Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Citaat:Paarden met PSSM reageren doorgaans goed op een aangepast dieet dat rijk is aan vetten en arm
aan suikers en zetmeel. Deze paarden moeten regelmatig worden getraind, omdat volledige rust de klinische verschijnselen juist verergert.
Therapie :
* Voeding:
- droog hooi
- FiberMix (Vitalbix): 2 kg per dag
- krachtvoer:
x Cereal Free (Reverdy): 1,5 kg per dag
x Vitalbix Active+: 1 kg per dag
- lijnzaadolie 100 ml per dag gedurende 1 week, vervolgens 150 ml per dag gedurende 1 week, vervolgens 250 ml per dag
Aangezien het suikergehalte in hooi kan variëren, kan het nodig zijn om het hooi te laten analyseren
als het aangepaste dieet onvoldoende effect heeft.
* Supplementen:
1. Vitamine E: 1000 IE per dag als onderhoudsdosis - Vitamin E liquid (Gold Medics): 10ml per dag
2. TRM Maxitop (te bestellen via Equicom.shop): 50 g per dag
3. Psyllium: 100 g per dag gedurende 3 maanden
* Beweging
- Dagelijkse beweging wordt aanbevolen om te voorkomen dat er meer suikers in de spiercellen worden opgeslagen.
- Dagelijkse, lichte inspanning is essentieel.
- Een lange warming-up.
- Uitgebreide stretchoefeningen.
- Dagelijks weidegang of wandelingen.
Weidegang is goed, maar vermijd suikerrijk gras.
- Een geleidelijke hervatting van de training na een tyingup episode is belangrijk, evenals het vermijden van langdurige rust, aangezien dit de symptomen kan verergeren wanneer het paard weer aan het werk gaat.
Farjen schreef:Ik heb van de kliniek te horen gekregen dat mijn paard effectief PSSM heeft. Via de haaranalyse wist ik dat al, hij is n/p4. Maar ik kan me niet echt helemaal vinden in hun advies:Citaat:Paarden met PSSM reageren doorgaans goed op een aangepast dieet dat rijk is aan vetten en arm
aan suikers en zetmeel. Deze paarden moeten regelmatig worden getraind, omdat volledige rust de klinische verschijnselen juist verergert.
Therapie :
* Voeding:
- droog hooi
- FiberMix (Vitalbix): 2 kg per dag
- krachtvoer:
x Cereal Free (Reverdy): 1,5 kg per dag
x Vitalbix Active+: 1 kg per dag
- lijnzaadolie 100 ml per dag gedurende 1 week, vervolgens 150 ml per dag gedurende 1 week, vervolgens 250 ml per dag
Aangezien het suikergehalte in hooi kan variëren, kan het nodig zijn om het hooi te laten analyseren
als het aangepaste dieet onvoldoende effect heeft.
* Supplementen:
1. Vitamine E: 1000 IE per dag als onderhoudsdosis - Vitamin E liquid (Gold Medics): 10ml per dag
2. TRM Maxitop (te bestellen via Equicom.shop): 50 g per dag
3. Psyllium: 100 g per dag gedurende 3 maanden
* Beweging
- Dagelijkse beweging wordt aanbevolen om te voorkomen dat er meer suikers in de spiercellen worden opgeslagen.
- Dagelijkse, lichte inspanning is essentieel.
- Een lange warming-up.
- Uitgebreide stretchoefeningen.
- Dagelijks weidegang of wandelingen.
Weidegang is goed, maar vermijd suikerrijk gras.
- Een geleidelijke hervatting van de training na een tyingup episode is belangrijk, evenals het vermijden van langdurige rust, aangezien dit de symptomen kan verergeren wanneer het paard weer aan het werk gaat.
Mijn beleid nu kan best wel wat verbetering gebruiken, jullie ideeën?
- Als korrels krijgt hij Fibermix van equilannoo (deze krijgt hij vast op stal, ik kan enkel kiezen uit dit of gewone basisbrok)
- halve schep Metazoa musclefit
- Verpakt hooi
- Allerlei van Horseflex: Aminozuren, magnesium, vitamine E,
- lijnzaadolie
- kurkuma
Odetje92 schreef:Ik volg al langere tijd jullie topic, zo waardevol voor mij als profesional, heb al regelmatig klanten gewezen op de pssm site en de testen.
Ik kom nu een aantal keren de naam Marion Otto tegen, waar kan ik haar informatie vinden? Heeft zij een website oid?
pluisje88 schreef:Heel veel paarden doen het beter op soja dan op luzerneheb al heel veel biotensor testen gedaan in mijn leven en zelden test er een paard passend op luzerne. Soja is zelden niet passend wat ik tot nu toe gezien heb.
Farjen schreef:Mijn beleid nu kan best wel wat verbetering gebruiken, jullie ideeën?
- Als korrels krijgt hij Fibermix van equilannoo (deze krijgt hij vast op stal, ik kan enkel kiezen uit dit of gewone basisbrok)
- Verpakt hooi
- lijnzaadolie
- kurkuma
DinkeyGirl schreef:Ja mijn dierenarts had het ook over vetten maar dat is volgens mij meer voor PSSM1? Hierboven staat ergens een goede leidraad voor een dieet, en verder kan ik je de leidraad van P2 van Marion Otto via PB sturen als je Engels goed is? Daar staat precies in welke supplementen je het beste kunt geven en als je bloedonderzoek wilt laten doen, welke dingen te testen? Deze is ook op Facebook te vinden maar ik heb ze van alle varianten die ik kon vinden, op mn mobiel opgeslagen. Dus mocht iemand een andere leidraad zoeken, laat maar even weten!
Change03 schreef:Farjen schreef:Mijn beleid nu kan best wel wat verbetering gebruiken, jullie ideeën?
- Verpakt hooi
- lijnzaadolie
- kurkuma
Onderstaand overzichtje blijf ik echt heel erg fijn vinden. Jammer dat je geen ander voer mag kiezen dan Lannoo of een basisbrok. Ook niet als je een bakje klaar zet?
[ Afbeelding ]

Ook al "weet" ik het al een lange tijd, nu voelt het echt definitief dus er zijn wel al wat traantjes gevloeid
Zeker omdat ik al een pssm'er heb moeten inslapen, het voelt alsof onze "carrière" helemaal voorbij is.
Change03 schreef:pluisje88 schreef:Heel veel paarden doen het beter op soja dan op luzerneheb al heel veel biotensor testen gedaan in mijn leven en zelden test er een paard passend op luzerne. Soja is zelden niet passend wat ik tot nu toe gezien heb.
Ik zou beide weglaten. Er zijn genoeg andere eiwitbronnen. Mijne kwam op de biotensor op luzerne, soja en mais alle 3 even gevoelig eruit.
Farjen schreef:Mac, ik heb me uiteindelijk toch laten overhalen om een spierbiopt te laten uitvoeren.
Vooral omdat er maar bleef gehamerd worden door verschillende dierenartsen dat de testen voor PSSM2 niet gevalideerd zijn. Paard heeft er gelukkig niet veel last van gehad volgens mij en het antwoord was nu wel duidelijk zonder discussieOok al "weet" ik het al een lange tijd, nu voelt het echt definitief dus er zijn wel al wat traantjes gevloeid
Zeker omdat ik al een pssm'er heb moeten inslapen, het voelt alsof onze "carrière" helemaal voorbij is.
En ik hoop echt dat we, zowel jij als ik, ze met een aangepast dieet echt goed op de rit krijgen. Soms word ik er zo moedeloos van. Vooral door de spanning die ze opbouwt en het hele schrikken valt ze eigenlijk niet goed te trainen. Ze is wel ontzettend werkwillig maar met zo veel spanning in dr lijf ben je eigenlijk alleen maar bezig met haar aandacht bij jou te houden en er niet af te vallen
MyChoice schreef:Dat hoeft op zich niet hoor. Dat idee had ik ook. M’n jonge merrie gekocht omdat ik mn oudere merrie met mijn toenmalige PSSM dieet niet in orde kreeg. Jonkie gekocht en die bleek ook PSSM te hebben. M’n wereld stortte in. Het was een puzzel. Maar binnen een jaar had ik haar op orde. En ik merk nu nagenoeg niks meer van haar PSSM. Als ik wat merk is het iets minder snel spieren opbouwen. Maar daar heb ik geen problemen mee. We doen alles wat ik met een gezond paard ook zou doen. Waaronder crosslesjes. En dan voelt ze de volgende dag nog steeds soepel in haar spieren. Dus geef de moed niet te snel op
Farjen schreef:Mac, ik heb me uiteindelijk toch laten overhalen om een spierbiopt te laten uitvoeren.
Vooral omdat er maar bleef gehamerd worden door verschillende dierenartsen dat de testen voor PSSM2 niet gevalideerd zijn.
DinkeyGirl schreef:MyChoice schreef:Dat hoeft op zich niet hoor. Dat idee had ik ook. M’n jonge merrie gekocht omdat ik mn oudere merrie met mijn toenmalige PSSM dieet niet in orde kreeg. Jonkie gekocht en die bleek ook PSSM te hebben. M’n wereld stortte in. Het was een puzzel. Maar binnen een jaar had ik haar op orde. En ik merk nu nagenoeg niks meer van haar PSSM. Als ik wat merk is het iets minder snel spieren opbouwen. Maar daar heb ik geen problemen mee. We doen alles wat ik met een gezond paard ook zou doen. Waaronder crosslesjes. En dan voelt ze de volgende dag nog steeds soepel in haar spieren. Dus geef de moed niet te snel op
Heel erg bedankt hiervoor, dit had ik even nodig! Het is fijn om een voorbeeld te hebben waar je naar toe kunt werken!
MyChoice schreef:Dat hoeft op zich niet hoor. Dat idee had ik ook. M’n jonge merrie gekocht omdat ik mn oudere merrie met mijn toenmalige PSSM dieet niet in orde kreeg. Jonkie gekocht en die bleek ook PSSM te hebben. M’n wereld stortte in. Het was een puzzel. Maar binnen een jaar had ik haar op orde. En ik merk nu nagenoeg niks meer van haar PSSM. Als ik wat merk is het iets minder snel spieren opbouwen. Maar daar heb ik geen problemen mee. We doen alles wat ik met een gezond paard ook zou doen. Waaronder crosslesjes. En dan voelt ze de volgende dag nog steeds soepel in haar spieren. Dus geef de moed niet te snel op
MyChoice schreef:Je moet kijken naar de behoefte voor een paard met PSSM. En dan kijken hoeveel je effectief voert met je product. Op basis daarvan krijgt mijn paard 20 gram magnesiumcitraat. Ze is ca 635 kilo.
Mijn hele dieet is gebaseerd op wat een paard met PSSM aan behoefte heeft van verschillende vitaminen, mineralen, eiwitten etc. Daar voer ik naar. En daarmee dus een klachtenvrij paard. En ja, dat is duur. Ik ben rond de 275 euro per maand kwijt aan haar dieet. Maar ja, ze doet het er super goed op. En zoals mijn man zegt, je kunt beter meer investeren en er wat mee kunnen dan dat je toch al veel geld betaalt voor hebben van een paard maar waar je dan weinig tot niks mee kunt.
DinkeyGirl schreef:MyChoice schreef:Je moet kijken naar de behoefte voor een paard met PSSM. En dan kijken hoeveel je effectief voert met je product. Op basis daarvan krijgt mijn paard 20 gram magnesiumcitraat. Ze is ca 635 kilo.
Mijn hele dieet is gebaseerd op wat een paard met PSSM aan behoefte heeft van verschillende vitaminen, mineralen, eiwitten etc. Daar voer ik naar. En daarmee dus een klachtenvrij paard. En ja, dat is duur. Ik ben rond de 275 euro per maand kwijt aan haar dieet. Maar ja, ze doet het er super goed op. En zoals mijn man zegt, je kunt beter meer investeren en er wat mee kunnen dan dat je toch al veel geld betaalt voor hebben van een paard maar waar je dan weinig tot niks mee kunt.
Ja daar ben ik het helemaal mee eens! Alleen vind ik het onwijs moeilijk om dan te bepalen waar ik meer of minder van zou moeten geven. Ik heb even geteld maar ik geef 9 dingen door haar voer. Waarvan 1 een balancer, 1 probiotica/maag/darm en 1 voor de suikerstofwisseling dus daar hoef ik niet in de veranderen. Maar van de rijsteiwitten, aminozuren, vitamine E, magnesium en straks eventueel de mangaan en B vitaminen erbij vind ik dat lastig. Hoe weet je bv of je bij schrikkerigheid de vitamine E moet ophogen of dat je dan toch B vitamines moet gaan bijgeven? Of in ons geval had ik de vitamine E opgehoogd en daarna weer bloed geprikt omdat ik geen verschil merkte. Ja dan weet je dat je dat aan moet passen. Maar dat stukje vind ik wel erg lastig