Hoe krijg ik de doorbloeding beter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Hoe krijg ik de doorbloeding beter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-03 19:29

Mijn hengst heeft linksachter een wond gehad. Het is al een tijd terug hoor maar nu ik hem niet rijd ivm met zwangerschap merk ik dat de doorbloeding van dit been te wensen overlaat. Been loopt zo af en toe wat op en is wat korsterig. Niet extreem als bij mok ofzo maar ook niet helemaal goed. Was nu 1 x per week been met betadine en schrob alle korstjes weg. Hij loopt iedere dag in de wei. In principe zou dat toch genoeg beweging moeten zijn. Bij slecht weer staat meneer de hele dag onder het afdak want het is een watje hoor. Weten jullie nog iets wat ik erop zou kunnen smeren om dit probleem onder controle te krijgen?

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 20:51

afspuiten en je kan er cool linement op doen sávonds vermengt met water
en knoflook voeren is ook goed voor de doorbloedind

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 10:31

Knoflook voeren idd.

Wellicht dat selenium hier ook kan helpen, maar laat je daar eerst maar even over adviseren door de DA of paardendrogist.

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 01:16

beweging!!elke dag een uur wandelen

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 06:20

meisje schreef:
afspuiten en je kan er cool linement op doen sávonds vermengt met water

Als de huid beschadigd is mag je geen cool linement gebruiken.
Wat goed help bij lidtekens en ngeirriteerde huid is culendula zalf daardoor geneest de huid en blijft soepel. Goed masseren is goed voor de doorbloeding.
Silicea D6 of D12 bevorderd ook de doorbloeding en is onstekings remmend.
Knoflook is ook heel goed verbeterd de doorbloeding en is bloedzuiverend.
Tevens is afspuiten met koud water goed behalve als je paard last van mok heeft dan kan je beter werken met coolpacks (wel oppassen dat deze niet direkt op de huid zitten en te lang omzitten ivm bevriezing gevaar)

maaikysammy
Berichten: 765
Geregistreerd: 13-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 14:11

veel coolen met water, wandelen en dat been gewoon extra borstelen, dit is ook erug goed!!!!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 18:28

Ik zou als eerste die kortsjes laten zitten. Korstjes zijn een bescherming tegen bacteriele indringers.
Als je ze iedere keer weer openhaald is dan een bron voor infecties en een nieuw wondje zorgt ervoor dat de genezing nog langer duurdt.

Is het mok haal dan een goede mokzalf.

Beweging is heel belangrijk, dus stappen maar.
Woon je dicht bij het strand ga dan eens stappen door de zee.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 18:29

Ik zou als eerste die kortsjes laten zitten. Korstjes zijn een bescherming tegen bacteriele indringers.
Als je ze iedere keer weer openhaald is dan een bron voor infecties en een nieuw wondje zorgt ervoor dat de genezing nog langer duurdt.

Is het mok haal dan een goede mokzalf.

Beweging is heel belangrijk, dus stappen maar.


Zeewater is ook goed maar ja dat hebben ze in zwollywood niet Haha!

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 18:42

Koelen en bewegen

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 19:23

Koelen heeft echt alleen maar zin als het been ook warm is. Bij een oud probleem als dit is dat (denk ik) niet meer het geval.
Waar komen die korstjes vandaan? Is er misschien toch kans op een lichte infectie? Dan kunnen AB nut hebben (maar daar heb je eerst een oordeel van een DA voor nodig).

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-03 21:44

Vanaf zwolle naar het strand is een leuke wandeling... Haha!. Dat bewegen is nu net het probleem. Meneer wandelt niet zo veel in de wei en 's avonds langs de weg gaan lopen is niet echt een goed idee hier in de buurt. Overdag komt het er niet van ivm werk en kind. Misschien is cooling gel een optie? Het is idd een oude wond (draadbeen). Voordat ik zwanger werd reed ik hem gewoon 3 a 4 keer per week intensief en bleef het been mooi dun. Nu ik over de helft van mijn zwangerschap ben durf ik hem niet meer te rijden. Vind het risico te groot.

Heb ook wel eens gehoort dat mensen hun paard af en toe een biertje gaven maar dat was meer tegen stalbenen. Het gaat hier alleen om dat ene been. (hij lust wel een biertje op zijn tijd, net als de baas *LOL* )
Het been voelt niet warm aan ofzo, alleen de doorbloeding is niet optimaal. Die korsten zijn ongeveer vergelijkbaar met een paard dat heel lang onder een verband heeft gezeten. Alleen dan harde korstjes en niet zacht zoals onder een verband.

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 23:26

je kan ook vocht afdrijvend van vsm halen werkt ook goed
mijn paard heeft nu stalrust en aan 1 been een wond dat been is dikker nu geef ik haar dat en werkt best wel
peterselie en seldery werkt ook zeggen ze
en donker bruin bier schijnt te helpen maar de mijn paardje vind dat vies

floortje_82
Berichten: 727
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: hoengen-selfkant/limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 16:01

je moet eens een beetje appelazijn door zijn voer doen dat helpt ook de doorbloeding te stimuleren

Duif
Berichten: 56
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 16:20

De meeste die antwoord geven zeggen koelen maar als jij zelf koude voeten of handen heb is de door bloeding heel laag.
Dus ik zou zeggen lekker wandelen en het been warm inpakken.
Desnoots knoflook voeren dat help ook wel.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-03 23:02

Zal eens kijken of ie appelazijn lust. Knoflook is geen succes. Meneer laat zijn brokken dan gewoon staan. (Heb hem nog nooit zo'n nare kop zien trekken als toen ie voor het eerst knoflook proefde.... Haha! Haha! Haha! )

Hij is in ieder geval wel gek op appels, maar appelazijn.... we zullen zien. Anders kan ik altijd nog een kratje Jagerbier voor hem kopen.... *LOL*

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 12:40

Je kunt ook nog gedroogd kleefkruid geven Lachen Verder knoflook en appelazijn. Beweging is toch het beste. Bloed stroomt niet makkelijk omhoog, en heeft een pompje nodig wat zich in de straal bevindt. Maargoed, loopt het paard niet, dan heeft dat pompje weinig effect.