Mager paard hoefbevangen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Mager paard hoefbevangen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-03 18:54

Bij ons stal staat een 20-jarige Gelderse merrie die haar veulen verworpen heeft en daarna met hoefbevangenheid op stal is gekomen.
Meteen op dieet gezet (van een volle wei naar stal met 2 plakken hooi per dag), maar toen ze na 6 weken stalrust weer de (kale) wei op ging, bleek dat ze toch wel erg mager was geworden.
Ze is momenteel vel over been.
En toch moet ze volgens de eigenaar echt niet meer hebben dan 2 plakjes hooi per dag.
Kan een graatmager paard nog wel hoefbevangen zijn??
Ze is vandaag ook even los in de bak geweest, ze was behoorlijk aan het rennen en bokken en gek doen. In draf loopt ze nog een klein beetje kreupel. Maar we vragen ons eigenlijk af of dat nog wel met die hoefbevangenheid te maken heeft.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 19:00

Ligt eraan hoe snel ze erbij zijn geweest, met die hoefbevangenheid. Als het hoefbeen is gekanteld kan ze kreupel blijven lopen...en dan komt het dus wel door de hoefbevangenheid (of is beter gezegd een gevolg daarvan)

En een eenmaal hoefbevangen paard blijft gevoelig voor teveel eiwit. Maar dat is geen reden om het paard als een gratenpakhuis rond te laten lopen. Gematigd biks en voldoende hooi moeten kunnen hoor! En als ze dikker moet worden eventueel nog maismeel....

Ik denk zomaar dat het voor de eigenaar een excuus is om zuiniger te voeren?

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 19:04

Ik heb ook een merrie die chronisch bevangen is.Ook zij is na haar laatste veulen erg mager geworden.Voorderest is ze hartstikke vrolijk en eet goed.Ze krijgt 2x per dag hooi en 3x per dag biks.Soms in plaats van biks musli.Ik denk dat het misschien met de stofwisseling te maken heeft.Hoefbevangenheid heeft ook met de stofwisseling te maken.Je wil trouwens niet weten hoeveel mest deze dame produceert iedere dag!

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 19:26

Tegen over mij staat een pony die hoefbevangen is (en drachtig) je begint nu pas te zien dat ze drachtig is, maar ze was niet mager, maar er zat ook niks te veel op... Ik weet niet hoe het voer van een paard die hoefbevangen is geweest er uit moet zien...

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 21:21

Als een paard dat een veulen heeft gehad hoefbevangen wordt is het waarschijnlijk dat niet alle nageboorte afgekomen is (klassiek geval). Omdat ze nu nog mager is heeft ze misschien nog een ontsteking in de baarmoeder. Ik zou er zo snel mogelijk een DA bij halen !

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 21:26

FlairS schreef:
Ik heb ook een merrie die chronisch bevangen is.Ook zij is na haar laatste veulen erg mager geworden

Deze merrie is al 8 jaar chronisch bevangen en heeft het dus niet gekregen na de bevalling.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 21:52

Dat soort bevangenheid heeft niks met voeder te maken en zulke paarden mogen normaal gevoederd worden. Hoefbevangenheid krijgt een paard doordat er toxines gaan circuleren die op hun beurt de bloedvaten in de hoef gaan aantasten. Die toxines kunnen gevormd worden door een overmaat aan eiwit uit het voeder, maar ook doordat de placenta te lang is opgebleven, er een stukje placenta is blijven zitten, bij uierontsteking, salmonella en na koliekoperaties als de darm beschadigd is. Hoefbevangenheid na overmaat eiwit komt het meest voor en die paarden moeten op dieet. Bij de rest moet men eveneens de oorzaak aanpakken, wat dan niks met voeder te maken heeft. Merries die snel erg bevangen worden na de geboorte zijn typische gevallen van placentaproblemen. Jammer voor de merrie maar ze had niet moeten vermageren.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 12:11

In dit geval is het zeer waarschijnlijk dat de hoefbevangenheid is ontstaan uit een baarmoederontsteking.
Door te lang blijven zitten van de placenta (of een stukje daarvan) krijgt een paard snel last van baarmoederontsteking. Normaal komt de placenta snel mee na de geboorte van het veulen (binnen 15-60 minuten), soms duurt dat (te) lang. Wanneer de placenta 4 uur na de geboorte van het veulen er nog niet is moet je een DA gaan bellen.
Bij een abortus weet je niet precies hoe lang de merrie al aan de nageboorte staat, ook kan de oorzaak van de abortus liggen in een ontsteking van de baarmoeder. Die moet je dan ook altijd behandelen.
Door de toxinen die dan in de bloedstroom terecht komen kan hoefbevangenheid ontstaan.
Dit heeft dus geen voer als oorzaak, na herstel kan dan ook gewoon de hoeveelheid voer weer omhoog geschroefd worden (niet te vet laten worden!)

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 12:44

Onze dierenarts vertelde dat hij vorige week twee drachtige merries had (op twee verschillende locaties) met hoefbevangenheid. Ze waren niet te dik, niet ziek en in een goede conditie. Hij stond voor een raadsel, had dit nog nooit meegemaakt. Normaal worden drachtige merries niet bevangen (voor een van de twee was het haar eerste veulen, kan dus ook niet met placenta te maken hebben). Heeft iemand dit ook meegemaakt of enig idee wat de oorzaak kan zijn?

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 17:44

Zoals ik al zei staat tegenover mij ook een merrie die drachtig (zeker niet te dik) en ook hoefbevangen. Ik weet er verder niks van maar ze ziet er zeker niet te dik uit. Heb het dus ook gezien, oorzaken heb ik niet