*attactisch??????????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-01 23:10

Het paard waar ik op rijd is achterovergeslagen toen ze 2 was en nu loopt ze niet goed om dat ze attactisch is. Ik weet wel ongeveer wat het is maar ik zou er graag meer over willen weten en of er nog hoop is dat ze beter gaat lopen. Ze is nu 6 en loopt redelijk. Je kan er prima op rijden, zelfs een beetje springen, alleen op de kleine figuren in draf loopt ze een onregelmatig.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen!!!!!!!
XXX
Ciska

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 09:08

Laat hem eens met BioScan behandelen.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-01 09:16

Hoi,

Ik zou er gewoon graag meer over willen weten. Wat het in houd en of het nog iets aan te doen is? En of je, als je haar goed rijd, goed kan laten lopen. Het is al een best goed paard en kent veel oefeningen(ik denk tot ong M1). Het is dus wel een prima leerpaard. Het is alleen dat ze niet helemaal soepel loopt.

XXX
Ciska

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 09:23

als een paard echt atactisch is dan betekent dat dat er een zenuw bekneld/niet werkt in zijn zenuwbanen die ervoor zorgen dat zijn achterhand niet 100%werkt.het is nml. een verlammingsverschijnsel.laat dit paard eerst eens door een DA bekijken of hij idd atactisch is want zolang je het op de gok denkt weet je nog niets.overigens is een atactisch paard vaak voor de medische wereld afgeschreven,evt. zou je accupunktuur kunnen overwegen.

_________________
zorgen zijn voor later,genieten is voor nu

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sanderijn op 2001-06-29 09:24 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sanderijn op 2001-06-29 09:34 ]</font>

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-01 09:30

Hoi,

Er is dus een zenuw bij haar bekneld. Ik heb alleen gehoord dat ze het atactisch zijn noemen. Ze is voor de sport gefokt en heeft hele goeie papieren. Ze is fokmerrie geworden in de hoop dat ze wel veulens zou kunnen krijgen. Dat kan ze ook, vorig jaar heeft ze een heel mooi veulen gekregen. Dit jaar heeft ze een jaartje rust en we proberen haar nu weer drachtig te krijgen(KI).
XXX
Ciska

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 09:34

als het niet door een DA is vastgesteld dan kun je niet zeggen dat ze atactisch is.dat moet toch echt eerst vastgesteld worden.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 09:41

Mijn nicht had een atactisch paard, het dier werd naarmate hij ouder werd steeds slechter op het laatst struikelde hij heel erg.
Zij is naar de kliniek geweest waar ze haar vertelde dat het alleen maar slechter werdt en op den duur te gevaarlijk om te rijden omdat de kans bestond dat hij gweoon zou omvallen.

zij heeft het paard daar achtergelaten... hij was toen pas 8 jaar oud...

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 10:09

Mijn 3 jarig paard heeft ook ataxie een zogenaamde Wobbler ze word behandeld met Bioscan en ze is al vooruit gegaan dus misschien het proberen waard.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 11:03

Het ligt ook aan de oorzaak van de ataxie. Als de oorzaak infectieus is schijnt herstel uitgesloten te zijn, als het door een ongeval of overbelasting veroorzaakt is, dan is herstel soms wel mogelijk, vooral voor acute gevallen. De oorzaak bij jouw paard is dus (gelukkig) niet infectieus, maar het is ook niet meer accuut. (Neem tenminste niet aan dat je op een 2-jarige rijdt Knipoog), dus ik denk dat je het beste kan navragen hoe het paard na het ongeval behandeld is. In paardebenen (dat is mijn "bijbel", erg nuttig boek, je kan er echt alles qua beenproblemen in vinden) heb ik dit opgezocht en daar staat dus in dat bij acute traumatische gevallen therapie succesvol kan zijn, maar dat bij langer bestaande gevallen (met name indien oorzaak rhinopneumonie was) niet mogelijk is. Ik denk dus dat je het beste kan vragen wat er destijds aan gedaan is en in welke mate het paard hersteld is. Ik hoop dat de DA ook nog antwoord geeft, want ik ben wel benieuwd of ataxie als het in principe hersteld is toch ook weer op zou kunnen spelen...Mijn vroegere bijrijdpaardje is namelijk ook herstellende van ataxie door een ongeval in het land en het ging heel goed, maar hij lijkt nu toch een kleine terugslag te hebben helaas...Dus meneer Offereins, als u dit leest, kunt u ons dit misschien vertellen??? (Of een paard weer last kan krijgen van een hersteld verklaarde ataxie zeg maar...)
Groetjes, Jasja

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-01 13:00

Ze is nu 6 en loopt eigenlijk alleen een beetje onregelmatig in draf op de kleine figuren. Je kan zelfs met haar springen(niet te hoog maar net leuk, ong 50 cm). Ze springt alleen een beetje 'onhandig' maar vind het heel leuk, anders deden we het ook niet met haar.
Ik ben er gewoon nieuwsgierig naar of het nog beter of slechter kan worden. Het is mijn verzorg/bijrijd paard.
XXX
Ciska

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 12:21

Hoi Dennis. Ik heb wel ervaring met een ataxisch paard. Dat was een wobbler geworden. Jouw paard is m.b.v. accupuntuur best nog te helpen, en anders operatief maar dan moet je bij een belgische veearts zijn, weet zijn naam helaas niet meer maar hij staat vernoemd in de een na laatste Bit, alwaar je veel meer over deze aandoening kunt lezen. Overigens zit er een manuele veearts in Beers, onder Nijmegen, Rodinde, en zij zou je kunnen helpen.