Koliek keert terug op de kliniek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Somebitch

Re: Koliek keert terug op de kliniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-25 16:07

Hi!
Hier gaat alles goed, de nacht rustig doorgekomen en meerdere malen op de dag de hartslag gecontroleerd en deze blijft rond de 35. Hij eet wel wat minder hooi als normaal, maar misschien ook wel logisch omdat hij over de hele dag verdeeld 4kg SP krijgt.

Vanaf vandaag op de paddock gezet na harde inspanning om de grasjes te verwijderen, hij is blij om weer buiten te staan en loopt veel.

Hij is alert, knuffelt lekker met zijn maatje en zijn lichaam ziet er beter uit als op de kliniek.

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 20:59

Fijn nieuws dit! Mest hij ook goed, of is dat moeilijk te achterhalen doordat hij in groep staat? (Ik herinner me dat ik maandenlang mestballen heb lopen tellen, maar de mijne stond dan ook vaak alleen omdat ze als enige geen weidegang mocht wegens HB-gevoelig. Als alles goed ging, kon je er bijna de klok om de 2u op gelijk zetten bij haar).

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-25 21:22

hwn schreef:
Fijn nieuws dit! Mest hij ook goed, of is dat moeilijk te achterhalen doordat hij in groep staat? (Ik herinner me dat ik maandenlang mestballen heb lopen tellen, maar de mijne stond dan ook vaak alleen omdat ze als enige geen weidegang mocht wegens HB-gevoelig. Als alles goed ging, kon je er bijna de klok om de 2u op gelijk zetten bij haar).

Ik hou hem tijdelijk even apart, paard staat naast hem achter een draadje. Hij mest nog steeds goed, eigenlijk de normale hoeveelheid als voorheen, mest is nog steeds lichter van kleur en niet meer zo hard. Hij mest inderdaad om de 2-3 uur, ja… ik heb dus ook als een idioot zitten wachten en observeren hoeveel hij mest op een dag :o

Morgenavond ga ik de vlozaad verder ophogen zoals het advies van de kliniek was omdat hij het nu eigenlijk wel goed eet met de lijnzaad erdoorheen.

Ik merkte vandaag ook dat hij einde van de middag beter hooi ging eten naast zijn SP, ‘s ochtends krijgt hij zijn medicatie voor cushing. Dierenarts vertelde dat ze daardoor een mindere eetlust kunnen krijgen, wellicht dat hij daarom vanochtend wat minder heeft gegeten en sinds einde van de middag weer is gaan eten zoals ik hem ken.

Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 06:48

Ik duim heel hard voor je dat je hem überhaupt aan het eten kan houden met dat rottige medicijn en dan ook nog eens het vlozaad.... blijft bij veel paarden een groot probleem om die cushing medicatie langere tijd op te laten eten.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-25 07:47

pmarena schreef:
Ik duim heel hard voor je dat je hem überhaupt aan het eten kan houden met dat rottige medicijn en dan ook nog eens het vlozaad.... blijft bij veel paarden een groot probleem om die cushing medicatie langere tijd op te laten eten.

Vanochtend ging het er zonder moeite in hopelijk blijft dat zo…

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 08:15

Ik duim echt heel hard voor je :j In het cushing topic is het toch wel een steeds terugkerend probleem dat paarden op een gegeven moment voer gaan weigeren omdat ze die vieze pil niet willen.

Je bent dan echt gezegend als je een hol vat hebt dat alles vreet dat voor z'n neus komt, maar als je een beetje een muts hebt die niet zo veel om eten geeft dan kan het heel vervelend worden. Ik deed het (halve) pilletje voor Mareentje in een lege capsule waar medicatie / vitamine poeders wel in gedaan worden weet je wel, zo'n pilvorm die je dan door kan slikken.

En nog in een appeltje. Het ging een tijd goed maar op een gegeven moment krijgen ze het toch door en op een gegeven moment wilde ze geeneens appels meer, ook als er niks inzat :(:) Zo sneu.

Al het eten wordt dan verdacht en haar lievelingshapje had ze toen dus ook niet meer..... kijk dus goed uit waar je het in verstopt en doe er alles aan om te voorkomen dat ze toch een keer het pilletje proeven en hun eten dan niet meer willen :(:)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 09:48

Mijn ruin (inmiddels overleden) heeft het jaren goed gedaan op een halfje Prascend, toen we over moesten op de generieke ging hij ook slechter eten. Visdonk kon de Prascend wel bestellen als ik die perse wilde, helaas door een acute koliek aanval hebben we dat niet meer kunnen proberen.

Fijn dat het tot nu toe goed gaat thuis!

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 20:18

Mareentje had alleen maar de echte Prascend, een halfje per dag. Maar met langzaam eten komen ze toch al snel een keer de smaak van het pilletje tegen natuurlijk.... het wordt op een gegeven moment toch nat, al is het pas tijdens het kauwen en dan komt de smaak vrij -O-

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-25 21:21

Normaal gesproken eet hij echt alles wel, poeders van medicatie daar likte hij zijn voerbak graag helemaal schoon. Heb hem zojuist een voerbeurt met 200 gram vlozaad gegeven en hij begon er gelijk aan. Morgen weer spannend hoe de pracend gaat maar ik denk dat het wel goed komt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 23:56

Oh dat is alvast geweldig +:)+

Weidemaatje Fjord had er ook geen problemen mee. Maarja dat vreet alles, die wilde de wormenspuit ook zowat leeg zuigen en als er wat gemorst was dan kon je die zo de restjes af laten likken :')

Mareentje gaf nooit zoveel om eten. Katten ook niet. Is echt lastig als er dan ook nog medicatie in moet.
Ik duim voor jullie dat het eten goed blijft gaan +:)+

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 06:34

Prascend werkte bij ons het beste om het in een balletje brood te verstoppen. Zodra ik het ergens in deed wat het nat of vochtig maakte wilde hij het niet meer.

those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 12:32

Mijn vorige was een moeilijke eter, de medicatie die hij kreeg (cyproheptadine) ging er niet in. Overal vond hij het en spuugde het uit.
Het enige waar het goed mee naar binnen ging was in banaan. Dat is zacht dus de kauwen het niet veel voordat ze het doorslikken en het pilletje kan je er makkelijk ver in duwen.

In brood e.d. at hij het niet, alsof hij het nog rook oid.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-25 15:14

Ik durf hem geen brood te geven vanwege de vernauwde slokdarm, ook appels of wortelen mag hij niet meer van de kliniek.. (kreeg hij van mij ook al niet meer omdat 1x een heeeel klein stukje wortel uit zn neus kwam). Maar vanochtend heeft hij zijn pilletje weer keurig netjes opgegeten. :)

Lijkt me zeer lastig als ze het niet eten, had wel nog gelezen dat je dan de pil ook met water kan laten oplossen en dan via een spuit in de mond geven, dat is een optie voor mij mocht hij het niet meer willen eten... Maar voor nu hoor ik hem gelukkig (nog) niet klagen. :D

Saskiafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 15:28

Ons paard deed het op prascend het beste als zij 's ochtends en 'savonds de halve dosering kreeg, dan was ze het meest constant in haar gedrag en tevredener

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-25 16:51

Goedemiddag,

Gisteren heb ik Zembla weer naar Visdonk gebracht, vandaag stond de herhaalscopie op de planning. Ik heb hem zojuist weer thuisgebracht. De zweren zijn weg! *\o/* Nu afbouwen met de medicatie.

Verder heeft hij het de afgelopen periode thuis erg goed gedaan, hartslag is weer op het oude niveau 26/28, ook de medicatie voor cushing gaat er nog steeds gemakkelijk in.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 21:54

Oh, wat een goed nieuws! Wat een opluchting voor je, nu kan hij weer verder genieten en jij dus ook!

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 23:55

Wat ontzettend fijn dat het nu zo goed gaat!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 08:13

Wat super fijn *\o/*

Duimen dat het zo voorspoedig blijft verlopen :j