*twee geschaafde voorknieen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-01 12:23

Gisteren heb ik met Beau een lange buitenrit gemaakt. Ik wilde een overgang van stap naar galop oefenen en dat ging goed. Te goed want Beau ging nogal hard en omdat ik schrok stuurde ik hem in een bochtje naar links. Niiet erg slim want daar was de weg. In volle galop op ijzers de weg over gaat niet en dus viel beau op zijn knieen. Deze zijn nu beide geschaafd. de rechter is wat erger dan dan de linker, daar komt wondvocht uit. De weg waarop we vielen was er een van klinkers. Heel veel troep is dus niet in de wonden gekomen.

Op de manege heb ik de beide knieen afgespoten en ingesmeerd met uierzalf. Ik heb daar hert advies gekregen een steriel gaasje op de wonden te doen en dan de benen te bandageren. Verder iedere dag twee keer een schoon steriel gaasje erop en uierzalf. Nu vind ik dit best wel lastig voor een Shet die in de wei staat. Gisteravond heb ik het advies braaf opgevolgd en zijn benen verbonden maar vanochtend was alles afgezakt. Van een ander hoorde ik dat het beter is de plekken aan de lucht te drogen en gewoon goed schoonhouden en onsmetten.

Mijn vraag is nu: moet ik met verbanden in de weer of kan ik de plekken bloot laten? Zaterdag zouden we mee doen aan een Shetlanderrace en de een zegt dat dat absoluut niet kan omddat Beau 1 tot 3 weken stil moet staan en alleen een beetje mag wandelen terwijl ik van een ander weer hoor dat hij best racen kan. Help!

Ik heb hem nu ( een dag later) zonder bandages in de wei staan om de wonden te laten drogen. Beau loopt volgens mij niet kreupel maar maakt wel een zielige indruk. ik heb hem en zijn weidegenote nameljk nog vers gras gegeven maar hij at niet veel en kwam gauw weer bij het hek staan als ik eraan kwam en hinnikte soms zacht terwijl hij normaal niet zo aanhankelijk is. Dan vermaakt hij zich prima met Sheila met wie hij de wei deelt en met grazen.
Zijn knieen zijn niet dik en niet ontstoken.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 13:07

ik zou ze nu afspuiten,vervolgens met betaine shampoo de wonden wassen en dan weer afspuiten en met betadine-SPRAY de wonden insprayen,zo zijn ze voldoende beschermd tegen vuil,maar hoef je het niet te verbinden.spuit elke dag weer even de wonden schoon en spray opnieuw in met betadine spray

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 14:11

Yep, helemaal mee eens, ik heb het met mijn paard al vaker aan de hand gehad en het is altijd beter om het aan de lucht te laten drogen.
Ik gebruik ook altijd Betadine shampo en spray en dat werkt bij ons het beste (de spray droogt de wond ook nog een beetje)
En vergeet niet hoe een schaafwond bij jezelf voelt, het brand en schrijnt, lekker koud afspoelen is dan heerlijk!
Of je die race ook kan lopen...tja, dat moet je zelf bekijken, maar ik denk dat je hem zeker niet stil moet zetten omdat je dan het risico loopt dat hij verstijfd!
Succes!!
Groetjes, Tanja

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-01 14:35

Ik heb Beau zijn knieen vanochtend met Betadine-zalf behandeld. Is dat ook goed? Zou ik met kunnen rijden ( dan bedoel ik buitenrit met draf) of is een beetje rustig aan doen, wandelen aan de hand of een stapritje zonder zadel beter?

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 15:52

tja zalf is ook wel goed maar daar word de wond niet schoon van.van shampoo(betadine)word de wond schoon en met de spray droog je de wond en is het iets afgesloten voor de buitenlucht.met zalf heb je alleen maar dat er vuil aan blijft kleven en met spray juist het omgekeerde

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 15:55

Als de wonden dicht zijn zou ik er zelf niet veel meer aan doen.
Het is immers gesloten en dan kan er geen vuil meer in.
Zolang de wond open is zou ik gewoon voorzichtig wassen met betadine en daarna laten drogen en er niks meer op smeren, op zalfjes gaat immers vuil zitten wat er dan later weer in kan gaan zitten. lekker buiten laten lopen dan geneest het het snelst.(zo doe ik het zelf ook altijd bij wondjes enz enz)
Ik denk dat je de pony niet veel moet dwingen een beetje stapen aan de hand is wel genoeg, en ja die wedstrijd ik zou het gewoon ff bekijken.
Je hebt natuurlijk kans dat bij intensieve arbeid de wonden weer open gaan.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 20:52

He jakkie, arm beestje... de ervaring leert mij dat inderdaad "aan de lucht drogen" nog het beste is.
Met Betadine wassen is uitstekend, maar ik denk dat je er geen zalf op moet gaan smeren, dit trekt vuil aan en sluit de wond af.

Mocht het gaan ontsteken/infecteren, insprayen met Acederm [mijn favoriet, wonden helen heel mooi en gaat wild vlees tegen], met de Betadinespray heb ik geen ervaring.
Succes!

gillian

Berichten: 4418
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 21:19

is je pony btw geent voor tetanus???
heel belangrijk bij dit soort wonden!!!
verder lekker afspuiten en betadine zalf,spray of acederm oid opdoen.
paar daagjes rust en dan kun je gewoon weer aan de gang, je merkt wel aan je pony of ie het al aankan of niet.
toedeledoki
gillian

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-01 12:20

acederm is niet desinfecterend...........alleen als de wond al dicht is heeft acederm zin om het helingsproces op gang te helpen,maar zolang de wond nog niet dicht is hebje een desinfecterend middel nodig en dat is alleen betadine..........

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-01 15:05

Ik doe allerhande wondjes altijd spuiten met sterilonspray... Is dat niet goed dan?

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-01 18:05

sterilon=ook desinfecterend

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-01 23:08

Beau is gelukkig pas nog ingeent tegen tetanus. De wonden zijn nu dicht en zien er heel goed uit. Niet dik of ontstoken ofzo. Je kan er ook gewoon aanzitten, hiuj reageert niet of dat erg zeer dioet. Als ik zijn been optil gaan de korsten ook niet scheuren ofzo. Vandaag heb ik weer een beetje rustig met hem gereden. Zonder zadel en een beetje draf. Morgen wilde ik eigenlijk wel weer mee doen aan de race-training en dan zaterdag de race. Of zou dat te vroeg zijn?