Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
criollo_yess schreef:Mijn shet moet elke dag een half tablet Pergoquin. Elke paar weken maak ik een voorraadje halve tabletten in capsules klaar, dus ben dan wel even zoet met breken en capsules vullen. Ik breek ze nu handmatig, maar vraag me af of een pillensnijder handig is. Zijn er in deze groep mensen die een pillensnijder of pillenschaar gebruiken om de tabletten Pergoquin te halveren? Zo ja, welke gebruik je? En is het handig?
Celebi schreef:Je weet dat de werking afneemt wanneer de pillen in contact komen met lucht en licht? Ze zo ver van te voren klaarmaken is niet perse geadviseerd.
Skessa_ schreef:Ik vind een halve wel veel klinken voor een shet?Krijgt mijn ene IJslander ook.
Ze zijn zo makkelijk te breken dat ik ze idd altijd gewoon zelf breek.
Celebi schreef:Ik dacht dus dat het flink zou schelen dat ik Pergoquin zou afnemen ipv Prascend.. Betaal ik blijkbaar nu 140,65 voor 60 pillen en Prascend was 153,59 voor 60 tabletten. Van 2,55 naar 2,34 per pil.. Waarom zijn andere dierenartsen zoveel goedkoper?
Celebi schreef:Hmm een ingewikkelde kwestie. Allereerst dacht ik 19 is toch niet zo hoog? Een hele pil daarentegen wel om te starten. Zelfs een halfje. Zou misschien zelfs een kwartje overwegen de eerste weken. Het is heftig spul en hoe rustiger je opbouwt, hoe minder bijwerkingen je vaak ziet.
Daarnaast lees ik daarna dus over hoefbevangenheid. Is ze getest tijdens de hoefbevangenheid? Want dan kan de waarde ook hoger uitvallen en gezien 19 nou niet enorm hoog is, is dat ook nog een optie.
Maar daarna las ik dus weer dat je glucobalance voert en daar zit geloof ik monnikspeper in. Die schijnt in een onderzoek de ACTH waarde bij sommige test dieren naar beneden te halen, maar zonder het proces zelf echt te remmen. Dus misschien had de waarde anders juist veel hoger geweest.
Het kan een beetje alle kanten op voor mijn gevoel.
marleen_usar schreef:Waarom gelijk met pillen beginnen de waarde kan door allerlei factoren verhoogd zijn. 19 is niet echt veel te hoog, hier werden ook pillen geadviseerd maar daar werd hij veel slechter van. Nu met alternatieve middelen is hij weer helemaal zichzelf.
Celebi schreef:Ik weet niet zo goed wat wijsheid is hier. En als je dierenarts klakkeloos zegt doe maar 1 hele pil (bij een waarde van 19 tijdens hoefbevangenheid) dan weet ik ook niet hoe betrouwbaar advies ik daar verder zou krijgen.
Aan de ene kant zou ik denk ik heel graag de 0 meting willen zien. Dus geen hypobalance (sorry typte net glucobalance) en geen medicatie maar ook geen hoefbevangenheid. Dan meten om de echte waarde te achterhalen en als die hoog genoeg is dan pas beginnen met medicatie. Maar dat is wel een heel proces en zeker met hoefbevangenheid van PPID wil je juist wel zo snel mogelijk starten met medicatie. Vind het een ingewikkelde combinatie.
Duivelsklauw kan inderdaad over het algemeen geen kwaad. Het werkt pijnstillend dus als het paard het daarop goed doet zal er minder snel een verhoging van ACTH zijn door de (chronische) pijn.
Hier trouwens het artikel die ik altijd naar iedereen stuur die mij heel erg geholpen heeft om de medicatie en het belang ervan te begrijpen. Daarin staat dus ook iets over de onderzoeken naar de werking van monnikspeper en de mogelijkheid van tegenwerking van Pergolide.
https://hoefbevangen.info/pergolide-of- ... J8947Yc1tH
Celebi schreef:Nee bedoel ook niet alles, maar alles wat invloed kan hebben op de ACTH waarde dus Pergolide, potentieel die monnikspeper en pijn. Dus pijnvrij is sowieso altijd stap 1.
Maar wat ik me opeens bedenk. Je hebt zeker je testresultaten in pmol/l gekregen en niet in mg/ml. De normaalwaarden van november zijn daarin tot 15mg/ml en positief boven de 50. In december is dat 15 en 40. Vandaar dat het heel laag voelt die waarde. Maar als het pmol/l is, zijn die marges heel anders en dan zit je volgens mij inderdaad wel gewoon in de positieve waardes. Die referentie kaders zijn alleen lastiger te vinden omdat ze minder vaak gebruikt worden.