Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 15:47

daydream schreef:
Ja precies en als je dan op pdf klikt eronder en doorscrollt naar de pavo senior vital heb je de waarden

Nou die kan ik dus echt niet vinden?
Wil je ze voor me kopiëren en hier neer zetten?
Op zich wel mooi dat ze iets hebben wat wat meer op oudjes gericht is.

Muze

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 19:49

Geen goede aminozuren? Dat vind ik wel jammer, zeker voor wat oudere paarden is meer eiwit best prettig

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 07:15

Ik ben ook benieuwd naar de producten ook omdat er een graanvrij 18+ meusli nu komt. Maar eerst moet mijn oudje z’n voer opmaken die hij nu heeft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 08:04

Lara schreef:
Ik zie de waarden niet staan in het pdf? Alleen de samenstelling zonder percentages of hoeveelheden.

Nee ik ook.niet ik ga ze mailen om daar om te vragen :j

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 12:02

ellepel schreef:
Lara schreef:
Ik zie de waarden niet staan in het pdf? Alleen de samenstelling zonder percentages of hoeveelheden.

Nee ik ook.niet ik ga ze mailen om daar om te vragen :j

Excuses, te snel gekeken! Ik hoop dat het snel bekend wordt
Heb nog gezocht op de gewone site maar daar kan ik het ook niet vinden

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 13:21

Op fb reageert pavo op iemand dat ze nog bezig zijn met ontwikkeling van de vital senior, komt als enige begin volgend jaar uit.
Misschien hebben ze exacte specificaties nog niet beschikbaar?

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 13:04

Maddy_Paola schreef:
Op fb reageert pavo op iemand dat ze nog bezig zijn met ontwikkeling van de vital senior, komt als enige begin volgend jaar uit.
Misschien hebben ze exacte specificaties nog niet beschikbaar?

Dat denk ik dan inderdaad

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 13:47

Ik heb al antwoord op mijn vraag van Pavo:

De Pavo 18Plus Vital zal nog even op zich moeten wachten. We hopen deze in Januari te kunnen lanceren voor verkoop, voor die tijd zal het product op de website komen, inclusief de gehaltes.

Ik vrees dat ik deze nu nog niet kan delen.

Dus nog even geduld :j

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 16:33

Oh interessant die nieuwe lijn van Pavo. Toch goed dat ik weer even op dit topic stuitte! Ik ben erg benieuwd naar de nieuwe balancer van ze! Gebruikte de Vital al jaren maar kwam erachter dat hier gewoon enorm veel in miste dankzij een voeranalyse. Was zo verhelderend en ik leerde dus dat de meeste balancers op de markt niet een complete basis aan mineralen en vitamines zijn. Vond dat toch wel apart want ik dacht dat zo'n balancer daar speciaal voor was. :=

Anyhow, ik gebruik nu alweer een paar maanden de Senior balancer van Equi-Xcel en daar ben ik wel heel tevreden over. Daar zit als het goed is wel alles in waardoor ik nu veel minder poedertjes hoef te voeren. Ondanks dat het duurder is dan die Vital bespaar ik dus ook weer geld aan andere dingen. En paard heeft veel minder vaak vieze ogen en is veel energieker naar mijn idee. *\o/*

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 22:08

Ik ben met mijn jonge paard terug op de equilin ik vind dit tot nu toe de beste, dit ook op advies van de Da ivm natuurlijke vitamine en hij steeds te kort heeft.

Mijn oudje doet het goed op de essential van hartog al vind ik de nieuwe producten van pavo ook erg interessant

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 11:08

Weet iemand wat een volledige vervanger is voor seniores priores? Zoek dus echt een ruwvoer en krachtvoer vervanger, omdat mijn paard moeilijk eet ivm zijn tanden/leeftijd.

Ze at het alfijd goed, maar door de lange weektijd wordt de slobber altijd erg koud in de winter. Hierdoor vind ze het niet lekker meer. Ik gooi er al een scheut warm water over voor het voeren, maar dat is eigenlijk te weinig om het voer als het ware te verwarmen. Te veel heet water erbij wordt weer soep en dat lust ze weer niet.

Weet iemand een andere oplossing?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 11:49

Met wat minder koud water weken dan op de verpakking staat en dan een kwartier voor het voeren de overige hoeveelheid heet water toevoegen, goed doorroeren en nog even laten staan.

Wellicht dat dat een optie is?

En zelf voerde ik mijn senior een eigen mix van grasbrok of luzernebrok, bietenpulp, zemelen en pavo 18+ muesli.

Ik heb de proef op de som genomen en een emmer bietenpulp volgens de gebruiksaanwijzing met (koud) water aangemaakt.
En vervolgens na een uur, na 1,5 uur, na 2 uur, na 2,5 uur etc gaan voelen hoe de structuur was.
Ik kwam er bij "mijn" merk bietenpulp achter dat na 2 uur weken er geen verschil in structuur meer waar te nemen viel.
Oftewel, de minimale inweektijd van 6 uur was overdreven ingedekt van de fabrikant.
Vanaf toen ben ik dus gewoon bietenpulp na 2 uur met koud water weken gaan voeren.

En wanneer ik het met heet water in de week zette was het binnen een half uur volledig uit elkaar gevallen en veilig te voeren.

Seniores vond mijn paard niet lekker en mijn eigen mengsel was destijds een stuk voordeliger.

In de ochtend voerde ik niet zelf en kreeg hij wel koud voer dat ik s avonds voor hem had klaargezet, maar ik nam altijd minimaal 1 portie mee naar huis en deed daar dus heet water bij een half uur voor ik naar stal ging, zodat ik het kon voeren tegen de tijd dat ik er op stal aan toe was.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 11:56

Ik heb hier gewone bietenpulp.
Gooi er heet water over en dan over de emmer een handdoek, maar je hebt er ook met deksel natuurlijk.

Na 2,5 uur is het inderdaad zacht, geen harde stukjes meer.
En nog lauw.
Maar daar heb je alleen wat aan als je hem bijvoorbeeld thuis maakt, want een dag laten staan schiet dan nog niet op.

Maar kijk ik naar master, die heeft een seniorenslobber die maar een uur hoeft te weken.
Misschien is dat wat?
https://www.mastersdiervoeders.nl/paard ... obberbrok/

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 12:04

Havens crums is dacht ik kwartier weken maar heb geen idee wat de voedingswaarde is

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 12:18

Masters senior. Werd bij mij altijd meer gewaardeerd door de paarden dan sp.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 12:22

Oretha schreef:
Weet iemand wat een volledige vervanger is voor seniores priores? Zoek dus echt een ruwvoer en krachtvoer vervanger, omdat mijn paard moeilijk eet ivm zijn tanden/leeftijd.

Ze at het alfijd goed, maar door de lange weektijd wordt de slobber altijd erg koud in de winter. Hierdoor vind ze het niet lekker meer. Ik gooi er al een scheut warm water over voor het voeren, maar dat is eigenlijk te weinig om het voer als het ware te verwarmen. Te veel heet water erbij wordt weer soep en dat lust ze weer niet.

Als ik het een keer vergeten te maken ben of als het heel koud is maak ik het altijd met alleen maar warm water :j Het is dan in een uur wel klaar. Je kan dit ook controleren door met je hand te voelen of alles uit elkaar gevallen is ;)

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 12:45

Oretha schreef:

Equifyt zupa

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 13:26

Dank jullie wel allemaal voor de antwoorden! Ik ga alle tips even op het gemakje door spitten :)

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 16:14

Vriendin van mij voelt sinds kort de lexa, kan het zijn dat haar paard daarvan aan de diarree komt of is dat toeval?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 16:29

Ik maakte het altijd klaar met heel heet water en liet het dan afkoelen tot het eetbaar maar nog wel warm was. Door het hete water zet het ook sneller uit. Ook heb ik Zupa gevoerd.

Nu heb ik een van mijn paarden op fiberbiet van Pavo en ook dat maak ik heet klaar en geef het warm. Ik vul dat aan met vitaminebrokjes en een paar handjes muesli.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 17:05

De Florian Multibeet voeren wij al 1,5 jaar. 30 minuten weken met heet water en dus lekker warm te geven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 19:09

Kijk even of je de Masters senioren slobberbrok kunt krijgen?
Die is in twintig minuten wel geweekt.
https://www.mastersdiervoeders.nl/paard ... obberbrok/

Ik meng die zelf altijd met wiesencobs van Marstall of de fibernuggets van Pavo.
En die is ook in twintig minuten geweekt :j

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 21:58

Oretha schreef:

De senior& balance van vitalstyle misschien. Kan je als muesli geven, maar ook als slobber, en weekt snel. Mooi product. Zit wel luzerne in.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 10:14

Een vraagje: hier zit veel ervaring samen! :D

Mijn jonge paarden komen nu niet meer op gras (wel buiten, maar eigenlijk op een kaalgegeten weide). Wat geven jullie je jonge paarden in de herfst/winter als ze geen beschikking meer hebben over vers gras?
Hier hebben ze sowieso quasi onbeperkt hooi en brok.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 10:42

Bedoel je als vervanger van gras? Je zou een grasbrok of ruwvoermix kunnen geven.
Vitamine e en omega drie kan waardevol zijn, denk bijvoorbeeld aan lijnzaad.( en los vitamine e, of een goede brok )