Ervaring plakbeslag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 16:25

Ik ben twee keer mee geweest met iemand waarvan haar pony hoefbevangen was. Zij was naar Klaas Feuth en kreeg dit plakbeslag eronder. Het fijne hiervan vond ik dat je het ongelijmde kunststof om de hoef deed, de hoef op de grond neerzette en dan door de gaatjes de lijm spoot. Op de site zie je ook ander plakbeslag en verschillende soorten lijm, andere hulpmiddelen etc. https://shop.hoofwear.com/easyshoe-versa-grip-glue .

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 17:27

Vader83 schreef:
en goed schuurpapier is ook belangrijk. Ikzelf gebruik ook nog een rollertje (eigenlijk voor naden van behang) om de verwarmde lippen echt stevig aan te drukken. Met zo'n rollertje kun je kracht met je armen zetten ipv alleen met je vingers. Nitril handschoenen zijn ook erg prettig, want vet van je handen is al genoeg om de hechting flink te verminderen. Ps ook geen latex, want daar zit meestal poeder op wat de hechting ook niet helpt.

Goede tips!

Zo een rolletje heb ik thuis liggen!

__nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 09:23

Hoi! Beetje laat, maar ik ben toevallig zelf ook nog aan het kijken naar een plakbeslag voor mijn paard met dunne zolen. Hij staat nu vaak op hoefschoenen maar die vind ik toch minder fijn om zo lang om te houden. Nu kwam shs ook bij mij voorbij en was wel benieuwd naar jouw ervaring tot nu toe er mee.

Loopt jouw paard ze er snel af, krijg je ze er makkelijk af wanneer je weer moet bekappen en beschadigd het de hoefwand niet?

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 10:53

Hoefsmid hier: even een dooddoener: het hangt er helemaal vanaf welk plakbeslag de juiste optie is voor jouw paard/pony. Wat bij de een werkt, hoef dat niet bij de ander te doen. Het hangt allemaal af van de hoefvorm, kwaliteit, weide/rij-omstandigheden, en of je paard veel onverwacht draaiende bewegingen maakt of niet.

Even wat toelichtingen.
Grofweg zijn er 3 soorten lijm: 'secondenlijm', acryl lijm en PU lijm
De lijmen van nu zijn echt veel en veel beter dan 10 jaar geleden. Ze worden minder heet bij uitharden, en gaan niet meer zo diep de hoef in, zodat schade veel minder is.

Qua ijzers heb je ruwweg 2 typen: direct en indirect te verlijmen. directe lijm je aan de onderzijde van de hoef, indirecte aan de hoefwand.

en dan nog het verschil tussen 'vingers' en 'cufs', die vooral gaan over de breedte van de het te lijmen oppervlakte.
Voor de vingers geldt dat je wat makkelijker iets passend kunt maken bij afwijkende of plattere hoeven. De cufs werken vaak wat fijner bij de iets compactere/steilere hoeven.

Over de Glueshu: de slijtage zoals op de foto's te zien was hoort: de rubber aan de onderzijde zal altijd slijten in gebruik, en al helemaal als er in de wei/paddock, of bij het rijden over harde ondergronden gelopen wordt. Dat doet niets af aan de werken van het ijzer, al dempt het dan ietsje minder. De demping aan de hoefzijde blijft uiteraard wel bestaan. Ik zag op de foto ook dat er zand in de voorste cuff is gelopen. daar had iets meer lijm moeten zitten, maar ook kan de voorcuff eruit gesneden worden voor aanbrengen zodat dit bij 'slepers' niet meer gebeurd.

SFS en octo's zijn redelijk vergelijkbaar.

Als je naar sterk heuvelig en stenig gebied gaat voor een trektocht, is glijden altijd een punt van aandacht. Dan is de juiste kunststof (bijvoorbeeld de groene duplo's) of een widia-nagel echt wel aan te raden. Een beetje glijden is goed, totaal geen houvast uiteraard niet. Widia-nagels hebben niet die enorme stopkracht dat je moet gaan uitkijken voor peesblessures. En zeker niet als je maar 1 beslagbeurt erop staat. Je ziet overigens op buitenlandse trektochten (Frankrijk/Duitsland/Zwitserland) meestal geen paarden op lijmbeslag staan: vanwege het draaien, maar ook omdat een genageld ijzer vaak makkelijker onderweg terug te slaan is. Daar is groene of oranje Duplo favoriet, en daarna de gewone ijzers, vaak wel met leren pads eronder.

En over passende hoefschoenen: er bestaat ook een maatwerk hoefschoen van Goodsmith (kan aangepast worden door je hoefsmid) die niet zo lomp en zwaar is, moeite waard om naar te kijken.

als je paard goed blootsvoets loopt, maar je wilt vooral bescherming tegen slijten omdat je kilometers maakt, dan zijn hoefschoenen een hele goede oplossing. Heeft hij ook in vrije beweging veel slijtage of last, dan is plakbeslag meestal de betere optie, zeker bij natte/modderige omstandigheden.

Als je pertinent niet wil nagelen, maar je plakbeslag ligt er telkens af omdat bijvoorbeeld je paard naar binnen rent bij het binnenzetten en vervolgens met kracht de hoek omdraait... blijft plakbeslag een erg dure oplossing... en kun je wellicht beter met geankerde hoofcast gaan werken om het vast te houden.

Ik zou overigens altijd aanraden om elke vorm van beslag door de smid/bekapper te laten aanbrengen. Zelf doen is niet perse goedkoper, omdat het er dan tegelijk met de bekapping op kan worden gezet.

andere inzichten/meningen kan overigens altijd, en daar heb ik alle respect voor. Hierboven staat iig in samenvatting mijn kijk op dit onderwerp.

jael89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 11:19

Mijn pony staat om niet medische redenen op plakbeslag (tegen slijtage- ik rij endurance). Ze staat op Duplos. Ben hier zeer tevreden over! Maar alles valt of staat bij hoe goed het eronder wordt geplakt. Is degene minder ervaren/ minder netjes, heb je sneller een lipje los. Is degene kundig (lees: schuren, ontvetten, etc.), heb ik er 6-7 weken geen omkijken naar (langer wil ik ze er niet onder hebben ivm bekappen/ hoefgroei). Mijn laatste setje heb ik er 2x onder kunnen laten plakken. Daar heb ik in totaal zo'n 800km mee gereden. Vroeger waren de lijmsoorten agressief en tastten de hoefwand aan, nu is dat inmiddels al lang niet meer zo.

fakeredhead

Re: Ervaring plakbeslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 12:50

Wil je plakbeslag omdat je geen nagels wilt of omdat je iets anders dan ijzer onder de voet wil?
Een oud stalgenoot ziet duplo's nagelen namelijk, die bleven echt fantastisch zitten maar geen idee of je daar op zit te wachten natuurlijk :)