* Lijkt op maandagziekte maar is het niet???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

* Lijkt op maandagziekte maar is het niet???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-03 00:38

Graag wil ik info over een spieraandoening die lijkt op maandag ziekte, maar geen tying-up is het voor zover ik weet.

Waarom ik dat wil weten???

Het valt mij op dat je tegenwoordig vrij vaak hoort over paarden die zeer stijf zijn in de rug en achterhand en helaas vaak, uitendelijk na lang dokteren, afgekeurd worden voor de sport omdat wedstrijd gericht trainen te veel voor ze is.
Wel kunnen ze oud worden met geen pijn als ze rustig recreatief gereden worden.
In mijn direkte omgeving weet ik al 3 paarden te noemen, 1 fries en 2 x kwpn, en ik hoor regelmatig verhalen over paarden met dezelfde symptonen.
Waar kan het aan leggen??
Hoe komt het dat paarden die niet benoemenswardigge gebreken hebben elders in het lichaam het qwa spiermassa het niet aan kunnen om getraind te worden voor de diverse takken van paardensport...
Zou het door de fokkerij kunnen zijn??Of ligt het aan het klimaat???
Of toch aan het hedendaagse gebruik en eisen....

Graag meer reacties als je een paard kent of hebt met hetzelfde probleem, misschien kan er dan eens een groot onderzoek gedaan worden naar de aanleiding van deze "ziekte".

Alvast hartelijk dank voor het lezen en ik hoop op vele reacties zodat er eens uitgezocht kan worden over de oorzaak en de gevolgen voor de paarden en de eigenaren.
Zodat je als je een paard hebt met dit dat je weet waar je aan toe bent en wat er eventueel kan helpen of waneer je moet stoppen met de hoop dat je paard ooit weer soepel wordt...

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 11:03

Ik heb geen idee van de oorzaak maar heb er wel vaak last van in de winter met mijn haflinger. Vorige winter was het zodanig slecht dat ik niet meer kon rijden. Zijn achterhand was zodanig stijf dat ik nog geen grote volte met hem kon draaien. Volgens een acupuncturiste/voedingsdeskundige/dierenarts lag het eraan dat hij te weinig vitamine E binnekreeg. Ik hem vitamine E gegeven, maar na twee weken nog geen vooruitgang. Daarna onze "eigen" dierenarts erbij gehaald, die merkte ook op dat de gehele achterhand een grote stijve massa was, maar kon er geen verklaring voor bedenken. Hij heeft een algemene pijnstiller gegeven in de hoop dat het over zou gaan en inderdaad, na een week was er duidelijk vooruitgang en kon ik weer rustaan beginnen met stappen over de harde weg. In de zomer heb ik er geen last meer van. Deze winter heb ik geprobeerd het koste wat kost te voorkomen, door o.a dekens op te gooien en de dag na een dag hard werken zeker ook te rijden allen dan wat minder. Toch kwakkelt hij er toch behoorlijk mee. Soms heb ik een half uur nodig om hem echt los te krijgen in stap.
Ik weet niet precies of je zoiets bedoelt, een soort van chronische spierpijn in de rug en achterhand

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 11:19

Ik heb ook zo'n exemplaar, al heb ik me er nog niet bij neer gelegd dat ze dan automatisch 'recreatie-materiaal' is. Je kent haar wel, het is mijn [naam verwijderd].
[naam verwijderd] is ziek geworden van een overmaat aan kuilvoer van de veehouder, kuil dat weliswaar de tweede snede was, maar toch was het land zo bemest dat dit kuil echt te veel was. Gevolg; bevangen.
En eenmaal bevangen, altijd bevattelijk.
Inmiddels is [naam verwijderd] een paar keer ziekelijk geweest. Echt bevangen was het niet, ik ben er heel alert op, maar toch, goed was het ook niet. Ondanks mijn goede zorgen, en uitgekiende eiwit-arme dieet heeft [naam verwijderd] er toch schade van opgelopen.

Ik ben onlangs naar Greet de Jonge in Haren geweest, die heeft haar achterhand los ge-accupuntuurt, [naam verwijderd] kon zichzelf niet meer los krijgen. Het heeft enorm geholpen, we gaan voor nog een behandeling!
Maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen zo bewust met het welzijn van zijn paard bezig is. Ik heb de moeite genomen om verder te kijken dan de reguliere veearts, maar dat doet niet iedereen. Wel de bokkers over het algemeen, maar er zijnv eel meer paardenhouders dan bokkers.
En met ons Friese voer is het gauw raak, kwa eiwit-overmaat. Helemaal sinds we allen schijnen te geloven dat kuilvoer echt beter is voor paarden dan hooi (I think NOT). Maar toch ook het hooi van die veehouder waar [naam verwijderd] stond was erg, erg pittig....
En hoeveel paarden krijgen echt dagelijks zoveel beweging dat ze alle brokjes er weer af gymnastieken?

Verder, er zijn ook paarden die worden gereden met bijzonder kwalijke zadels, en weinig-getalenteerde ruiters op hun rug moeten verdragen. Zon paard wordt dan echt gewoon kapot gereden. Schade die dus niet makkelijk te verhelpen is. en zoals gezegd,niet iedereen neemt de moeite zo'n paard weer beter te laten worden.
Op een gegeven moment is het slikken van het verlies aan economische waarde makkelijker, dan die hele lange en kostbae weg van revalidatie af te gaan. Niet elk paard is dat in economisch opzicht waard. De mijne eigenlijk ook niet, maar ja, verliefd he....

Ik denk zelf, want ik zie en hoor ook vaak dezelfde problemen bij anderen, dat het geen genetisch probleem is. Ik denk dat wij westerlingen onze paarden behoorlijk overvoeren en veel te weinig laten werken. Ik persoonlijk zie om die reden dan ook liever een wat mager paard, dan zo'n ronde vettert.
dAt in combinatie met wat gewond verstand (goed zadel!, meegaand rijden en de ruiter meot zelf ook eens op zijn gewicht letten tov het paard) en beter paardenmanagement (laat die paarden toch eens uitgroeien, ipv op 3 jarige leeftijd het oncours willen winnen), nou, ja als dat verbeterd, zijn deze klachten een stuk minder volgens mij.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 12:20

Dees schreef:
Helemaal sinds we allen schijnen te geloven dat kuilvoer echt beter is voor paarden dan hooi (I think NOT).


Even off topic: Wanneer het gras dat gekuild wordt goed uitgegroeid is en er aren in zitten, dan is kuil zeker niet slechter dan hooi. Het probleem zit hem in de enorme overbemesting die er in ons landje plaatsvind.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 00:22

Ik denk dat het probleem waar jij het over hebt, voornamelijk komt door te prestatie gericht willen rijden, wat Dees ook al aangeeft. Paard moet te snel op hoog niveau lopen. Dit krijg je alleen voor elkaar door op een foute manier te rijden. Hierdoor krijg je snel resultaat, maar helaas van korte duur. (en het gaat je ook veel geld kosten...) Een paard in de krul trekken is 100 keer makkelijker dan echt rijden. Met alle gevolgen van dien. Het zal echt niet in alle gevallen de oorzaak zijn hoor, maar je kan het vergelijken met RSI.