[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Celebi

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 09:55

Je weet dat de werking afneemt wanneer de pillen in contact komen met lucht en licht? Ze zo ver van te voren klaarmaken is niet perse geadviseerd.

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 09:57

criollo_yess schreef:
Mijn shet moet elke dag een half tablet Pergoquin. Elke paar weken maak ik een voorraadje halve tabletten in capsules klaar, dus ben dan wel even zoet met breken en capsules vullen. Ik breek ze nu handmatig, maar vraag me af of een pillensnijder handig is. Zijn er in deze groep mensen die een pillensnijder of pillenschaar gebruiken om de tabletten Pergoquin te halveren? Zo ja, welke gebruik je? En is het handig?

Ik kreeg er een bij de doos met prascend. Die kan snijden en vermalen. Vraag even aan je DA.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 10:14

Ik vind een halve wel veel klinken voor een shet? := Krijgt mijn ene IJslander ook.

Ze zijn zo makkelijk te breken dat ik ze idd altijd gewoon zelf breek.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 12:00

Skessa_ schreef:
Ik vind een halve wel veel klinken voor een shet? := Krijgt mijn ene IJslander ook.

Ja, in 1e instantie een halve, maar begin dec weer bloedprikken. Misschien kan de dosis dan omlaag.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 12:01

Celebi schreef:
Je weet dat de werking afneemt wanneer de pillen in contact komen met lucht en licht? Ze zo ver van te voren klaarmaken is niet perse geadviseerd.

Stop ze direct in rode capsules en bewaar ze dan in een afgesloten potje in het donker (voerkist). Dus hopelijk valt het dan mee met de afbraak van de werking.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 12:05

Skessa_ schreef:

Mijn shetten staan al jaren op een halve en de dierenarts stelde op basis van de bloeduitslagen zelfs voor om naar 3/4 of 1 te verhogen. Hierin ben ik niet meegegaan omdat er 1 sowieso veel last heeft van de bijwerkingen maar het bloedbeeld is wel een van de uitgangspunten voor de dosering.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 12:07

Ik las dat een kliniek corticosal aanbevolen had voor een paard met ppid en dat ze daar goede ervaringen mee hadden.
Heeft iemand daar ervaring mee ?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 13:39

Ik dacht dus dat het flink zou schelen dat ik Pergoquin zou afnemen ipv Prascend.. Betaal ik blijkbaar nu 140,65 voor 60 pillen en Prascend was 153,59 voor 60 tabletten. Van 2,55 naar 2,34 per pil.. Waarom zijn andere dierenartsen zoveel goedkoper? :=

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 13:50

Nou dat valt idd tegen. Ik zit iig een heel stuk lager. Geen andere da waar je het kan halen zeker?

Roraima

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 13:51

Celebi schreef:
Ik dacht dus dat het flink zou schelen dat ik Pergoquin zou afnemen ipv Prascend.. Betaal ik blijkbaar nu 140,65 voor 60 pillen en Prascend was 153,59 voor 60 tabletten. Van 2,55 naar 2,34 per pil.. Waarom zijn andere dierenartsen zoveel goedkoper? :=

Vaak betaal je voor kleinverpakkingen ook meer, dan als je een doos van 200 tabletten neemt.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 14:01

Ga ernaar vragen.. Had het nu telefonisch gevraagd en het is vandaag op stal gelegd. Verwachtte een grote doos maar zag op de factuur gewoon weer 140 voor 60 pillen staan..

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 17:23

Ik heb van de week 113.50 voor 60 pillen Pergoquin betaald.
Noord-Brabant.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 18:52

Ik een nieuwe DA of een andere en heb in juli dit jaar 200 pergoquin gekocht voor €329,87 dat is dus €1,65 per pil.

Voorheen had ik een andere DA en stond ze op Prascend daar heb ik in nov 2024 €283,25 voor betaald dat is dus €1,77 per pil.

Paard 1,63m. krijgt in de zomermaanden een halve en in de wintermaanden 3 kwart dit is al jaren zo en ze doet het er tot nu toe super goed op, dit doe ik al jeten zo in overleg met de DA. Ik merkte het 1ste jaar dat ze de zomermaanden dat ze niet fit was medicatie in 1ste instantie verhoogd en het werd erger dus in overleg medicatie omlaag gedaan en ze knapte op. Toen het kouder werd merkte ik weer dat ze veranderde ook in gedrag dus in overleg de medicatie weer iets verhoogt en ze knapte weer op en sinds toen kijk ik naar mijn paard en is dit wat voor haar werkt.

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 11:18

Hallo allemaal,

Ik meld mij hier ook even. Ik werd zojuist gebeld dat mijn paard positief is voor PPID, met een waarde van 19, welke 11 mocht zijn. Nu gaan we starten met de Prascend. Advies is 1 tablet, maar ik ga starten met een halve. Dit nadat ze zaterdag ineens bevangen stond en al een tijdje wat op en af gaat kwa het wel en niet rad lopen. Gaat om een kwpn’er van 26 jaar. Ik verdacht haar al geruime tijd er van, vanwege het mega lange haar en uitgezakte buik. Daarom kreeg ze al ruim een jaar hypo balance, waardoor ze veel beter door haar haren heen kwam en haar buik werd een stuk minder. Vanwege artrose krijgt ze sinds ong een half jaar ook duivelsklauw, waar ze een stuk fitter van werd. Maar nu met haar kreupelheid doordat ze bevangen is, staat ze tijdelijk op metacam en starten we dus de Prascend.

Nu is mijn vraag aan jullie, kan ik de hypobalance en de duivelsklauw door blijven gebruiken ? Of moet ik deze nu stoppen. Uiteraard vraag ik de DA er zo als ik de medicatie ophaal er er ook even naar, maar ben ook benieuwd naar jullie ervaringen en meningen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 11:30

Hmm een ingewikkelde kwestie. Allereerst dacht ik 19 is toch niet zo hoog? Een hele pil daarentegen wel om te starten. Zelfs een halfje. Zou misschien zelfs een kwartje overwegen de eerste weken. Het is heftig spul en hoe rustiger je opbouwt, hoe minder bijwerkingen je vaak ziet.

Daarnaast lees ik daarna dus over hoefbevangenheid. Is ze getest tijdens de hoefbevangenheid? Want dan kan de waarde ook hoger uitvallen en gezien 19 nou niet enorm hoog is, is dat ook nog een optie.

Maar daarna las ik dus weer dat je glucobalance voert en daar zit geloof ik monnikspeper in. Die schijnt in een onderzoek de ACTH waarde bij sommige test dieren naar beneden te halen, maar zonder het proces zelf echt te remmen. Dus misschien had de waarde anders juist veel hoger geweest.

Het kan een beetje alle kanten op voor mijn gevoel.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 11:32

Celebi schreef:
Hmm een ingewikkelde kwestie. Allereerst dacht ik 19 is toch niet zo hoog? Een hele pil daarentegen wel om te starten. Zelfs een halfje. Zou misschien zelfs een kwartje overwegen de eerste weken. Het is heftig spul en hoe rustiger je opbouwt, hoe minder bijwerkingen je vaak ziet.

Daarnaast lees ik daarna dus over hoefbevangenheid. Is ze getest tijdens de hoefbevangenheid? Want dan kan de waarde ook hoger uitvallen en gezien 19 nou niet enorm hoog is, is dat ook nog een optie.

Maar daarna las ik dus weer dat je glucobalance voert en daar zit geloof ik monnikspeper in. Die schijnt in een onderzoek de ACTH waarde bij sommige test dieren naar beneden te halen, maar zonder het proces zelf echt te remmen. Dus misschien had de waarde anders juist veel hoger geweest.

Het kan een beetje alle kanten op voor mijn gevoel.

Hier ga ik in mee!

Duivelsklauw geef ik ook, dat is geen probleem.
(zolang die op metacam staat niet nodig)

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 11:52

Oké dus als ik jullie reacties even samenvoeg, lijkt het jullie beter om te starten met een kwartje. Dat vind ik prima, want eigenlijk ben ik niet zo van de medicatie en houdt het het liefst zo natuurlijk mogelijk. Ophogen kan natuurlijk altijd nog.

Duivelsklauw kan ze dus na de metacam gewoon door krijgen (dat is mooi, want heb net vorige week weer 5l binnen gekregen).

Alleen de hypo balance zit ik nog mee in twijfel.

Verder krijgt ze droog suikerarm hooi en metazoa brok. Hier staat ze al jaren op, omdat ik ook een pony had met IR en PPID en na het overlijden van onze pony, zijn we hier gewoon mee doorgegaan.

Met onze pony werd eerst ook gezegd 1 tablet, maar dit hebben we terug gebracht naar 1/8 omdat ze anders niet te genieten was en zelfs agressief werd. Dit is ook een reden dat ik er terughoudend mee ben. Maar door schade en schande wordt men wijs, zeggen we dan maar…

Ps. Ze is idd tijdens de bevangenheid getest.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 11:58

Ik weet niet zo goed wat wijsheid is hier. En als je dierenarts klakkeloos zegt doe maar 1 hele pil (bij een waarde van 19 tijdens hoefbevangenheid) dan weet ik ook niet hoe betrouwbaar advies ik daar verder zou krijgen.

Aan de ene kant zou ik denk ik heel graag de 0 meting willen zien. Dus geen hypobalance (sorry typte net glucobalance) en geen medicatie maar ook geen hoefbevangenheid. Dan meten om de echte waarde te achterhalen en als die hoog genoeg is dan pas beginnen met medicatie. Maar dat is wel een heel proces en zeker met hoefbevangenheid van PPID wil je juist wel zo snel mogelijk starten met medicatie. Vind het een ingewikkelde combinatie.

Duivelsklauw kan inderdaad over het algemeen geen kwaad. Het werkt pijnstillend dus als het paard het daarop goed doet zal er minder snel een verhoging van ACTH zijn door de (chronische) pijn.

Hier trouwens het artikel die ik altijd naar iedereen stuur die mij heel erg geholpen heeft om de medicatie en het belang ervan te begrijpen. Daarin staat dus ook iets over de onderzoeken naar de werking van monnikspeper en de mogelijkheid van tegenwerking van Pergolide.

https://hoefbevangen.info/pergolide-of- ... J8947Yc1tH

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 12:24

Waarom gelijk met pillen beginnen de waarde kan door allerlei factoren verhoogd zijn. 19 is niet echt veel te hoog, hier werden ook pillen geadviseerd maar daar werd hij veel slechter van. Nu met alternatieve middelen is hij weer helemaal zichzelf.

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 12:44

marleen_usar schreef:
Waarom gelijk met pillen beginnen de waarde kan door allerlei factoren verhoogd zijn. 19 is niet echt veel te hoog, hier werden ook pillen geadviseerd maar daar werd hij veel slechter van. Nu met alternatieve middelen is hij weer helemaal zichzelf.

Nu sla je de plank mis en heb je mijn berichten niet goed gelezen.

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 13:19

Celebi schreef:
Ik weet niet zo goed wat wijsheid is hier. En als je dierenarts klakkeloos zegt doe maar 1 hele pil (bij een waarde van 19 tijdens hoefbevangenheid) dan weet ik ook niet hoe betrouwbaar advies ik daar verder zou krijgen.

Aan de ene kant zou ik denk ik heel graag de 0 meting willen zien. Dus geen hypobalance (sorry typte net glucobalance) en geen medicatie maar ook geen hoefbevangenheid. Dan meten om de echte waarde te achterhalen en als die hoog genoeg is dan pas beginnen met medicatie. Maar dat is wel een heel proces en zeker met hoefbevangenheid van PPID wil je juist wel zo snel mogelijk starten met medicatie. Vind het een ingewikkelde combinatie.

Duivelsklauw kan inderdaad over het algemeen geen kwaad. Het werkt pijnstillend dus als het paard het daarop goed doet zal er minder snel een verhoging van ACTH zijn door de (chronische) pijn.

Hier trouwens het artikel die ik altijd naar iedereen stuur die mij heel erg geholpen heeft om de medicatie en het belang ervan te begrijpen. Daarin staat dus ook iets over de onderzoeken naar de werking van monnikspeper en de mogelijkheid van tegenwerking van Pergolide.

https://hoefbevangen.info/pergolide-of- ... J8947Yc1tH

Dankjewel voor de info. Zeker een interessant artikel!

Mijn probleem is ook dat ik niet meer weet wat wijsheid is. Vandaar dat ik de vraag hier nu ook stel. Het is jaren goed gegaan op de supplementen die ze nu krijgt, helaas blijkt dat het dus niet afdoende is.

Nu alles op 0 zetten is geen optie, omdat ze nog steeds niet helemaal lekker loopt. Is zou dat best komend voorjaar willen uitproberen en dan testen. Nu is het eerst vooral zaak om haar pijnvrij te krijgen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 14:35

Nee bedoel ook niet alles, maar alles wat invloed kan hebben op de ACTH waarde dus Pergolide, potentieel die monnikspeper en pijn. Dus pijnvrij is sowieso altijd stap 1.

Maar wat ik me opeens bedenk. Je hebt zeker je testresultaten in pmol/l gekregen en niet in mg/ml. De normaalwaarden van november zijn daarin tot 15mg/ml en positief boven de 50. In december is dat 15 en 40. Vandaar dat het heel laag voelt die waarde. Maar als het pmol/l is, zijn die marges heel anders en dan zit je volgens mij inderdaad wel gewoon in de positieve waardes. Die referentie kaders zijn alleen lastiger te vinden omdat ze minder vaak gebruikt worden.

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 14:41

Celebi schreef:
Nee bedoel ook niet alles, maar alles wat invloed kan hebben op de ACTH waarde dus Pergolide, potentieel die monnikspeper en pijn. Dus pijnvrij is sowieso altijd stap 1.

Maar wat ik me opeens bedenk. Je hebt zeker je testresultaten in pmol/l gekregen en niet in mg/ml. De normaalwaarden van november zijn daarin tot 15mg/ml en positief boven de 50. In december is dat 15 en 40. Vandaar dat het heel laag voelt die waarde. Maar als het pmol/l is, zijn die marges heel anders en dan zit je volgens mij inderdaad wel gewoon in de positieve waardes. Die referentie kaders zijn alleen lastiger te vinden omdat ze minder vaak gebruikt worden.

Dat klopt idd. Zo legde de dierenarts het ook uit. Ze gaf aan dat tot 11 normaal was. Ze reageerde net ook op mijn berichtje dat het goed is om door te gaan met de hypo balance. Ik ga dan vanavond een 1/4 tabletje erbij geven. Heb ook lege capsules besteld om ze in te doen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 14:45

Ja dan zou ik toch wel gewoon starten inderdaad. Mijn dierenarts hield zelf aan starten met een kwartje en dan na een week of 4 hertesten en op basis van die uitslag verder ophogen. Zo kom ze ook monitoren of de Pergolide aansloeg en de bijwerkingen minimaliseren. Hij heeft geen enkele bijwerking gehad. Helaas raakte hij kreupel dus na het verhogen dat jaar niet mee4 hertest. Dat heb ik het jaar erop weer gedaan en toen via driekwart naar een hele gegaan. Daar lijkt hij nu vrij stabiel op.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 15:03

Ik heb mijn ene IJslander een hele tijd op een half tabletje gehad, opnieuw laten testen, toen zat zij qua waarde in "grijs gebied".
Vorig jaar stond ze steeds onwijs veel te zweten, echt constant nat op de hals. Toen in overleg met de DA naar 3/4 gegaan en toen ik dat een aantal weken heb gegeven opnieuw laten testen en toen was de waarde wel mooi laag.

Dit jaar nog geen last van het zweten, dus ze heeft er zeker baat bij dat ik omhoog ben gegaan.