Wie weet een oplossing voor paard met rugklachten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cindie
Berichten: 9
Geregistreerd: 23-01-03

Wie weet een oplossing voor paard met rugklachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-03 20:34

Hallo,

Wie heeft er een idee voor een beter leven voor mijn 9-jarige KWPN-ruin van 1.73 m.

Ik kocht dit superbrave paard 3 jaar terug om er wat (basis) dressuur mee te gaan doen en tevens voor wat recreatie. Toen hij zelfs bij dit basisdressuurwerk al regelmatig moeite had om zijn rug te gebruiken hebben we na manuele therapie, fysiotherapeuten en meerdere dierenartsen besloten om foto’s laten maken bij Bosch en Duin. Hieruit bleek dat zijn rug ernstig beschadigd is, (ongeneesbaar)en tevens is hij licht Atactisch, dit laatste wisten we al, soms zakt hij door zijn achterbenen heen. Als ik hem wilde houden werd me geadviseerd hem in beweging te houden want rust roest!! Hij bleek ook een hoefkatrolontwikkeling in zijn voorbenen te hebben maar daar heeft hij (nog) geen last van. Doordat hij atactisch is (beschadigd zenuwweefsel), heeft hij geen pijn en kan nog bereden worden aan een niet te strakke teugel, hij moet zijn hoofd kunnen dragen op een manier die voor hem het prettigst is. Hij loopt de ene dag de sterren van de hemel en de volgende dag loopt hij weer erg moeizaam, net of er iets in zijn rug soms verkeerd schiet. Vooral het aanspannen van zijn spieren wat hij doet als hij een frisse bui heeft bevordert zijn beweging. Het is een beperkt recreatie paard wat bij voorkeur alleen rechte stukken mag lopen om de hoefkatrontwikkeling zo veel mogelijk te beperken. Vorig jaar heb ik een ongeluk met hem gemaakt toen hij op hol is geslagen tijdens een buitenrit en heb daarbij o.a. mijn enkel gebroken, hij staat sindsdien stil in de weide omdat mijn voet en enkel nog niet goed zijn. (De oorzaak van het op hol slaan is mij onbekend) Het is van nature een heel eerlijk en braaf paard, die in de voorgaande 2 jaar dat ik hem iedere dag bereed nooit een bokje heeft gegeven. Hooguit springt hij opzij als hij ergens van schrikt, maar daar blijft het dan ook bij. Ik ben zeer gehecht aan dit paard geraakt want het is een echte knuffel en zeer gemakkelijk in de omgang. Ook gezien zijn jonge leeftijd, verder uitstekende gezondheid vind ik het zonde om hem naar de slager te brengen. Maar zoals hij nu iedere dag alleen loopt in de wei en er verder niets meer met hem gebeurt vind ik ook niet ideaal voor hem, hij is echt altijd dol op andere paarden! Daarom dacht ik, ik gooi dit in de groep en wie weet, weet iemand een oplossing voor dit paard. Ik bedoel daarbij niet een oplossing voor mijn medische problemen want daar is absoluut niets meer aan tedoen. Misschien wil/kan iemand hem houden als gezelschapspaard in de wei samen met een ander paard (of paarden). Weidegang (voor zijn beweging) wat hij nu ook heeft vind ik erg belangrijk voor hem en een kameraad(je) zou een enorme vooruitgang voor hem zijn. Helaas hebben we zelf niet genoeg weide om een kameraadje bij hem te zetten en mijn vader gaat ook absoluut niet akkoord met 2 paarden of paard en ponytje. Als rijpaard is hij dus zeer beperkt maar bijvoorbeeld rechte stukken langs het strand lopen zou hij prima moeten kunnen, maar dressuurmatige controle kun je weinig op hem uitoefenen vanwege zijn klachten dus. Ik hoor wel als iemand een oplossing weet!!!

Cindy (emailadres: logtenstein99@zonnet.nl)
Laatst bijgewerkt door cindie op 29-01-03 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 13:27

Heb je er wel eens aan gedacht om hem aan te spannen?
Dan hoeft hij geen gewicht te dragen, loopt veel rechtuit en heeft iets te doen en is nog leuk voor jezelf ook.
Wij hebben dit gedaan met een op ataxi afgekeurd paard van 12 jaar en die vond het geweldig.
succes

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 01:47

Probeer AdB es... meisje wak ken heeft ook een paard met ataxi, werkte super. en verder gaan die rugproblemen dan ook vanzelf over!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 08:51

Als zijn rugproblemen in zijn botten/wervels zitten en het voor hem moeilijk is om een ruiter te dragen is het een moeilijk probleem. Heb je duidelijkheid gekregen hoe het probleem in zijn rug precies is?

Je zou om hem wat extra te kunnen laten bewegen met hem kunnen gaan fietsen. Zoek wel de berm op en zorg voor goed beslag of goede bekapping. Je kunt hem dan lekker onbelast laten stappen en draven.

Ik weet niet wat het effect heeft als zijn rugspieren worden versterkt, maar veel longeren lijkt me ook niet een oplossing.

Kun je geen maatje voor hem kopen waar je zelf wel op kunt rijden? Neem je hem 1 of 2 keer in de week mee voor een rustig wandelingetje en misschien is er een jong meisje/jongen die dan met je mee wil.

Als de wei te klein is voor 2 paarden, een paar uur per dag kunnen er toch wel 2 op? Als ze het samen goed kunnen vinden en je voert wat hooi op de wei, zodat ze toch wat te doen hebben, moet dat lukken. Mijn paard staat momenteel ook nog op een klein stukje, maar met hooi. Na een uur of 4 heeft hij het wel gezien, maar hij is toch buiten geweest.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 19:54

Heb je al eens een osteopaat bij je paard gehaald, misschien kan die veel van zijn klachten oplossen, cq. verminderen!!!!
Ik ken de problemen

quincy

Berichten: 221
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: oost-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 13:07

Ik ga mee met pascha. De paardenosteopaat behandeld rugklachten, halsblokkeringen en problemen met de stap van het paard. Volgens mij is dit de beste oplossing.

laura