PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 19:31

Mijn p1/p1 trekpaard is vanaf haar 7de ook echt niet meer te bekappen. Van jaarling af aan met de hand gedaan en ook met een hele fijne geduldige smid. Maar de pssm in combinatie met artrose maakte het onmogelijk.

Ik heb het een tijdje opgelost met een snijplank onder de voet en dan met een kapmes van boven naar beneden eraf tikken. Dan ben ik de dikke harde rand al kwijt en deed ik voetje optillen en dan met een tang knipje voor knipje de rest van de zachte rand eraf halen. Na elke 2 a 3 knipjes voet neerzetten en verder met een ander been.

Sinds begin dit jaar een trekpaard jaarling die dusdanig groot gaat worden dat met de hand in de toekomst toch geen optie meer is. Daar komt een smid met bekapbox voor.

Mijn pssm dame op hoop van zegen daar ook in gezet en dat ging wonder boven wonder best goed. Was even spannend maar ze had al snel door dat ze echt niet los komt en dat ze lekker in de buikbanden kan gaan hangen.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 20:29

Ik heb van de kliniek te horen gekregen dat mijn paard effectief PSSM heeft. Via de haaranalyse wist ik dat al, hij is n/p4. Maar ik kan me niet echt helemaal vinden in hun advies:

Citaat:
Paarden met PSSM reageren doorgaans goed op een aangepast dieet dat rijk is aan vetten en arm
aan suikers en zetmeel. Deze paarden moeten regelmatig worden getraind, omdat volledige rust de klinische verschijnselen juist verergert.

Therapie :
* Voeding:
- droog hooi
- FiberMix (Vitalbix): 2 kg per dag
- krachtvoer:
x Cereal Free (Reverdy): 1,5 kg per dag
x Vitalbix Active+: 1 kg per dag
- lijnzaadolie 100 ml per dag gedurende 1 week, vervolgens 150 ml per dag gedurende 1 week, vervolgens 250 ml per dag

Aangezien het suikergehalte in hooi kan variëren, kan het nodig zijn om het hooi te laten analyseren
als het aangepaste dieet onvoldoende effect heeft.

* Supplementen:
1. Vitamine E: 1000 IE per dag als onderhoudsdosis - Vitamin E liquid (Gold Medics): 10ml per dag
2. TRM Maxitop (te bestellen via Equicom.shop): 50 g per dag
3. Psyllium: 100 g per dag gedurende 3 maanden

* Beweging
- Dagelijkse beweging wordt aanbevolen om te voorkomen dat er meer suikers in de spiercellen worden opgeslagen.
- Dagelijkse, lichte inspanning is essentieel.
- Een lange warming-up.
- Uitgebreide stretchoefeningen.
- Dagelijks weidegang of wandelingen.
Weidegang is goed, maar vermijd suikerrijk gras.
- Een geleidelijke hervatting van de training na een tyingup episode is belangrijk, evenals het vermijden van langdurige rust, aangezien dit de symptomen kan verergeren wanneer het paard weer aan het werk gaat.

Mijn beleid nu kan best wel wat verbetering gebruiken, jullie ideeën?
- Als korrels krijgt hij Fibermix van equilannoo (deze krijgt hij vast op stal, ik kan enkel kiezen uit dit of gewone basisbrok)
- halve schep Metazoa musclefit
- Verpakt hooi
- Allerlei van Horseflex: Aminozuren, magnesium, vitamine E,
- lijnzaadolie
- kurkuma

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 20:37

Farjen schreef:
Ik heb van de kliniek te horen gekregen dat mijn paard effectief PSSM heeft. Via de haaranalyse wist ik dat al, hij is n/p4. Maar ik kan me niet echt helemaal vinden in hun advies:

Citaat:
Paarden met PSSM reageren doorgaans goed op een aangepast dieet dat rijk is aan vetten en arm
aan suikers en zetmeel. Deze paarden moeten regelmatig worden getraind, omdat volledige rust de klinische verschijnselen juist verergert.

Therapie :
* Voeding:
- droog hooi
- FiberMix (Vitalbix): 2 kg per dag
- krachtvoer:
x Cereal Free (Reverdy): 1,5 kg per dag
x Vitalbix Active+: 1 kg per dag
- lijnzaadolie 100 ml per dag gedurende 1 week, vervolgens 150 ml per dag gedurende 1 week, vervolgens 250 ml per dag

Aangezien het suikergehalte in hooi kan variëren, kan het nodig zijn om het hooi te laten analyseren
als het aangepaste dieet onvoldoende effect heeft.

* Supplementen:
1. Vitamine E: 1000 IE per dag als onderhoudsdosis - Vitamin E liquid (Gold Medics): 10ml per dag
2. TRM Maxitop (te bestellen via Equicom.shop): 50 g per dag
3. Psyllium: 100 g per dag gedurende 3 maanden

* Beweging
- Dagelijkse beweging wordt aanbevolen om te voorkomen dat er meer suikers in de spiercellen worden opgeslagen.
- Dagelijkse, lichte inspanning is essentieel.
- Een lange warming-up.
- Uitgebreide stretchoefeningen.
- Dagelijks weidegang of wandelingen.
Weidegang is goed, maar vermijd suikerrijk gras.
- Een geleidelijke hervatting van de training na een tyingup episode is belangrijk, evenals het vermijden van langdurige rust, aangezien dit de symptomen kan verergeren wanneer het paard weer aan het werk gaat.

- Als korrels krijgt hij Fibermix van equilannoo (deze krijgt hij vast op stal, ik kan enkel kiezen uit dit of gewone basisbrok)
- Verpakt hooi
- lijnzaadolie
- kurkuma

Ja mijn dierenarts had het ook over vetten maar dat is volgens mij meer voor PSSM1? Hierboven staat ergens een goede leidraad voor een dieet, en verder kan ik je de leidraad van P2 van Marion Otto via PB sturen als je Engels goed is? Daar staat precies in welke supplementen je het beste kunt geven en als je bloedonderzoek wilt laten doen, welke dingen te testen? Deze is ook op Facebook te vinden maar ik heb ze van alle varianten die ik kon vinden, op mn mobiel opgeslagen. Dus mocht iemand een andere leidraad zoeken, laat maar even weten!

Odetje92

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 20:45

Ik volg al langere tijd jullie topic, zo waardevol voor mij als profesional, heb al regelmatig klanten gewezen op de pssm site en de testen.
Ik kom nu een aantal keren de naam Marion Otto tegen, waar kan ik haar informatie vinden? Heeft zij een website oid?

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 20:59

Odetje92 schreef:
Ik volg al langere tijd jullie topic, zo waardevol voor mij als profesional, heb al regelmatig klanten gewezen op de pssm site en de testen.
Ik kom nu een aantal keren de naam Marion Otto tegen, waar kan ik haar informatie vinden? Heeft zij een website oid?

Ik stuurde het toevallig net aan iemand via PB. Ze heeft een Facebook pagina die heet Feed Healthy - Pferdefütterung Marion Otto. Ik heb deze pagina gevonden via het Engelstalige PSSM forum. Daar staan alle guidelines van P2 P3 P4 P8 en Px. K1 staat er (nog?) niet op. En ook een machtig interessant artikel (ik denk zeker ook voor dierenartsen) over of je paard nu echt PSSM2/MIM heeft of dat er iets anders aan de hand is zoals Kissing Spines, Lyme, ECVM of een darmafwijking/-ontsteking.

Via die Engelstalige pagina heb ik ook een vraag gesteld over bv dat CoQ10 en daar heb ik van haarzelf antwoord op gekregen. Als je echt een specifiek consult wilt, gericht op jouw situatie en jouw paard dan doet ze dat volgens mij wel tegen betaling.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 14:24

pluisje88 schreef:
Heel veel paarden doen het beter op soja dan op luzerne :) heb al heel veel biotensor testen gedaan in mijn leven en zelden test er een paard passend op luzerne. Soja is zelden niet passend wat ik tot nu toe gezien heb.

Ik zou beide weglaten. Er zijn genoeg andere eiwitbronnen. Mijne kwam op de biotensor op luzerne, soja en mais alle 3 even gevoelig eruit.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 14:30

Farjen schreef:
- Verpakt hooi
- lijnzaadolie
- kurkuma

Onderstaand overzichtje blijf ik echt heel erg fijn vinden. Jammer dat je geen ander voer mag kiezen dan Lannoo of een basisbrok. Ook niet als je een bakje klaar zet?

Afbeelding

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-25 15:13

DinkeyGirl schreef:
Ja mijn dierenarts had het ook over vetten maar dat is volgens mij meer voor PSSM1? Hierboven staat ergens een goede leidraad voor een dieet, en verder kan ik je de leidraad van P2 van Marion Otto via PB sturen als je Engels goed is? Daar staat precies in welke supplementen je het beste kunt geven en als je bloedonderzoek wilt laten doen, welke dingen te testen? Deze is ook op Facebook te vinden maar ik heb ze van alle varianten die ik kon vinden, op mn mobiel opgeslagen. Dus mocht iemand een andere leidraad zoeken, laat maar even weten!

Vetten kunnen helpen bij PSSM1 en n/Px, omdat die beide heel laag in suikers gevoerd moeten worden en er dan iets anders als energiebron gebruikt moet worden dan suiker.
Lijnzaadolie kan op twee manieren een goed product zijn: voor de energie, maar ook voor de omega 3, om ontstekingen te voorkomen.

Zie ook https://www.pssm.eu/management/manageme ... m2-voeding

Hoe is jouw dierenarts uiteindelijk tot de diagnose gekomen Farjen?

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 22:13

Change03 schreef:
Farjen schreef:
- Verpakt hooi
- lijnzaadolie
- kurkuma

Onderstaand overzichtje blijf ik echt heel erg fijn vinden. Jammer dat je geen ander voer mag kiezen dan Lannoo of een basisbrok. Ook niet als je een bakje klaar zet?

[ Afbeelding ]

Bedankt, deze had ik teruggevonden in het topic :)
Ik ben al blij dat ik een keuze heb tussen 2 soorten voer, gelukkig is fibermix geen slechte optie.
Ik voer trouwens ook nog spirulina bij, zou het mangaan gehalte enz daarin voldoende zijn?

Mac, ik heb me uiteindelijk toch laten overhalen om een spierbiopt te laten uitvoeren.
Vooral omdat er maar bleef gehamerd worden door verschillende dierenartsen dat de testen voor PSSM2 niet gevalideerd zijn. Paard heeft er gelukkig niet veel last van gehad volgens mij en het antwoord was nu wel duidelijk zonder discussie -O- Ook al "weet" ik het al een lange tijd, nu voelt het echt definitief dus er zijn wel al wat traantjes gevloeid :( Zeker omdat ik al een pssm'er heb moeten inslapen, het voelt alsof onze "carrière" helemaal voorbij is.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 22:19

Dat hoeft op zich niet hoor. Dat idee had ik ook. M’n jonge merrie gekocht omdat ik mn oudere merrie met mijn toenmalige PSSM dieet niet in orde kreeg. Jonkie gekocht en die bleek ook PSSM te hebben. M’n wereld stortte in. Het was een puzzel. Maar binnen een jaar had ik haar op orde. En ik merk nu nagenoeg niks meer van haar PSSM. Als ik wat merk is het iets minder snel spieren opbouwen. Maar daar heb ik geen problemen mee. We doen alles wat ik met een gezond paard ook zou doen. Waaronder crosslesjes. En dan voelt ze de volgende dag nog steeds soepel in haar spieren. Dus geef de moed niet te snel op :(:)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:48

Change03 schreef:
pluisje88 schreef:
Heel veel paarden doen het beter op soja dan op luzerne :) heb al heel veel biotensor testen gedaan in mijn leven en zelden test er een paard passend op luzerne. Soja is zelden niet passend wat ik tot nu toe gezien heb.

Ik zou beide weglaten. Er zijn genoeg andere eiwitbronnen. Mijne kwam op de biotensor op luzerne, soja en mais alle 3 even gevoelig eruit.

Mais geen eiwit bron he. Dat is pure koolhydraten en zou je sowieso niet aan een paard moet willen geven. Van alle paarden die ik getest heb waren er maar een paar die niet goed gingen op soja. Dat waren er net zo veel als die wel goed gingen op luzerne. Heel erg weinig :j

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 11:05

Farjen schreef:
Mac, ik heb me uiteindelijk toch laten overhalen om een spierbiopt te laten uitvoeren.
Vooral omdat er maar bleef gehamerd worden door verschillende dierenartsen dat de testen voor PSSM2 niet gevalideerd zijn. Paard heeft er gelukkig niet veel last van gehad volgens mij en het antwoord was nu wel duidelijk zonder discussie -O- Ook al "weet" ik het al een lange tijd, nu voelt het echt definitief dus er zijn wel al wat traantjes gevloeid :( Zeker omdat ik al een pssm'er heb moeten inslapen, het voelt alsof onze "carrière" helemaal voorbij is.

Wat erg dat je dan de tweede keer ook weer een paard met PSSM hebt |( En ik hoop echt dat we, zowel jij als ik, ze met een aangepast dieet echt goed op de rit krijgen. Soms word ik er zo moedeloos van. Vooral door de spanning die ze opbouwt en het hele schrikken valt ze eigenlijk niet goed te trainen. Ze is wel ontzettend werkwillig maar met zo veel spanning in dr lijf ben je eigenlijk alleen maar bezig met haar aandacht bij jou te houden en er niet af te vallen :(

Van de week zat ik die serie 1883 te kijken en dan zie je al die paarden galopperen, en dan denk ik de mijne is 6.5 en kan nog niet eens een volte galopperen... dan pas besef je hoe stuk ze eigenlijk is. En ik vind de hulp die je ermee krijgt van dierenartsen echt slecht. Je moet zelf overal bovenop zitten. Met als gevolg dat ik nu al een dik jaar niet verder kom |(

Het is jammer dat er eerst zo'n tijd overheen gaat voor je effect gaat merken van die veranderingen van Vitamine E en magnesium. De chelaat eergisteren binnen gekregen en gister voor t eerst 1 schepje gegeven. Dat at ze goed op dus vandaag 2 schepjes. Dat zou 15 gram moeten zijn (ze kreeg 12 van de citraat en zat toen net binnen de waarden aan de ondergrens). Volgens Marion Otto zou ze wel 30 gram magnesium moeten krijgen maar dat lijkt mij wel heel erg veel? Wat denken jullie?
Laatst bijgewerkt door DinkeyGirl op 08-11-25 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 11:08

MyChoice schreef:
Dat hoeft op zich niet hoor. Dat idee had ik ook. M’n jonge merrie gekocht omdat ik mn oudere merrie met mijn toenmalige PSSM dieet niet in orde kreeg. Jonkie gekocht en die bleek ook PSSM te hebben. M’n wereld stortte in. Het was een puzzel. Maar binnen een jaar had ik haar op orde. En ik merk nu nagenoeg niks meer van haar PSSM. Als ik wat merk is het iets minder snel spieren opbouwen. Maar daar heb ik geen problemen mee. We doen alles wat ik met een gezond paard ook zou doen. Waaronder crosslesjes. En dan voelt ze de volgende dag nog steeds soepel in haar spieren. Dus geef de moed niet te snel op :(:)

Heel erg bedankt hiervoor, dit had ik even nodig! Het is fijn om een voorbeeld te hebben waar je naar toe kunt werken!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-25 11:27

Farjen schreef:
Vooral omdat er maar bleef gehamerd worden door verschillende dierenartsen dat de testen voor PSSM2 niet gevalideerd zijn.

Op zich wel goed denk ik dat dierenartsen op deze manier ook zien dat de uitkomsten van een biopt overeenkomen met een positieve uitslag op de PSSM2/MIM DNA test.

Mag ik vragen wat het biopt precies liet zien?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 13:19

DinkeyGirl schreef:
MyChoice schreef:

Heel erg bedankt hiervoor, dit had ik even nodig! Het is fijn om een voorbeeld te hebben waar je naar toe kunt werken!

Ik heb mijn paard gekocht toen ze 11 was en vrij snel merkte ik gekke dingetjes en klachten. Pssm “bestond toen amper” dus ik heb nooit ergens antwoorden gekregen. Dierenartsen hadden nog minder kennis dan nu en ik kreeg naar mn hoofd dat ik het mezelf inbeeldde en ik moest haar maar wat minder pamperen dan zou ze het beter gaan doen.

Met trial en error heb ik gevonden wat voor haar werkt en door het optimaliseren van haar voer en management ben ik echt ver gekomen. Rijden doe ik niet meer echt (heeft persoonlijke reden voor mij) maar fysiek is ze op 21 jarige leeftijd beter dan dat ze ooit geweest is. Ze gaat zo nu en dan in zo’n rodeo door de wei, inclusief recht op de achterbenen staan/lopen en knetter hoog bokken, dat iedereen z’n adem inhoudt en denkt oh my wat ben ik blij dat ik daar niet op hoef te zitten. Is het makkelijk? Nee zeker niet. Ze hebben extra zorg nodig en je moet overal over nadenken maar het is zeker geen kansloze energie die je erin steekt.

Ik heb de hoge stijgers helaas niet op film (was wel cool geweest) maar dit is hoe mijn zeer zware pssm geval op 21 jarige leeftijd eraan toe is *D
Afbeelding

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 13:32

Mac, ik heb je gepb't. Maar voor mij is het inderdaad de bevestiging dat de DNA testen wel kloppen

MyChoice schreef:

Ik heb hem al op "het dieet" al jaren eigenlijk, gewoon ter ondersteuning. Eerst begonnen met enkel de aminozuren, later er steeds iets bij zoals magnesium, ...
Enkele weken reed ik hem voor het laatst en hij ging zo slecht en begon te hoesten tijdens het indraven.
Dat was echt een trigger, dat herkende ik van mijn vorige paard. Spieropbouw is al jaren een probleem, vaak is hij het meest gespierd na een rustperiode. Momenteel heb ik hem al even niet gereden, door de hechtingen van de spierbiopten, dan had hij zich bezeerd, dan werd ik ziek, ... :roll:
Maar het verklaart wel waarom het zo nooit echt lukte in de trainingen denk ik, ik heb nooit verschillende goeie ritten na elkaar gehad.

Dinkeygirl, hopelijk merk je snel resultaat. 30gr lijkt me ook veel. Op mijn magnesium staat er tot 10gr per dag

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 13:56

Je moet kijken naar de behoefte voor een paard met PSSM. En dan kijken hoeveel je effectief voert met je product. Op basis daarvan krijgt mijn paard 20 gram magnesiumcitraat. Ze is ca 635 kilo.

Mijn hele dieet is gebaseerd op wat een paard met PSSM aan behoefte heeft van verschillende vitaminen, mineralen, eiwitten etc. Daar voer ik naar. En daarmee dus een klachtenvrij paard. En ja, dat is duur. Ik ben rond de 275 euro per maand kwijt aan haar dieet. Maar ja, ze doet het er super goed op. En zoals mijn man zegt, je kunt beter meer investeren en er wat mee kunnen dan dat je toch al veel geld betaalt voor hebben van een paard maar waar je dan weinig tot niks mee kunt.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 14:35

MyChoice schreef:
Je moet kijken naar de behoefte voor een paard met PSSM. En dan kijken hoeveel je effectief voert met je product. Op basis daarvan krijgt mijn paard 20 gram magnesiumcitraat. Ze is ca 635 kilo.

Mijn hele dieet is gebaseerd op wat een paard met PSSM aan behoefte heeft van verschillende vitaminen, mineralen, eiwitten etc. Daar voer ik naar. En daarmee dus een klachtenvrij paard. En ja, dat is duur. Ik ben rond de 275 euro per maand kwijt aan haar dieet. Maar ja, ze doet het er super goed op. En zoals mijn man zegt, je kunt beter meer investeren en er wat mee kunnen dan dat je toch al veel geld betaalt voor hebben van een paard maar waar je dan weinig tot niks mee kunt.

Ja daar ben ik het helemaal mee eens! Alleen vind ik het onwijs moeilijk om dan te bepalen waar ik meer of minder van zou moeten geven. Ik heb even geteld maar ik geef 9 dingen door haar voer. Waarvan 1 een balancer, 1 probiotica/maag/darm en 1 voor de suikerstofwisseling dus daar hoef ik niet in de veranderen. Maar van de rijsteiwitten, aminozuren, vitamine E, magnesium en straks eventueel de mangaan en B vitaminen erbij vind ik dat lastig. Hoe weet je bv of je bij schrikkerigheid de vitamine E moet ophogen of dat je dan toch B vitamines moet gaan bijgeven? Of in ons geval had ik de vitamine E opgehoogd en daarna weer bloed geprikt omdat ik geen verschil merkte. Ja dan weet je dat je dat aan moet passen. Maar dat stukje vind ik wel erg lastig

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 15:35

DinkeyGirl schreef:
MyChoice schreef:

Ja daar ben ik het helemaal mee eens! Alleen vind ik het onwijs moeilijk om dan te bepalen waar ik meer of minder van zou moeten geven. Ik heb even geteld maar ik geef 9 dingen door haar voer. Waarvan 1 een balancer, 1 probiotica/maag/darm en 1 voor de suikerstofwisseling dus daar hoef ik niet in de veranderen. Maar van de rijsteiwitten, aminozuren, vitamine E, magnesium en straks eventueel de mangaan en B vitaminen erbij vind ik dat lastig. Hoe weet je bv of je bij schrikkerigheid de vitamine E moet ophogen of dat je dan toch B vitamines moet gaan bijgeven? Of in ons geval had ik de vitamine E opgehoogd en daarna weer bloed geprikt omdat ik geen verschil merkte. Ja dan weet je dat je dat aan moet passen. Maar dat stukje vind ik wel erg lastig

Ik kijk dan in mijn lijst waar ik nog aanpassingen kan doen. Dus waar ik laag zit qua waardes. Als E al heel hoog is en B aan de lage kant, dan vul ik de B aan.

maartje0987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 19:34

Ik heb het idee dat mijn p4 schrikachtig wordt van vitamine e. Ik ben net weer begonnen met vitamine e want ze gaan binnenkort van het gras af en na een klein weekje valt het me op dat hij weer overal bang voor is. Zou het een optie zijn om helemaal geen vitamine e te geven? Zijn er mensen die dat doen? Ik ben sowieso van plan om bloedonderzoek te laten doen en dan vita e mee te nemen.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 01:46

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 01:49

Lijstje supplementen van mijn n/p1 merrie.

- Magnesiumoxide Vitella Horse
- Amino Mare Inge Nijkerk
- Natuurlijke Vitamine E Inge Nijkerk
- Keltisch Zeezout
- Eiwitten bulk
- Glucobalance Phytonics

Meng het allemaal door de Florian slobber. Niet de beste slobber, maar alle andere is ze gestopt met eten….

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 09:02

Waar kopen jullie het Keltische zeezout?

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 10:16

Pit en pit

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 11:17

Overal en nergens… laatste keer bij pit en pit, daar was ie nu het goedkoopst