kan er alleen achteraf niets meer aan doen, maar ik laat me niet meer snel overtuigen om dergelijke ingrepen te laten uitvoeren .... alleen als mijn paard echt iets ergs zou hebben, zoals artrose. Overigens zei de eerste DA dat mijn paard artrose had, maar de tweede DA, met heel geavanceerde digitale röntgenfoto-apparatuur, zei dat het kogelgewricht zo als voorbeeld van hoe het eruit móet zien, in een boekje kon (mijn paard is ook nog maar 6). Nou vraag ik je .... Verward