Wormenkuur in andere vorm dan spuit ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Wormenkuur in andere vorm dan spuit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-03 16:41

Vroeger hadden ze wormenkuur in brokvorm.
elke keer als ik Sando een wormenkuur moet geven ben ik zo aan het vechten met hem. Ik mag hem niet eens aanraken, mag niet eens naar hem wijzen. hij staat te trappelen en probeert om omhoog te komen. Boos!

wie kan mij de tip van flip geven?

Of zijn er nog steeds wormenkuren te verkrijgen die niet dmv een spuit gegeven moeten worden ?

Alvast bedankt !

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 16:51

Fayette kreeg in de opfok als wormenkuur een of ander vloeibaar spulletje. Werd ook met een spuit in de mond gespoten maar omdat het echt vloeibaar was kon je het heel makkelijk ver achterin spuiten. Wat het precies was? Geen idee Verward Het scheen een nogal vrij heftig spul te zijn geweest (ze kregen het maar 2-3 keer per jaar) en mijn hoefsmid keek er wel even van op toen hij zag dat Fayette dat kreeg.
Gelukkig heb ik nooit zo'n problemen met Fayette om haar een wormenkuur te geven en dat verbaasd me nog steeds gezien de stennis die ze als veulen maakte als we haar haar wekelijkse vitaminespuit wilden geven Haha!

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-03 17:50

nee, geen spuit... echt niet mogelijk. zelf praam werkt niet.
hoe dan tot nu toe gedaan? Volhouden en de helft erlangs en zijn mond vol enz...echt erg....

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 18:02

Sando schreef:
nee, geen spuit... echt niet mogelijk. zelf praam werkt niet.
hoe dan tot nu toe gedaan? Volhouden en de helft erlangs en zijn mond vol enz...echt erg....

Wat ik altijd bij mijn vz-paard deed (à 1.65 meter en ook nooit zin in een wormenkuur) was het volgende: Ik smeerde de pasta lekker uit op een paar plakjes roggebrood (hij kreeg altijd zo'n 2 pakjes per dag). Dan at hij altijd al heel wat op maar er bleef natuurlijk nog genoeg in zijn trog zitten. Daar had ik altijd de ultieme uitvinding voor (tenminste bij Pepper dan Tong uitsteken), aangezien hij zo verzot was op melange kreeg hij iedere keer wat melange in zijn bak over de pasta heen.... net zolang tot hij de meeste pasta had opgegeten Haha! Het is een beetje omslachtig maar het werkte en ik had ook nooit zin in dat gevecht met die wormenspuit (ook omdat ik dus maar 1.57 ben en als Pepper zijn hoofd omhoog deed ik dus echt niks meer kon doen Boos!). En hij heeft nooit overduidelijk last gehad van wormen (kijk ieder paard heeft natuurlijk wormen he).

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 18:03

Gewoon wormspuit door de slobber? Of wormspuit door de brokken, dan eten ze het wel op....

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 20:56

Toch heb ik gehoord dat de wormenkuur dan minder effectief is! Als je hem door voer heen mengt!

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 21:04

Er is toch nu zo'n soort bit te verkrijgen, waar je het in kan spuiten? Misschien is dat een idee. Bij Hypo hadden ze vroeger in korreltjes-vorm. Ik weet niet of je die zelf ook al bedoelde? Misschien hebben ze die anders nog?

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 22:03

Wij hebben voor de shetlandpony's ontworm brokken. Ze vinden het minder lekker dan het normale biks, maar eten het wel goed op.
Merk weet ik zo niet.
Komt bij de welkoop vandaan volgens mij..
Kan wel even kijken wat voor merk het is..

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-03 22:07

irish_lady schreef:
Toch heb ik gehoord dat de wormenkuur dan minder effectief is! Als je hem door voer heen mengt!


ja, dan is het ook minder effectief.

wormenkuur over de brokken doen of door de slobber.... nope !!!!
meneer ruikt dat en vertikt het.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 22:12

dat bitstuk lijkt me echt ideaal! zal eens voor je zoeken op i-net!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 22:18

Je kan ontwormingsmiddelen ook door de da in het bloedvat laten spuiten. Ik denk dat je wel duurder bent, en ik geloof (weet het dus niet zeker) dat de kans op complicaties ook iets groter is, maar de werking is beter, omdat alles ook echt in het paard terrecht komt (ipv de helft op de grond)

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-03 23:55

oei, dat klinkt ook wel weer ingewikkeld en idd erg duur.. vooral zo om de paar maanden.... en hij is ook nog eens fobisch voor dierenartsen.
Toen hij gechipt werd, ging dat met zoveel moeite. Hij heeft al zijn spieren gebruikt. resultaat: een week een enorme bult in zijn hals en flink bloeden met het chippen.... niet normaal hoor, dat paard ! hihi....

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 20:54

Tja, maar wat wil je dan? Handopleggen en jouw paard is ontwormd? Er moet toch op een een of andere manier een ontwormingsmiddel in jouw paard komen. Zet hem meteen een praam op. Resultaat: deze keer geen stress (makkelijker werken voor jou en de DA) en misschien de volgende keer minder problemen.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-03 03:08

ja, kan er iemand handopleggen ? graag !
tuurlijk moet er wormenkuur in zijn mond, maar zelfs met een praam maakt hij flinke stampij. Je moet met die spuit of je vinger van zijn mond af blijven. zodra hij die spuit voelt wordt hij panisch, met of zonder praam. Dus niks geen stress, Mikey!! Ik heb hem al bijna 11 jaar, dacht jij dat ik nog geen praam had geprobeerd ? meerdere keren hoor.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 07:27

Heb je nog geinformeerd naar dat mondstuk Sando? volgens mij is dat een oplossing!

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 07:51

Wij hebben ook een merrie die veel stampij maakt bij het geven van een wormenkuur.In haar box lukt het zo wie zo niet dus doen we het in de stalgang.We hebben bij de ingang een stukje waar het plafond wat lager is en zetten haar daar neer.Omdat ze weet ,dat als ze gaat steigeren,dat ze haar hoofd gaat stoten,lukt het ons om de wormenkuur te geven.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-03 10:18

irish_lady schreef:
Heb je nog geinformeerd naar dat mondstuk Sando? volgens mij is dat een oplossing!


Kan ik niet vinden, heb jij het nog gevonden op i-net ?

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 21:40

en als je nou de wormenspuit dus door slobber heen doet en dan nog honig????
misschien dat je een keer mt een lege spuit kan oefen en dan doe je wat lekkers in de spuit zodat je paardje leert dat het nie vies is.
suc6!!

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 21:52

De brokjes hebben ze bij de Hypo zeker nog wel, ik heb ze laatst nog zien liggen!

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 21:58

Ik heb ook even gezocht, maar kon geen informatie vinden over dat bitje. Ik weet wel dat een van de bekendere merken er mee op de markt is gekomen. Wat ik wel heb kunnen vinden is een wormenkuur met appelsmaak. Panacur pasta, zie
http://www.vee-service.nl/www/data/ontwomings_pasta%27s.htm
Maar ik ken het verder niet, misschien dat er mensen zijn met ervaring met deze wormenkuur.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 12:02

Het was even hard zoeken maar ik heb het bitje gevonden:
Afbeelding

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 14:06

www.agradi.nl heeft hem ook.
Afbeelding
Ideaal hulpmiddel bij het ontwormen van paarden. Wordt ingegeven als 'n bit en hierdoor kan men de pasta ingeven. Passend voor: Eqvalan, Ivomec-P, Furexel en Sivermec.
Prijs: 24,50 euro

Niet goedkoop, maar je hoeft hem maar eenmalig aan te schaffen en als het werkt zou ik het er wel voor over hebben als ik jou was.
Via 'zoeken' op 'bit' kan je hem vinden op de 3e pagina.

www.paardendrogist.nl heeft hem ook voor zover ik weet, maar kan hem op de site even niet zo snel vinden.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 22:48

Juist cody die bedoelde ik!!

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-03 11:21

Dank je wel, ziet er makkelijk uit.
Die ga ik bestellen. Thanx !

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 22:48

Er zijn ook wormmiddelen met appelsmaak (panacure met appelsmaak) die eten ze echt wel op als je er wat brokken bijdoet.