[INFO] Luchtzuigen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 00:35

Desiree schreef:
Om 22.00 uur krijgen ze opnieuw brokken met voordroog. Heel typisch, maar mijn paard dat luchtzuigt geeft voorkeur aan het voordroog en eet achteraf haar brokken op.

Overigens, toen van de zomer de stam van de berkenboom nog in de wei stond, zag ik haar er wel eens op luchtzuigen. Dus in de wei deed ze het ook. Nu niet meer, ze kan zich nergens meer op vastzetten.


toevallig! Quentin is ook een luchtzuiger, en als hij uit de wei komt(staat van 8-18 buiten) ligt er een berg hooi+wat brok&muesli in zn bak te wachten, na 1 hap brok eet hij eerst al zn hooi op en 's nachts pas zn brokken...
heeft een periode zn brok laten liggen

hij krijgt nu power plus mix van havens ipv brok en dan nog muesli erbij, dit eet hij supergoed, zuigt ook minder lucht tijdens het eten dan wanneer hij brok krijgt
hij zuigt verder nergens op, alleen vouwt hij soms zn tong dubbel als hij in de wei staat en bijt er op tot het puntje paars is maar staat dan niet dmv zn tong lucht te zuigen(wat een ander paard doet wat ik ken)

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:24

hier eet ook alles eerst de brokken op en als laatste het hooi, 2 staan er zelfs eerst hun bak uitgebreid uit te likken voor ze aan het hooi beginnen
alleen Q, de enige luchtzuiger, gaat eerst al zn hooi opeten en pas 's nachts zn brokken, vaak heeft ie zn voerbak nml nog (half)vol als 's avonds laat de stal wordt afgesloten, 's ochtends is die meestal wel leeg

behalve als ik wortels&brood over zn voer heendoe, dan duikt hij wel meteen in zn voerbak, maar dan eet hij het brood+wortels en een beetje van zn voer, om vervolgens toch eerst zn hooi op te gaan eten...

als ik ze voer als ze al op stal staan, en ze dus eerst hooi geef en dan de brok ga pakken, staan er 3 heel beledigd te schrapen bij de voerbak, en alleen Q staat dan rustig het hooi te eten

toch opvallend dat de luchtzuigers dus echt duidelijk kiezen voor eht hooi, en de niet-luchtzuigers het hooi maar bijzaak vinden en vooral graag de brok willen...

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 22:14

Q heeft op de manege eventjes een band omgehad(dat 'hoorde' zo, hadden alle luchtzuigers ik wist niet beter) maar vond het een ellende, en hij deed het toch wel, band maar weer afgelaten dus
toen hij thuis stond had ie eerst die band ook ff om, maar heb hem al snel weer afgelaten, hij staat immers van 8-18 buiten en kan dara nergens op luchtzuigen dus had hij hem alleen op stal om, maar mn moeder zette hem binnen en deed die band steeds net niet goed om dus dan maar zonder hoor

en ach als hij blij wordt van dat luchtzuigen tijdens het eten moet ie vooral zn gang gaan, ik stoor me er niet aan en met die band haal ik de oorzaak niet weg, alleen het zuigen(al deed ie het vastzetten op de bak ook met band om)
hij doet het sinds Steffi hem behandeld ivm zn bekken waar hij flink pijn aan had bijna niet meer, alleen dus tijdens het eten een paar keer vastzetten en een hap lucht nemen

wel ken ik een paard dat op de manege stond die ook een luchtzuiger was en op stal die band om moest van de eigenaresse
toen hij die band niet om had is hij die nacht gestorven aan koliek, op een vreselijk manier
uit pijn is hij zo tekeer gegaan dat de voorste schuifwand van zn box eruit is geknald, en de nog 2 paarden in boxen vlakbij hem hebben hetzelfde geprobeerd, 1 had de deur er ook uit 1 had hem flink verbogen, paard zelf werd dood gevonden in de gang, zn hoofd en benen zaten vol schaafwonden omdat hij zich tegen de muur had gegooid uit pijn(ook bloedplekken op de stalmuur en de grond, vreselijk was dat)
sectie wees uit dat het idd koliek was geweest, slag in zn darm en darm was opengesprongen
arm paard, vond het zo'n schatje
maar of dat nou voorkomen was met die band, ik weet het niet...

Q heeft overigens nog nooit koliek gehad! en mn niet-luchtzuigende pony ben ik bijna kwijt geraakt aan koliek, die is er nogsteeds erg gevoelig voor...

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 23:50

klopt Q krijgt ook powerplus mix van havens en muesli(ook op aanraden van steffi ) en hij zuigt veeeeel minder dan toen hij nog brok+muesli kreeg

maar nogsteeds is hooi favoriet bij hem!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:18

die van mij is idd ook begonnen met luchtzuigen tijdens verplichte boxrust, maar wrsch niet uit verveling maar meer uit pijn dat hij(net als veel mensen) door de pijn/stress maagklachten heeft gekregen en daardoor is gaan luchtzuigen

sinds hij nml door steffi behandeld wordt en geen pijn heeft en 100% zuiver loopt is hij zo goed als helemaal gestopt emt luchtzuigen, ipv de hele tijd wanneer hij op stal stond is het nu alleen nog tijdens het eten

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 00:25

mijn luchtzuiger is 1.72 dus niet bepaald klein

en ik heb een 2 jarige kwpn'er die ook de fles heeft gehad of sonde voeding en toen na een weke of 2 een pleegmoeder, die is 2 jaar en 5 maanden oud ruim 1.65 maar dat is geen luchtzuiger

hier staat alles bij elkaar op de wei de hele dag, en op stal gewoon naast elkaar, en ze nemen luchtzuigen echt niet over
het enige wat ze wel van elkaar over hebben genomen is de bakrand opeten, die van mn moeder deed dat al vanaf we haar kochten en nu doen ze dat alle4, maar een stroomdraadje langs het hout en een berg hooi in de wei doen wonderen

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 15:42

Quentin pakt ook weer alles vast wat hij ziet
zet hem op de poetsplaats en hij staat non-stop op het hek te zuigen
en op stal alleen tijdens het eten van zn brok/muesli
op de wei(waar hij heel de dag staat) kan hij nergens op zuigen, alles heeft een stroomdraadje erlangs, dus slijtage van zn tanden maak ik me niet druk om
ook heb ik hem nooit high gezien op wat dan ook

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:39

Die band vind ik altijd zo sneu! Ze willen niet voor niets luchtzuigen...
ik ken helaas ook paarden die zelfs als ze buitenstaan en níets hebben waar ze aan kunnen zuigen nogsteeds die bang om moeten... teveel werk voor stalpersoneel om ze om&af te doen Scheve mond

Mijn luchtzuiger heeft ook even een band om gehad, verplicht toen hij in pension stond, anderen zouden het overnemen...
Nu hij thuis staat heeft ie alweer jaaaaren geen band om, hij heeft ook nooit echt koliek door het luchtzuigen gelukkig, een enkele keer dat hij niet helemaal fit oogt en wat vaker ligt, maar omdat ze zolang het licht is buitenstaan en hij dan zelf wat rondloopt etc en nergens aan kan zuigen buiten en heel de dag dor wat hooi kan eten is het altijd bij een onschuldige bijna koliek gebleven gelukkig Lachen

Omdat ik zelf door verkeerde combi van medicijnen extreme maagklachten heb gekregen, maagzuur, maagzweer, ontstoken maagwand etc en echt verga van de maagpijn op een slechte dag vond ik dat ik moes uitsluiten dat mn paard door maagpijn/maagzuur is gaan luchtzuigen, en ik geef hem nu "stimulator" wilde eerst maagcompositum van de groene Os bestellen maar zag Stimulator toevallig hier in de winkel staan.
Hij heeft nu de 1e emmer daar van gehad en het zuigen is veel minder geworden.
Af en toe doet hij het nog wel, maar niet meer zo gefrustreerd en fanatiek als eerst Lachen
En hij doet het al zo'n 6 jaar dus het is ook deels een gewoonte die er niet meer uitgaat denk ik, maar ik heb wel het idee dat het nu minder is geworden en hij minder last van zn maag heeft.

Overigens zijn zijn tanden perfect, ondanks het jaren luchgtzuigen op hard plastic voerbak en drinkbak en tralies etc Lachen

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:14

Stimulator kost mij 18,95 zal even naar de inhoud kijken maar t zit iig in een ronde emmer.
Merk dat Q echt minder is gaan luchtzuigen en vooral minder boos rond voertijd/als je in de stal bent
Juist dan zag je hem altijd boos iets vastpakken en gaan zuigen, nu is hij veel relaxter
Nogsteeds een echte luchtzuiger hoor maar wat wil je, dat doet ie al zoooo lang!
En hooi heeft hij altijd Lachen

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:30

_manuela_ schreef:
Ik wilde even vragen of er hier mensen zijn met luchtzuigers die luchtzuigen zonder iets vast te pakken. Hoe doen die paarden dat? Kunnen ze het in elke houding? Dus BV met hun neus op de grond in het hooi.


Ja de mijne kon het op zijn tong
Tong dubbelvouwen/oprollen en daar op zuigen. Zowel op stal als in de wei deed ie dit.

Nadat hij maagcompositum van de groene os kreeg en onbeperkt hooi kreeg werd het stukken minder, maar in stress situaties deed hij het toch weer.
Nooit koliek van gehad dus de band die op de pensionstal verplicht was snel weggegooid, thuis stond hij bijna altijd buiten met zn vriendjes, niks aan de hand. Ja op dus af en toe op zn tong zuigen na.
Hij is gaan zuigen uit stress/pijn ivm lichamelijk gebrek, door die pijn aan zijn lichaam kreeg hij maagpijn en tsja van het een kwam het ander.

Heb nu een 3 jarige die héél veel aan het gapen is, vooral rond etenstijd en na het rijden, en flink kwijlt met het eten(maakt er gewoon zelf slobber van en tandarts is al geweest) die krijgt dus uit voorzorg maagcompositum, als het geen verschil maakt stop ik er weer mee, maar aangezien dit gapen etc voortekenen waren van een maagzweer bij een ander paard wil ik alles uitsluiten.

Cribbox hielp hier ook goed, maar naja ik ben gestopt met alles insmeren, dat is t gevolg wegnemen ipv de oorzaak.
Alleen op de houten omheining van bak+wei staat stroom, verder nergens.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:30

Ariebren schreef:
Voorlopig is die merrie al een paar jaar gestald geweest tussen schrikdraad.
En er staat echt stroom op.
Enne ze zuigt alleen op iets wat ze vast kan pakken op borst hoogte.
Dus nu zuigt ze niet meer, want de stalrand heeft een stroomdraadje.


Maar jij haalt dus alleen t gevolg weg, het luchtzuigen.
Niet de oorzaak van het luchtzuigen...

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 21:08

Vroeger een luchtzuiger gehad die op de pensionstal een band om moest, braaf gedaan want ja anderen deden het ook en ik was jong & onwetend..
Later stonden de paarden aan huis, onbeperkt hooi en dagelijks maagcompositum, wat voelde ik me schuldig..

Nu een jonge fries die veel gaapt en soms wat kwijlt, en stout met opstappen maarja volgens velen overdreef ik en was het gewoon een jong paard, aan het wisselen en net zadelmak.
Na 10 mnd begon hij te bijten op zn staldeur en nog meer te gapen, in overleg met de DA GastroGard gegeven eerst 2 weken proberen want ja 30,- per dag is best een aardig bedrag.. als ik met 2 weken verschil merkte moest ik nog 2 weken doorgaan.

Al na een week niet meer gapen, kwijlen, kribbebijten en staat braaf stil met opstappen!!
Dus 4 weken lang de GastroGard gegeven, was iedere euro dubbel en dwars waard!!
Daarna zou hij Pronutrin moeten krijgen maar werd toen verdacht van een allergie dus mocht het niet geven, daar baal ik wel van.. Maar hij krijgt onbeperkt hooi, 3x per dag wat luzerne en dagelijks maagcompositum van de groene Os en heeft ook 2 potjes Probiotica van de groene os gehad.
Nu voer ik care4life van pavo met pro en prebiotica er in dus gestopt met de probiotica van de groene os.
Verder kreeg hij altijd al onbeperkt hooi en nu dus nogsteeds :)

Ik vind het nog altijd erg dat ik uit onwetendheid mijn vorige paard die luchtzuigband om heb gedaan, dat paard is ondanks maagcompositum wel blijven luchtzuigen of ja zwakte af naar wat kribbebijten vooral rond voertijd maarja hij deed het al jaren dus was het een gewoonte geworden.
Mijn jonkie is 4 en ben blij dat ik het grondig aan heb gepakt met de GastroGard, hij is gestopt met kribbebijten voor het een gewoonte was geworden!!

Ik krijg ook altijd een naar gevoel als ik een luchtzuiger met band zie, al helemaal als die ook nog kuil te eten krijgt.


Er zijn trouwens steeds meer DA's die koliek in verband brengen met een maagzweer, en niet roepen die luchtzuiger moet een band om anders krijgt ie koliek(mijn luchtzuiger heeft gelukkig nooit koliek gehad, mn jonkie ook niet maar de luchtzuiger werd vroeger snel wat dun en mn jonkie had wel wat last van gas, nu nog wel soms maar niet meer dan gemiddeld)

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 21:28

Tita je bent de eerste die ik hoor zeggen dat kuil juist wordt aangeraden?
Klinkt idd wel logisch het is immers natter/weker dan hooi maar mij is altijd vertelt dat van kuil de zuurtegraad in maag&darmen verkeerd werd?

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 21:45

Klinkt idd logisch, en dan moet je idd uitproberen waar ze het goed op blijven doen!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Danij, Dartel, GoogleAdsense en 104 bezoekers