[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 09:30

Ik vind dat wel een snel getrokken conclusie. Wellicht zijn z'n hoeven wel uitverdoofd. Een paard dat pijn heeft gaat in verzet als je hem onverdoofd gaat beslaan. Vaak is bekappen dan al een uitdaging omdat op een been staan al niet fijn is.

Volgens jouw redenatie heb ik mijn pony al helemaal blootgesteld aan mishandeling. Ik heb hem naar de kliniek vervoert op de dag dat hij 's ochtends gewoon bleef liggen om te plassen. Terwijl hij toen een zakje buut kreeg. En daarna heb ik hem ook nog laten beslaan. Zijn hoeven zijn uitverdoofd voordat de smid ook maar iets gedaan heeft.

Voelde het lekker om hem in die staat te vervoeren? Nee totaal niet. Maar m'n dierenarts vond dat ik hem kon vervoeren, uurtje voor de reis een extra portie buut erin en gaan. Want hij ging eigenlijk alleen maar achteruit terwijl ik hem meer medicatie gaf.

En achteraf gezien was het de juiste keus. Want anders had hij veel langer pijn gehad en was de schade in zijn hoef waarschijnlijk groter geweest. Na het kliniekbezoek moest ik na 2 weken de buut gaan afbouwen want meneer ging bokkend en rennend rond.

@olympia: ik ga ook feest vieren als de ijzers er ooit af mogen. Want ik vind het echt maar een gedoe in de winter. Helaas zegt m'n smid dat hij er voorlopig op moet blijven. En ik vertrouw op het oordeel van hem. Mijn andere shet mocht na 1x ijzers weer blootsvoets. Dus het is ook niet zo dat hij overal maar ijzers onder wil slaan.

Olympia96

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 10:08

Wat heftig klinkt dat. Liggend plassen van de pijn. Zo ontzettend zielig.

Mijne heeft 1x ijzers met siliconen (ofzo, iets twee componenten spul) gehad. Nu alleen de breakovers. Vind de ijzers doffe ellende. In de winter in de herfst en zelfs vandaag als de hemel open breekt haha. Dan is hij net Bambi on ice op de harde, gladde paden in het bos :-(

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 10:35

Oh dat is mega vervelend idd. Kan je smid hier niet wat aan doen? Ik moet zeggen dat ik dat gelukkig niet merk aan mijn pony. Die ging zelfs met de sneeuw zonder problemen voor de slee. Maar op het harde is het idd wel wat meer uitkijken

Ik ben in de winter vooral bang dat ie een ijzer kwijt raakt in de modder. Het is best een wereldreis naar de kliniek toe

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 08:21

Myrsky schreef:
Dat is een criterium waar wij nog niet zijn helaas. Al vond ik haar vandaag echt een stuk beter lopen zonder schoenen op het harde. Dat is fijn, betekent dat de buut iets doet denk ik zo.
En de reden dat ze zonder schoenen moest lopen... mevrouw had besloten dat de dierenarts nog wel een keer mocht komen, alsof het allemaal niet al duur genoeg is :=
Alleen ditmaal voor een plekje op de kroonrand net onder de kootholte. Daar had ze vorige week iets een schuurplekje van 24/7 hoefschoenen dragen. Dus hadden we die afgedaan de afgelopen dagen en enkel voor het lopen aangetrokken. Leek eerst te genezen, is de afgelopen twee dagen ineens heel lelijk geworden rond die plek. Heel week, ook de hoefrand net onder het plekje, heel rood en leek pussig. Wij dachten in eerste instantie misschien een hoefzweer die boven de kroonrand doorbreekt, dierenarts vond hem daar te hoog voor zitten, maar vertrouwde aan de hand van de foto's die we stuurden het plekje niet. En stond vandaag dus weer op het erf.
Voor nu staat ze met die voet een paar dagen in het verband met trekzalf. Koelen mag, maar dan wel met die voet in een plastic zak zodat het niet nat wordt.

Ik vind het bijna te toevallig dat ze dit krijgt aan de voet waar ze ook het meest last van leek te hebben qua bevangenheid de eerste dagen. Ik weet niet of de ontsteking in de voet ook invloed kan hebben hierop, dat het heftiger wordt oid, maar het is te toevallig dat ze van nooit dierenarts nodig, hoeveel wonden ze zichzelf ook schuurde (eczemer, we zijn inmiddels een pro in wondbehandeling := ), naar nu een paar dagen in de hoefbevangenheid de dierenarts voor een ongerelateerd plekje aan dezelfde voet moeten laten komen.
Hebben jullie zoiets al eens meegemaakt/gehoord dat dit met elkaar samenhangt?

Ik weet niet waar het plekje precies zat maar een paard van ons heeft 20 jaar geleden bij bevangenheid aan beide voorbenen een doorbraak gehad net boven de kroonrand, toen dat er door was was de grootste pijn ook weg. Het was echt een aantal cm´s met vocht en een zachte dikkere iets openstaande kroonrand.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 17:00

Nooit gedacht dat ik me hier zou melden, maar helaas. Mijn 23 jarige haflinger is hoefbevangen.
Het begon afgelopen vrijdag. Hij was erg benauwd en stond te pompen ( geen tekenen van hoefbevangen nog ) dus de da gebeld. Vermoedelijk een equine astma aanval. Hij kreeg een injectie dexaject en ben begonnen met respulmin.

Maandag leek het beter te gaan en ben ik een rustig bosritje gaan maken. Hij wilde steeds stilstaan maar liep verder goed. Ik dacht dat dit eigenwijsheid was en besteedde er verder geen aandacht aan, ook omdat ie gewoon om zich heen ging staan kijken :') .

Gisteren vond ik hem wat strammer lopen, en ging ik ff door de wei heen lopen met hem en vond ik hem wat strammer lopen, maar eenmaal later zag ik het niet meer. Ik dacht ff in de gaten houden.

Jahoor, vandaag zag ik hem als ie een bochtje maakte op het ene been vallen en dan weer op t andere been. Ik dacht is dit nou gezichts bedrog? ( het is niet heel duidelijk ). Dus ben ik er ff op gaan zitten om te voelen..en jahoor dit klopt niet. Meteen dacht ik aan bevangenheid. Da gebeld en jahoor helaas is hij bevangen. Ook weer een snelle ademhaling ( wat ook door de pijn kan komen natuurlijk ).

Hij staat nu op de bute ( en nog iets, maar naam vergeten ) en natuurlijk op streng dieet. Hij moet of op stal blijven of op een klein afgezet stukje buiten. Maar hij mag dus niet te veel bewegen.

Ik heb helemaal geen ervaring met hoefbevangen paarden en ik schrok me dus rot. ( veel negatieve verhalen gehoord ).

Volgende week komt de da weer voor controle ( ook vanwege de luchtwegen en zijn pompende ademhaling ).

Ik hoop dat dit goed mag komen. Ookal is hij 23, hij mag van mij nog wel ff mee. Merk wel dat nu hij ouder wordt hij steeds mee kwaaltjes krijgt.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 17:04

Ah, vervelend.
Gelukkig ben je er op tijd bij en herkende je de tekenen.
Heb je al op PPID getest?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 17:05

Nee is hij niet op getest. Maar kan natuurlijk altijd nog.

VixillHedinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 18:42

Laat hem het liefst op zacht mul zand staan, dat is zacht en eventueel zand nat maken om te koelen. Niet bewegen is achterhaalt, ze mogen niet rennen maar gewoon stappen in hun paddock is juist beter voor hun lichaam

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 18:55

Ik heb helaas geen paddock met mul zand

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 19:00

@cinnepin, in de acute fase wil je beweging beperken ivm kantelen hoefbeen.

Waarschijnlijk heeft hij al hoog in zijn insuline gezeten en heeft de rapidexon hem net het randje over getrokken. Het is handig om basaal insuline en glucose te meten om te kijken wat dat doet (en eventueel glucose opname test zoals de karo light test). Ppid (acth waarde) kan je zeker checken maar als hij vanuit daar hoefbevangen wordt zal het waarschijnlijk aan een te hoog insuline liggen.

Koelen heeft alleen zin met ijskoud water of ijs zoals een zakje diepvries erwten om de kroonrand vast maken of ijsblokjes.

Je weet me te vinden, dus je mag me altijd ook even persoonlijk benaderen :).

Sterkte met Niels!

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 19:03

VixillHedinn: Dat is een gevaarlijke uitspraak om te doen als je de ernst van de situatie niet weet.

Bij gebrek aan zand zou ik zelf kiezen voor hoefschoenen met dempende zooltjes erin.
Als je daar geen budget voor hebt, kun je van memory foam zooltjes met tape onder de hoeven vastmaken.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 19:15

lauret schreef:
@cinnepin, in de acute fase wil je beweging beperken ivm kantelen hoefbeen.

Waarschijnlijk heeft hij al hoog in zijn insuline gezeten en heeft de rapidexon hem net het randje over getrokken. Het is handig om basaal insuline en glucose te meten om te kijken wat dat doet (en eventueel glucose opname test zoals de karo light test). Ppid (acth waarde) kan je zeker checken maar als hij vanuit daar hoefbevangen wordt zal het waarschijnlijk aan een te hoog insuline liggen.

Koelen heeft alleen zin met ijskoud water of ijs zoals een zakje diepvries erwten om de kroonrand vast maken of ijsblokjes.

Je weet me te vinden, dus je mag me altijd ook even persoonlijk benaderen :).

Sterkte met Niels!

Hey, jij ook op bokt? Bedankt voor je berichtje! Wat fijn dat ik je mag benaderen persoonlijk!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 19:17

Polar schreef:
VixillHedinn: Dat is een gevaarlijke uitspraak om te doen als je de ernst van de situatie niet weet.

Bij gebrek aan zand zou ik zelf kiezen voor hoefschoenen met dempende zooltjes erin.
Als je daar geen budget voor hebt, kun je van memory foam zooltjes met tape onder de hoeven vastmaken.

Hij staat ivb met eerdere blessure op ijzers met silicone zooltjes. In overleg laten we dit ook zo.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 16:23

Hij krijgt echt klein beetje hooi per keer, het voelt zo naar, alsof ik hem uithonger. Maarja het moet....Hij valt het hooi nog net niet aan...

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 16:29

Mag je van de dierenarts wat stro bijvoeren? Dat stilde hier de honger vaak wel wat beter.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 16:34

Ja, dat mag, maar vanwege de luchtwegen moet het ook nat gemaakt worden, ja dat eet ie niet meer :Y)

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 17:16

Ah, kieskeurig ook nog. :+
Dat is wel vervelend.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 17:39

Ja, is geen fijn gevoel, maarja nog erger bevangen raken ook niet natuurlijk ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 13:00

Cinnepin schreef:
Hij krijgt echt klein beetje hooi per keer, het voelt zo naar, alsof ik hem uithonger. Maarja het moet....Hij valt het hooi nog net niet aan...

Hier zeg je overigens dit. En dat is niet zo gek, en volstrekt logisch.
Als het hooi laag in suikers is, en ook nog eens geweekt, dan kan dat niks triggeren.
Stresshormonen wel.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 16:59

Hij krijgt 3 keer per dag een halve plak en 1 keer perdag anderhalve plak

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 17:03

Een plak zegt niet zoveel als je niet weet hoe zwaar (of groot) een baal is.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 17:05

ongeveer 30 kilo

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 17:30

Ik zou het persoonlijk even wegen. Bij de action kun je zo'n bagageweger halen waar je je net makkelijk aan kan hangen. Het klinkt mij als erg weinig ruwvoer. Als ik goed reken zijn dat 3 plakken per dag van een kleine baal hooi.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 17:45

Maar waarom geeft een da dat aan dan? Die hebben er toch wel verstand van?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 18:27

Maar je dierenarts weet niet wat je hooi weegt. Dat weet ik ook niet. Daarom het advies om te wegen, dan kun je uitrekenen of je genoeg voert. Per baal en per plak kan dat ook verschillen is mijn ervaring.

Zeker omdat je best een hoge dosis buut voert zonder maagbeschermer is voldoende ruwvoer belangrijk om maagzweren te voorkomen. En te snel afvallen kan zorgen voor bloedvervetting.

Mijn reactie is gebaseerd op de balen die ik zelf in het verleden voerde. Wellicht zijn jouw balen zwaarder. Maar 3 plakken kreeg mijn shet al per dag toen ze op dieet stond.