paard koffie geven bij koliek...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

paard koffie geven bij koliek...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-03 10:01

ik hoorde vanaochtend weer wat op school, als je paard koliek heeft moet hem koffie geven, het is niet bij alle soorten van koliek ik weet niet precies bij welke wel, hebben jullie hier wel eens van gehoort?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 11:11

Nee. Als je paard koliek heeft moet je de veearts bellen, niet zelf gaan klooien met vage middeltjes.....

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 15:23

Trouwens, hoe wou jij als leek vaststellen wat voor soort koliek je paard heeft?

Nee hoor, ik sluit me aan bij Sonja

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 16:49

Koffie met melk en suiker of zwart??? Tong uitsteken

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 18:56

Liefst Cappucino.....met opgeklopte melk, géén slagroom. *LOL*

Zonder dolle, al die huismiddeltjes kun je proberen als je paard iets minder ernstigs mankeerd dan koliek. Bij koliek niet zelf experimenteren, niet te lang wachten, als de bliksem dierenarts erbij!

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 22:01

ls je paard koliek heb dan kan je het dier wat pepermuntolie geven,enkele druppels op een klein stukje brood,dit kan de krampen wat verzachten.
Echter wel de dierenarts inschakelen.
Een koliek aanval kan onschuldig lijken maar in zeer korte tijd een heel groot probleem worden.
Neem het zekere voor het onzekere bij koliek.

Koffie lijkt me niet geschikt voor een paard.

Groetjes Smousje.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 22:05

@smousje schreef:
Als je paard koliek heeft dan kan je het dier wat pepermuntolie geven,enkele druppels op een klein stukje brood,dit kan de krampen wat verzachten.


Als een paard echte koliek heeft willen ze vaak niets meer eten...knap van je als je dan nog een stukje brood naar binnen krijgt.

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 00:13

Als dat niet lukt dan neem je enkele druppels op je vinger en strijk je ze af aan de tong van het paard,krijgt ie het toch binnen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 01:56

@smousje schreef:
Als dat niet lukt dan neem je enkele druppels op je vinger en strijk je ze af aan de tong van het paard,krijgt ie het toch binnen.


klinkt al beter, maar waarom komen ze toch ieder keer weer met dat stukje appel of die boterham? Waarom kan de aanwijzing niet luiden: Neem enkele druppels op je vinger en strijk ze af aan de tong van het paard? (ik weet het ik ben aan het muggenziften, kan natuurlijk altijd dat hij die boterham en dat stukje appel opeet ...)

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 11:45

Ik heb er echt nog nooit van gehoord. Mijn slogan luidt:
VA bellen en wandelen of op de wei zetten zodat hij zich niet vast kan rollen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 18:52

Je hoorde het op school.
Van een docent of mede leerling?
Kan me niet voorstellen dat een docent met zulke "tips" komt.
Vlug DA bellen lijkt me ook wel gezonder.

En ook hier vraag ik me af hoe je een paard koffie geeft?
geloof dat als mijn paard wel eetlust heeft hij het niet eens zou lusten Haha!

prompter

Berichten: 11068
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 18:56

Ik neem zelf ook geen koffie als ik pijn in mijn buik heb, het gaat er zeker niet door weg. Ongelofelijk, dat er nog steeds regelmatig van die "wondermiddeltjes" langs komen, net als zonnebloemolie voor nierproblemen. Als dat allemaal zou helpen, kunnen we de studies geneeskunde en diergeneeskunde net zo goed opdoeken...

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-03 19:51

ik was eten aan het halen en die vrouw die in de keuken bij het eten stond die vroeg dat aan een 3e jaars en die zei dat ze er wel eens van had gehoort, toen vroeg ik het nog eens aan wat anderen en die zeiden dat ze er ook wel van gehoort hadden,maar het was maar bij 1 beplaalde koliek, ik heb alleen geen idee welke, ik vond het ook een beetje raar, ik zal het nog eens aan een dierenarts vragen....
maar als meerdere er van gehoort hebben, hier heeft kennelijk niemand er nog van gehoort.....ik weet het ook niet precies, hoorde ook maar wat en ik vroeg het me af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 20:55

Je bedoelt Anita?
Die hebben vroeger thuis een manege/handelstal gehad, maar nooit gemerkt dat ze daar koffie gaven *LOL*

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 10:27

Cassidy"]
[quote="@smousje schreef:
Als dat niet lukt dan neem je enkele druppels op je vinger en strijk je ze af aan de tong van het paard,krijgt ie het toch binnen.


klinkt al beter, maar waarom komen ze toch ieder keer weer met dat stukje appel of die boterham? Waarom kan de aanwijzing niet luiden: Neem enkele druppels op je vinger en strijk ze af aan de tong van het paard? (ik weet het ik ben aan het muggenziften, kan natuurlijk altijd dat hij die boterham en dat stukje appel opeet ...)
[/quote]

even off-topic: ik kreeg eens het advies van de da om lijnzaad met sinaasappels te voeren. zo gezegd zo gedaan. maar paardje wou het niet eten. bah, vies. toen vroeg ik aan de da waar het nou eigenlijk om ging, de lijnzaad of de sinaasappels. het waren dus de sinaasappels. waarom zeg je dat niet gelijk, zei ik. daar is hij toevallig gek op............ Haha!
het ging namelijk om wat extra vitamine c Cool

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-03 20:02

runningkawa schreef:
Je bedoelt Anita?
Die hebben vroeger thuis een manege/handelstal gehad, maar nooit gemerkt dat ze daar koffie gaven *LOL*


ja ze heet geloof ik anita, ze heeft korte zwarte haren, ik wist niet dat zei wat met paarden had, maar zei vroeg het inderdaad

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 19:46

Ik zou het niet weten. Waarom geef je de koffie? Gaat het dan om de caffeine en de effecten dat dat evt zou hebben?

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 19:47

als je paard koliek heeft dan gelijk de dierenarts bellen en blijven stappen hij mag niet rollen!!!!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 00:52

Een paard met koliek mag heel best rollen. Het blijkt uit onderzoek dat er niet een verhoogde kans is op een slag in z'n darmen wanneer je je paard wel laat rollen. Let wel op dat hij zich niet kan verwonden. En stap af en toe wat met hem (om de darmmotoriek op gang te houden, richtlijn is 10 minuten per uur).