Piephak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Danielle
Berichten: 236
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-01 16:58

Hoi,
Ik probeer ergens te vinden wat dat (een piephak) nou precies in houd, maar het enige wat ik tot nu toe kan vinden is dat het een vochtophoping is en dat het niet schadelijk is. Kan iemand mij hier wat meer over vertellen, ervaringen met paarden met piephakken, hoe ze ontstaan en of het ook echt onschadelijk is. Of ze er later nog last van kunnen krijgen?
Alvast Bedankt, Danielle

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-01 22:08

Ik heb niet zo veel ervaring met piephakken. Ze bevatten vocht, bijv. door verkeerde belasting of doordat een paard tegen de stalschotten slaat. Je kunt ze leeg laten zuigen (DA), maar meestal komen ze na een tijdje weer terug. Het is een naar gezicht, maar een paard heeft er geen last van. Meestal zijn paarden met piephakken wel minder waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 12:41

Een piephak onstaat meestal door een kneuzing van de slijmbeurs. Het veroorzaakt meestal geen kreupelheid en wordt gezien als een schoonheidsfout. Een piephak kan nog wel eens gelijkdelijk aan verdwijnen. Het is ook mogelijk operatief het vocht af te voeren, maar wanneer de overvulling chomisch is heeft dat weinig effect.