* Hengsten gedrag onderdrukken??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

* Hengsten gedrag onderdrukken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-02 12:35

Bij ons staat een ruin die hengsten gedrag vertoond, hij valt de ruinen aan en dekt de merrie's, niemand op stal is hier blij mee, is er geen medicijn (homeopatisch??), die dit gedrag kan onderdrukken?? Het paard is rond z'n tweede gecastreerd en is nooit als dekhengst gebruikt.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 12:41

KLOP KLOP KLOPhengst? Maar volgens mij is er idd niets wat je aan dit gedrag kan doen

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-02 12:50

Nee geen klop hengst, gelukkig, zijn deze eigenlijk vruchtbaar?? Anders zou Dar zeker drachtig van hem zijn Haha!

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 13:49

Hoe weet je zeker dat het geen klophengst is Verward Heb je de balletjes geteld bij de castratie Schijnheilig

In principe is een klophengst wel vruchtbaar, maar vaak is niet elke dekking 'raak'. Doordat de overgebleven teeltbal in de buikholte zit is het daar vaak te warm voor goed vruchtbaar sperma.

Overigens komt het vaker voor dat ruinen nog gewoon dekken, zeker als ze op latere leeftijd geruind zijn. Het zit meer tussen de oren dan dat ze echt weten hoe en wat Schijnheilig

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-02 13:57

Ik denk als het een klophengst was dat er toch heel wat merrie's bij ons op stal drachtig zouden rond lopen, ik denk dat als Dar hengstig is hij er zo'n tien keer per dag op springt (minimaal), ik neem aan dat als een dierenarts een paard castreerd hij toch wel telt Haha!.

Het probleem is dat alle mensen bij ons op stal eigenlijk niet meer willen dat dit paard bij hun paard in de wei gaat, Dar heeft van de zomer gewoon met wonden op haar rug en benen rond gelopen omdat dit paard (van 170cm en Dar is maar 146cm) met z'n hoefijzers (die hij natuurlijk niet even af kon doen Haha!) zo vaak op haar sprong, lijkt met niet zo goed voor een paarden rug.

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 15:25

Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand een ruin koopt, waarvan later blijkt dat het een klophengst is Lips are sealed , soms 'vergeet' een vorige eigenaar zoiets wel eens te vertellen (als die het zelf al wist).

Verder is het zeker niet raadzaam om je paard zo vaak te laten dekken als je geen veulen wilt. Er bestaat altijd de kans van een infectie, zeker als hij veel verschillende merries kort na elkaar dekt.
Mocht je zelf nog eens een veulen willen dan loop je de kans dat het dan niet meer lukt.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-02 16:58

Het meisje van wie hij is kent hem al van veulen af aan, maar ik ken idd iemand wie dat is over komen, die kocht twee welsh A ruintjes, dacht ie, maar het bleken !alle twee! klophengsten te zijn.
Ik wil Dar ook liever niet meer bij hem in de wei hebben, m'n stalhouder en de eigenaar van het paard mogen dat lekker met z'n tweeën uitzoeken, maar het zou mooi wezen als dit gedrag onderdrukt kon worden.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 23:55

Sugarmiss
Citaat:
Doordat de overgebleven teeltbal in de buikholte zit is het daar vaak te warm voor goed vruchtbaar sperma.


Wie heeft je dat fabeltje verteld????? Huilen

Laat hem toch maar eens dekken.
Kun je toch eens zien of hij bevrucht Tong uitsteken

Vincent15
Berichten: 61
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 00:48

letizia80 schreef:
medicijn (homeopatisch??), die dit gedrag kan onderdrukken?? .


Bij de paarden drogist verkopen ze een homeopatisch middel om hengsten gedrag wat te onder drukken.

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 11:33

Troef schreef:
Wie heeft je dat fabeltje verteld????? Huilen

Een goeie DA, maar ik zeg ook niet dat het nooit lukt, sommige kikkervisjes zijn heel sterk en volhardend Haha!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 12:08

Officieel mag je ook niet de zichtbare bal van een klophengst verwijderen, juist om dit soort gedoe te voorkomen.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 14:33

of geen half werk verrichten Haha!

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 15:37

dit jaar hebben wij 3 hengsten laten castreren 1 van 3 jaar en 2 van 8 jaar

zij vertonen soms ook nog hengsten gedrag
ik geef ze "moody mare" van de paarden drogist en ik vind het wel verbeteren.
moody mare werkt op de hormonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 15:54

Maar Jos, het worden toch niet ineens vrouwtjes als je ze laat casteren Verward

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 18:19

nee Haha! maar het werkt op hun hormonen .
af het nou mannetjes of vrouwtjes zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 12:55

*LOL* Hihi, ik dacht al dat ze in NoordHolland een heeeeel aparte manier van castreren hadden....
Ik wist niet dat het bij ruinen ook zou werken, dacht dat er wel veel verschil zou zijn tussen vrouwtjeshormonen en mannetjeshormonen Haha! Ik denk dat homeopathische druppels of kruiden ook te vinden moeten zijn voor dit probleem....

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-03 18:03

Ik heb een mailtje naar de paardendrogist gestuurd, maar nog niks ontvangen.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-03 13:00

Het volgende berichtje kreeg ik van de paarden drogist:

Geachte mevrouw Fioratti,

Hartelijk dank voor het stellen van uw vraag.

Als uw ruin dit gedrag al langdurig vertoond, is de kans dat het gaat om een
gedragsafwijking (diep ingeworteld gedrag) heel erg groot. Dergelijk gedrag
is niet tot nauwelijks te corrigeren; vergelijkt u het maar eens met mensen
die nagelbijten of een zenuwtrekje hebben.

U kunt proberen of het helpt als u uw ruin rustgevende kruiden geeft, zoals
bijvoorbeeld Easy Going. Geeft Easy Going binnen 3-4 weken geen enkel
resultaat, dan kunt u proberen of een voedingssupplement zoals Pavo Nerv
Control helpt.


Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat iets rustgevends zou helpen, tenzij je het paard half stoned in de wei zet, wat jullie?

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 18:03

Misschien moet je het andersom proberen. Aangezien hij (door z'n ijzers) de andere paarden echt verwond, apart zetten en dan beginnen met druppels of voer en dan na een poosje kijken of het gewerkt heeft. Zeker omdat het toch even duurt voordat er effect kan worden verwacht.

Ik ben zelf altijd een beetje argwanend tegen homeopathie en voedingssupplementen. Ik volg dan graag het principe eerst zien dan geloven.
Aan de andere kant kan het vast geen kwaad om het te voeren, misschien alleen in je eigen portomonee.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 15:47

Tja, in dit geval geloof ik ook niet zo in middeltjes enzo. Is het niet mogelijk om hem met een andere ruin(en) en zonder merries in een groep te plaatsen?? Het komt toch regelmatig voor dat ruinen af en toe nog hengstengedrag vertonen. Mijn merrie is zeer opdringerig als ze hengstig is en helaas dekt mijn ruin haar dan ook (gelukkig niet andermans merrie!). Hij heeft dit nooit eerder gedaan. Ze hebben geen van beide ijzers en zijn dikke vrienden. Op het toppunt van de hengstigheid hou ik ze 1 of 2 dagen gescheiden. Het lijkt me in elk geval erg sneu als deze ruin nu altijd alleen zou moeten staan. En ook niet noodzakelijk. Succes.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 22:36

Wat ook heel goed werk is Hormonise, dit is een natuurlijk middel dat de hormoonhuishouding op 1 level houd.
Je kan het bestellen bij www.jordenshippo.nl

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-03 23:14

Maar heeft het wel met hormonen te maken? Ik denk dat het meer een gedragsprobleem is.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-03 23:17

Ik heb ook niet het idee dat de eigenaar er iets aan gaat doen, zij heeft er nl geen probleem mee, ik ga het probleem maar bij de stalhouders neerleggen, en dan mogen hun kijken wat ze er mee doen, maar Dar gaat bij hem de wei niet meer in, hebben ze daar een probleem mee, dan ga ik een andere stal zoeken! Niet dat ik daar zoveel zin in heb, ik heb het verder prima naar m'n zin hier, volgend jaar moet het geen probleem zijn want dan laten we Dar dan dekken Haha!

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 00:42

Jos"]
ik geef ze "moody mare" van de paarden drogist en ik vind het wel verbeteren.
moody mare werkt op de hormonen.
[/quote]
[quote="Sonja schreef:
Maar Jos, het worden toch niet ineens vrouwtjes als je ze laat casteren


Ik gaf mijn hengst ook "moody mare" en hij werd er zeker rustiger en handelbaarder door.
Dus het help ook bij "Echte mannetjes" Knipoog

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 01:51

letizia80 schreef:
Maar heeft het wel met hormonen te maken? Ik denk dat het meer een gedragsprobleem is.


Kan idd ook, maar een weersverandering, dus koud en dan weer warm kunnen de hormonen de lucht in doen schieten.
Castratie hoeft niet alle aanmaak van hormonen te stoppen, bij honden bv zie je dit heel vaak, vooral bij de dominante typjes, het mannelijke hormoon wordt ook in de bijnierschors aangemaakt en dat blijft zo ook al is hij gecastreerd, daarom zegt een chemische castratie bij honden dus echt niet altijd alles.
Vandaar dat ik reageerde met die hormonise, proberen kan altijd.